پایگاه خبری دنیای سرمایه

اعتقاد به سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری در دولت گذشته وجود نداشت

پدر علم نوین گردشگری جهان گفت:در دولت گذشته، اعتقادی به سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری وجود نداشت، به همین دلیل بعد از انتخاب بنده به عنوان پدر مدیریت گردشگری نوین، هیچیک از مسئولان در بخش دولتی به این موضوع توجه نکردند. به اعتقاد بنده، مشکلات این حوزه ریشه در بی‌تجربگی و بی‌کفایتی افراد در حوزه گردشگری و در راس آن، مدیران وزارتخانه‌ها و مهمتر از آن، بی‌اعتنایی دولت به موفقیت‌های بخش خصوصی دارد.

محمد شریف ملک‌زاده در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین؛ با بیان اینکه ایران با سابقه تاریخی طولانی، فرهنگها، آداب و رسوم متنوع، از دیرباز تاکنون به عنوان یکی از مقاصد جذاب گردشگری به شمار می‌رود که از این مسیر می‌توان درآمدهای ارزی کشور را چندین برابر کرد، اما عدم حمایت دولتها و بی‌اعتنایی به فعالیت‌های بخش خصوصی در این حوزه موجب شده تا از ظرفیت‌های این بخش به‌خوبی استفاده نشود و در دوران بحران کرونا نیز شاهد تعطیلی گسترده بخش گردشگری باشیم.

وی افزود: با توجه به فعالیت‌های بنده در بخش‌های مختلف گردشگری و اختراع تئوری MFT (چارچوب گردشگری ملک‌زاده) به لطف حضرت حق در سال گذشته از طرف اتحادیه بین‌المللی روسای دانشگاه‌های جهان در مقر سازمان ملل به عنوان پدر علم نوین مدیریت گردشگری جهان انتخاب شدم و پس از آن، این تئوری در دبیرخانه دانشگاه پریزیدنت اندونزی توسط هیات امنا و مدیران دانشگاه ارائه شد تا هر دو سال یکبار مراسمی برای اهدای جایزهای تحت عنوان جایزه MFT در جهان برگزار شود. از طرفی، دانشگاه‌هایی مثل جورج واشنگتن، سوربن، دانشگاه گردشگری هنگکنگ، سیاس چین، کاکاکوس گرجستان، اتحادیه بین‌المللی روسای دانشگاههای جهان، دانشگاه استنفورد و همچنین آقای دکتر وارما از مدیران فنی و اساتید برجسته سازمان جهان گردشگری ملل متحد، تئوری MFT را، راه نجات گردشگری جهان در دوران پساکرونا نامگذاری کرده و سازمان جهانی جهانگردی گردشگری ملل متحد این تئوری را به عنوان تحولی در صنعت گردشگری جهان در قرن بیست و یکم معرفی کرد.

ملک‌زاده تاکید‌کرد: ماموریت اصلی این سازمان انجام فعالیت‌های گردشگری حلال با تکیه بر نیروهای مجرب، کارشناس و متخصص است و در سطح ملی و بین‌المللی به عنوان اولین سازمان این حوزه فعالیت خود را در دفتر لندن، مالزی و ایران شروع کرده است. سازمان گردشگری حلال با تمرکز بر ۴ حوزه حلیت، کیفیت، اصالت و سلامت در حوزه کالا و خدمات فعالیت داشته و برند آن در بخش‌های مختلف مانند خدمات مسافرتی و جهانگردی، رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، جاده‌ها، حمل‌ونقل دریایی، هوایی و جاده‌ای، کشتارگاه‌ها و لوازم بهداشتی و آرایشی، رستوران‌های زنجیره‌ای و… بر کالاها و خدمات درج می‌شود.

وی گفت: در سایت رسمی سازمان ملل یو ان آکادمیک نیز اعلام شده که “حلال توریزم” به عنوان برند اصلی مسلمانان جهان شناخته می‌شود و این امر افتخار بزرگی برای ایران و مسلمانان جهان خواهد بود. نکته دیگر اینکه برند سازمان گردشگری حلال با تمام طبقات آن در همه کشورهای اروپایی مانند فرانسه، آلمان، سوئیس، اتریش و… ثبت شده و در نوع خود بی‌نظیر است.علاوه بر ۵۸ کشور جهان اسلام، هر کشوری بهطور جداگانه این برند را ثبت کرده و آن را به رسمیت می‌شناسد. علاوه بر این، برند گردشگری حلال در سازمان مالکیت معنوی کشورهایی مانند هندوستان، چین و ژاپن ثبت رسمی شده و با رجوع به WIPO میتوان کل خدمات آن را ملاحظه کرد. در حال حاضر نیز این برند در ۲۲ شاخه از جمله حوزه‌های پولی، بانکی و مواد غذایی فعالیت داشته و به عنوان انحصاری‌ترین برند در بخش استانداردهای حلال شناخته می‌شود.

ملک‌زاده افزود: متاسفانه طی ۷ سال گذشته، سازمانهای دولتی به جای حمایت، در مسیر این فعالیت موانع زیادی ایجاد کردهاند. برای مثال، علاوه بر عدم حمایت‌های دولت سابق، سازمان ملی استاندارد تلاش زیادی برای جلوگیری از فعالیت‌های سازمان گردشگری حلال انجام داد، در حالی که کشوری مثل آمریکا بیش از ۲۶ نوع استاندارد گردشگری حلال داشته و در کشور امارات نیز بیش از ۱۵ هلدینگ در زمینه ارائه خدمات و کالای حلال فعالیت دارند. مساله دیگر به عدم تخصص و تدبر مسئولان مرتبط بازمی‌گردد. بسیاری از مسئولان در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعتقاد داشتند که ایران یک کشور اسلامی است و نیازی به سازمان گردشگری حلال ندارد، در حالی که این موضوع از نظر سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برای کشورمان بسیار حائز اهمیت است. با وجود همه این موانع، سازمان گردشگری حلال مورد تایید مسلمان جهان، بزرگان اهل سنت و ادیان و گروههای مختلف مراجع بزرگ دینی قرار گرفت.

پدر علم نوین گردشگری جهان گفت: در دولت گذشته، اعتقادی به سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری وجود نداشت، به همین دلیل بعد از انتخاب بنده به عنوان پدر مدیریت گردشگری نوین، هیچیک از مسئولان در بخش دولتی به این موضوع توجه نکردند. به اعتقاد بنده، مشکلات این حوزه ریشه در بی‌تجربگی و بی‌کفایتی افراد در حوزه گردشگری و در راس آن، مدیران وزارتخانه‌ها و مهمتر از آن، بی‌اعتنایی دولت به موفقیت‌های بخش خصوصی دارد.

انتهای‌پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات