به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه

آیا کشاورزی هوشمند بر اقتصاد کشاورزی تاثیر دارد؟

آیا کشاورزی هوشمند بر اقتصاد کشاورزی تاثیر دارد؟

 شاهسوند درمورد توجیه اقتصادی کشاورزی هوشمند اینگونه بیان کرد:  اگر صاحب و مالک زمین خود شما باشید، توجیه اقتصادی دارد. درست است که کشاورزی هوشمند هزینه دارد، ولی این هزینه برای یک بار انجام می‌شود و برای چندین سال می‌توان از آن استفاده کرد. می‌توان گفت، فردی که اقدام به هوشمندسازی می‌کند، در سطح بالاتری نسبت به دیگر کشاورزان قرار می‌گیرد و تبدیل به الگویی برای سایر کشاورزان می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه، کشاورزی هوشمند، به مدیریت زمین‌های زراعی و باغی با هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و رباتیک گفته می‌شود.

هدف استفاده از هوشمندسازی در کشاورزی بهبود بخشیدن به کمیت و کیفیت محصولات و کاهش نیروی انسانی مورد نیاز طی فرآیند تولید است.

ابوالفضل شاهسوند، از کشاورزان پیشرویی است که هوشمندسازی در مزرعه خود را به‌طور ویژه مورد توجه قرار داده است.

اقتصاد به معنی استفاده بهینه از منابع در بخش کشاورزی، این منابع شامل آب، زمین، کود و سم است که اگر مدیریت کنیم، می‌توانیم اقتصاد کشاورزی را در مزرعه خودمان پیاده کنیم.

در کشورهای خارجی در زمین‌های کشاورزی، مهندس مقیم حضور دارد، ولی در کشور ما، هر کشاورزی با توجه به تجارب گذشته خودش پیش می‌رود.

شاهسوند افزود: (در بازدیدی که از کشورهای خارجی داشتیم، متوجه شدیم که کارایی ماشین‌آلات مدرن و حتی لوازم آن‌ها، اصلا در ایران مشابه ندارد، بر همین اساس این دستگاه‌ها را وارد و شروع به استفاده از آن‌ها کردیم که به تدریج در حال نهادینه شدن بین کشاورزان است.

سپس هزینه‌های اضافه در مرحله کاشت، داشت و برداشت را کاهش دادیم تا بهره‌وری را افزایش دهیم.)

در هوشمندسازی کشاورزی،لازم است بدانیم که گیاه چه زمانی نیاز به آب، نور، کود یا سم دارد و همه این‌ مسائل را می‌توان در مزرعه توسط ریز پرنده به صورت کامل اسکن کرد.

برای مثال، در اسکن کلی مزرعه توسط ریز پرنده‌ها، قسمت‌هایی که کود کمتری خورده است، به صورت زرد رنگ نشان داده شده و کشاورز می‌تواند از مرکز کنترل هوشمند مزرعه، تعیین کند که آن نقطه کود بیشتری دریافت کند.

وی در ادامه بیان کرد: (آلمان در زمینه سم و کودهای مایع، کودهای جامد و سموم کشاورزی حرف اول را می‌زند و ما توانسته‌ایم با استفاده از محصولات آلمانی عملکرد خود را افزایش دهیم.

به عنوان مثال، اگر با یک سم ایرانی، سه مرتبه باید سم پاشی با استفاده از تراکتور انجام شود تا علف‌های هرز مزرعه از بین برود، با سم آلمانی یک مرتبه سم پاشی کفایت می‌کند که منجر به کاهش هزینه‌ها هم می‌شود.)

 

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات