به دنیای هنر طراحی که وارد میشویم، با ترکیبی از حرفهها و فنون روبهرو هستیم که به ما نشان میدهد، خلق یک اثر هنری چه پیچیدگیها و مهارتهایی میخواهد، به همین دلیل شاید کسانی که تازه، وارد این حرفه میشوند، با دیدن سختی کار ناامید شده و یا احساس ناتوانی داشته باشند که در این خصوص هنرمندان حرفهایتر آنها را به صبوری و پشتکار دعوت میکنند.
کیانا کیانی، طراح و ایدهپرداز حوزه طلا و جواهر با ذکر اینکه حدود ۵ سال است، در زمینه طراحی طلا و جواهر به صورت حرفهای فعالیت دارد، گفت: در این مسیر تاکنون در دورههای مختلف شرکت کردهام که یک مورد آن، دوره مقدماتی و پیشرفته متریکس در آکادمی مرتضوی با آموزش استاد مرتضوی و یک دوره پیشرفته در حضور آقای حبیبزاده بوده است.
وی با توضیح اینکه دوره طراحی و ایدهپردازی طلا و جواهر را نیز در مجموعه جمودارت نزد خانم ملیکا اعتمادی و دوره رندرینگ حرفهای کیشات را در همین مجموعه نزد آقای حسینزاده گذرانده است، اظهار کرد: تاکنون با مجموعههای مختلفی موفق به همکاری شدهام که از جمله آن مجموعه ژکوند، آقای جواهریان و مجموعه پرسته است که حدود سه سال به عنوان طراح متریکس با آنها همکاری دارم.
این بانوی هنرمند؛ طراحی، ایدهپردازی و متریکس را حرفه مکمل هم دانست و گفت: ما نمیتوانیم بگوییم که یکی از این دو به دیگری برتری دارد، چراکه بسیار پیش میآید که طراح ایدهپرداز دستی، طرح ذهنی خود را بعد از اجرا به طراح متریکس میدهد و اگر او نتواند آن طرح را آنطور که نزدیک به ذهن طراح ایدهپرداز است، اجرا کند، با توجه به مسائل فنی و کارگاهی هیچوقت نمیتواند از کارش راضی باشد.
کیانی افزود: اگرچه هر دو دوره را گذراندهام، ولی عمده فعالیتهای من با نرمافزار متریکس انجام شده که هم جذابتر بوده و هم از طریق آن، هر ایدهای که در ذهنم میآمد را به صورت مستقیم در متریکس پیاده میکردم، بر این اساس و از آنجایی که خطای نرمافزار متریکس کمتر است، از این طریق راحتتر میتوان ایدهها را اجرا کرد.
این طراح و ایدهپرداز با بیان اینکه برای پرزنت کار هم میتوان از برنامههایی مثل کیشات استفاده کرد که کار بهتری ارائه میدهند، گفت: مشکلات زیادی در روند اجرای این کار وجود دارد. برای مثال، خیلی از طراحان در ایران، در سطح جهانی هستند که درباره اجرای طرح خود با کارفرما اختلاف نظر دارند. مثلا کارفرما میخواهد که طرح مورد نظر دقیقا مطابق با آنچه در ذهنش است، اجرا شود و همین واقعا چالشبرانگیز است، به همین دلیل تلاش ما در روند اجرای کار جلب رضایت کارفرمایان است. دومین مساله این است که معمولا طراحان ایدهپرداز و متریکس هر کدام خودشان را نسبت به زمینه کاری خود برتر میدانند، اما نظر بنده این است که این دو رشته مکمل هم هستند.
وی در خصوص شرایط ارتقاء در این حوزه گفت: در حوزه طراحی طلا و جواهر افراد باید تلاش کنند تا خودشان را ارتقاء دهند، در غیر این صورت رشد کاری صرفا با گذراندن دوره و گرفتن مدرک به دست نمیآید. وقتی وارد دنیای طلا و جواهر میشویم، چیزهای بسیار متنوعی میبینیم و متوجه میشویم که باید برای همه آنها برنامهریزی داشته و آن را به نحو احسن و با کمترین مشکلات فنی اجرا کنیم. از سوی دیگر، مرتبا باید در حال ارتقاء و دیدن کارها و برنامههای جدید باشیم.
این طراح و ایدهپرداز طلا و جواهر ادامه داد: بنده به صورت مستقل و جداگانه کارهایی را انجام داده و با افراد داخل و خارج از ایران همکاری کردهام، چراکه همیشه به دنبال این بودهام که فعالیتهای مستقلی داشته و از نرمافزارهای حرفهایتر استفاده کنم، از اینرو تحقیق کردن و ارتباط با مشتریان از فعالیتهای مهم بنده است.
کیانی با تاکید بر اینکه گذراندن دورهها با ورود مستقیم و انجام فعالیتهای این حوزه تفاوت آشکار دارد، گفت: این موضوع نباید افرادی را که تازه وارد این فعالیت شدهاند، ناامید کند. بالاخره این امکان وجود دارد که وارد محیط کاری خصوصا در حوزه متریکس میشوید و میبینید که واقعیتهای این کار با آن چیزی که گذراندهاید، بسیار متفاوت است. قطعا برای این کار باید به رشتههای مختلف فنی، طلاسازی و کارهای ریختهگری تسلط کافی داشت، زیرا همه اینها در دنیای طراحی طلا و جواهر با هم مرتبط است. بنده همیشه به تازهواردان میگویم، باید از هر بخش این کار همچون ریختهگری، کار کارگاهی و رندرینگ اطلاع داشته باشند. هیچکس در هیچ زمانی نباید ناامید باشد.
وی در پایان با بیان اینکه رشته طراحی و متریکس خیلی قدیمی نیست، بیان کرد: این رشته به تدریج با پیشرفتها و تحقیقات بیشتر به ویژه در ۱۰ سال اخیر در حال جا افتادن است؛ لذا هیچ کس نباید ناامید باشد و باید در تلاش برای افزایش مهارتهای خود باشد.