یکی از مسائل جدی صنعت گردشگری، تبلیغات منفی علیه کشورمان در عرصه بینالمللی است، بهطوری که بسیاری از گردشگران خارجی بهرغم ارزان بودن سفر، از ورود به کشورمان خودداری میکنند. افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم نیز بر این صنعت تاثیرات منفی داشته و موجب کاهش گردشگران داخلی شده است، بر این اساس هم آمار مسافران هتلها پایین آمده و هم سرمایهگذاران انگیزهای برای ساخت هتل و انجام امور مرتبط با آن ندارند. با توجه به این موضوع با علی لوافان، مدیرعامل و رییس هیاتمدیره هتل پیروزی که دارای مدرک دکتری تخصصی مدیریت است و بیش از نیمقرن تجربه در صنعت گردشگری دارد، گفتوگویی انجام دادهایم. وی با اشاره به اینکه با خرید مِلک این هتل در سال ۱۳۴۹ همراه با پدر مرحومم، به ساخت بنای آن مشغول و در سال ۱۳۵۴ این هتل را افتتاح کردیم، بر این نکته اذعان دارد که حدود ۵۴ سال در عرصه صنعت گردشگری حضور دارد و علاوه بر فعالیت در این صنعت و به ویژه صنعت هتلداری، به تدریس در زمینه گردشگری و مدیریت در دانشگاه علمی – کاربردی و کلاسهای آموزشی در دانشگاه اصفهان و جامعه هتلداران استان اصفهان نیز مشغول است. علاوه بر آن، تاکنون سه کتاب و حدود ۴۳ مقاله در موضوع صنعت گردشگری ارائه داده است. مشروح این مصاحبه به نظر خوانندگان ارجمند میرسد.
هتل پیروزی دارای چه ویژگیها و مشخصههایی است و چه امکاناتی را در اختیار مهمانان خود قرار میدهد؟
هتل ۴ ستاره پیروزی در قلب شهر اصفهان و در مجاورت باغ و عمارت چهلستون با کمترین فاصله از میدان نقش جهان، مسجد امام، عالی قاپو و … قرار گرفته است. این هتل دارای ۹۶ باب اتاقهای دوتخته، سهتخته، سوییت، رستورانهای ایرانی و فرنگی، کافیشاپ، سالن همایشها، پارکینگ، اینترنت و خدمات خشکشویی با تجهیزات کامل است و طرح توسعه آن نیز در دستور کار قرار دارد. همچنین فرآیند تکمیل هتل ۴ ستاره پیروزی با حدود ۳۰ واحد اتاق، آپارتمان و سوییت با ظرفیت بیش از یکصد تخت، به همراه استخر، کلوپ ورزشی، سالن کنفرانس، رستوران و کافی شاپ در حال انجام است تا به یک هتل ۵ ستاره تبدیل شود.
با توجه به کمبود نیروی آموزشدیده در صنعت هتلداری، برای رفع این مشکل چه اقداماتی انجام دادهاید؟
در حال حاضر یکی از مهمترین چالشهای صنعت هتلداری، کمبود نیروی انسانی متخصص است. هتلداری به عنوان زیرمجموعه صنعت گردشگری که یک صنعت دانشمحور و تخصصمحور است، نیاز به استخدام نیروهای انسانی متخصص و آگاه دارد، از اینرو آموزش در این حوزه برای داشتن اشتغال نیروهای متخصص، کارآمد و کارا، نقش حیاتی ایفا میکند. این آموزشها میتواند کلاسیک و دانشگاهی باشد یا قبل از خدمت و یا حین خدمت به صورت بلندمدت، میانمدت و کوتاهمدت صورت گیرد. تاسیس هتل اسکول یکی از نیازهای مهم صنعت گردشگری محسوب میشود تا در آن بتوان نیروها را در حین خدمت آموزش داد. در هتل پیروزی بهطور مداوم کلاسهای آموزشی برقرار است و مدیریت این هتل سعی کرده تا زیرمجموعه های خود را از تکنولوژیهای روز و نوین، تغییرات تکنولوژیکی و آموزشهای کاربردی بهرهمند سازد.
چرا آنطور که باید توجه کافی به ساخت هتل ۵ ستاره در استان اصفهان نشده است؟
در حال حاضر در شهر اصفهان تعدادی هتل ۵ ستاره به علاوه طرح توسعه هتل پیروزی به زودی بهرهبرداری میشود، اما متاسفانه به علت چالشهای موجود در صنعت هتلداری، سرمایهگذاری در این حوزه بسیار ضعیف و دیربازده است. با توجه به این موضوع و عدم رغبت سرمایهگذاران به سرمایهگذاری در این بخش، نمیتوان تنها اصرار به افزایش هتل داشت، بلکه در ابتدا باید ظرفیتسنجی شده و سپس نسبت به افزایش هتلها اقدام کرد. تنها هتلها به عنوان زیرساخت گردشگری به شمار نمیروند، بلکه باید گفت که اگر بدون ظرفیتسنجی، به توسعه و افزایش هتلها مبادرت شود، درصد اشغال هتلها کاهش یافته و همین موضوع منجر به ضرر و زیان فاحشی میشود. در واقع باید برای افزایش رونق گردشگری، همه زیرساختها از جمله امکانات حملونقل هوایی، ریلی و جادههای مناسب، امکانات رفاهی و تفریحی ویژه گردشگری، تبلیغات موثر، مدیریت مقصد، یکپارچگی و مشارکت همه ذینفعان و… مورد توجه قرار گیرد.
ارتباطات سیاسی و بینالمللی کشورمان با سایر کشورها، چه تاثیری بر کاهش میزان توریست در شهر اصفهان داشته است؟
بهطور قطع در صورت وجود و برقراری ارتباطات بینالمللی، گردشگری رشد خواهد یافت و میتوان به توسعه پایدار در این صنعت رسید، اما باید توجه داشت که این امر به داشتن نقشه راه مشخص، برنامهریزی راهبردی (استراتژیک)، سیاستگذاری، همکاری و هماهنگی کلیه بخشهای دولتی و خصوصی وابسته است. از سوی دیگر، اتفاق نظر و عقیده ذینفعان این صنعت و دوری از جزیرهای عمل کردن، اصلاح و تکمیل زیرساختها از قبیل اصلاح و تعمیر راههای زمینی ارتباطی، راهاندازی خطوط ریلی و افزایش ظرفیت خطوط هوایی و توسعه فرودگاهها از دیگر ملزومات این امر است.
مشکلاتی مانند تنش آبی و خشکیدن زایندهرود به عنوان یکی از نمادهای شهر اصفهان، چه چالشهایی را پیش روی مقوله گردشگری این شهر قرار داده است؟
از جمله مشخصات شهرهای توریستی، داشتن مناظر طبیعی و رودخانههای پرآب و زیبا است. شهر اصفهان، باغشهری آرام و با صفا است که شهروندانش از تولد تا مرگ با رودخانه زایندهرود؛ همبستگی، عشق، الفت و پیوند عاطفی دارند. این رودخانه در ساخت هویت و غنای شهر اصفهان نقش مهمی ایفا کرده و چه بسا گردشگران داخلی و خارجی بسیاری مشتاق به دیدار این رودخانه بسیار زیبا هستند، چراکه یکی از جاذبههای دیدنی مهم در اصفهان برای آنها همین رودخانه است که آنگاه که رضایتمندی گردشگران از آن حاصل شود، به متقاضیان وفادار منجر شده و با تبلیغات دهان به دهان نیز مشتریان و گردشگران بیشتری به آن جذب خواهند شد. با این حال معمولا پیامدهای ناشی از کمآبی و بیآبی زایندهرود موجب بحرانهای هویتی (فرهنگی) شهروندان و کاهش جذب گردشگران میشود.
برخی از کارشناسان معتقدند که راهکار رفع ایرانهراسی، تبلیغات جهتدار در این زمینه و سرمایهگذاری در کشورهای هدف است تا شاهد حضور انبوه گردشگران در کشورمان و به ویژه اصفهان باشیم. نظر شما چیست؟
تبلیغات ما در جهان بسیار ضعیف و بعضا به تبلیغات منفی هم تبدیل شده است، از اینرو برای مقابله با این چالش باید راهکار و سیاستگذاری مناسب داشت. تبلیغات از مهمترین عوامل بازاریابی جهت جذب گردشگران است و اگر هدفمند و برنامهریزی شده باشد، از تاثیر شایعات منفی در میان گردشگران، کاسته و آنان را تشویق و ترغیب به بازدید از ایران و اصفهان خواهد کرد. قطعا با جذب و ورود گردشگران و با دیدن فضا، امنیت و محیط آرامش بخش موجود در کشور و به ویژه اصفهان، گردشگران میتوانند مبلغانی برای رفع ایرانهراسی محسوب شوند.
صنایع دستی استان اصفهان، یکی از فرصتها و ظرفیتهای سرمایهگذاری در صنعت گردشگری و هتلداری است. به نظر شما تا چه اندازه روی این ظرفیت کار شده است؟
صنایع دستی متبلور از فرهنگ، هنر و صنعت یک جامعه است که تولیدات آن مورد استفاده روزمره شهروندان و گردشگران داخلی و خارجی قرار میگیرد. ارتباط بین صنایع دستی و صنعت گردشگری یک ارتباط و همبستگی منطقی و دوجانبه است، زیرا در صورت رونق گردشگری، فروش صنایع دستی نیز افزایش و در صورت رکود این صنعت، کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر، در صورت وجود صنایع دستی، گردشگران مقاصد گردشگری نیز ترغیب به بازدید از این مقاصد خواهند شد، زیرا خرید، به ویژه خرید صنایع دستی محلی بخشی از فرآیند سفر محسوب میشود.