حسن کریمی سنجری، نماینده ویژه وزیر صمت در دولت سیزدهم و مدیر اسبق پروژه خودروهای برقی ، افزایش تعرفه واردات خودروهای برقی را از ۴ به ۱۰۰ درصد، یک فاجعه خواند.
او تصریح کرد: «به نظر میرسد که سیاستگذار نسبت به خودروهای برقی و اهمیت آنها واقف نیست. سیاستگذار نمیداند که خودروهای برقی و هیبریدی چقدر میتواند در موضوع کاهش مصرف بنزین و گازوئیل و در نتیجه کاهش بارز آلودگی ها بویژه در کلان شهرها و همینطور تغییر رویکرد صنعت خودرو موثر باشد.»
به گفته این کارشناس صنعت خودرو، اثر ۳ گانه گسترش خودروهای برقی و هیبریدی در توسعه کشور، هر سیاستگذار دوراندیشی را به تقلا می اندازد تا برنامه ها به نحوی تنظیم شوند که واردات، عرضه و به خصوص تولید خودروهای برقی و هیبرید تسهیل شود نه اینکه مانع ایجاد کنند.
چالش تامین قطعات خودروهای بنزینی تا یک دهه آینده
کریمی سنجری درباره تاثیر خودروهای برقی بر صنعت خودرو اظهار کرد: «تاثیر خودروهای برقی در صنعت به حدی است که در حال حاضر عرضه خودروهای برقی به ترند جهانی تبدیل شده و رویکرد همه دنیا به این سمت است. وقتی رویکرد شرکتهای بزرگ و کشورهای مطرح در خودروسازی را دنبال میکنیم میبینیم که همه برنامه ریزی ها برای توسعه در صنعت خودرو بر روی گسترش و عرضه خودروهای برقی متمرکز شده است.»
او درباره تاثیر این رویکرد دنیا نسبت به خودروهای برقی تاکید کرد که از آنجاییکه بخش اصلی قطعات خودروهای بنزینی ساخت داخل از خارج وارد می شوند، بی توجهی و تاخیر نسبت به تولید و عرضه خودروهای برقی قطعا در یک دهه آینده و یا حتی کمتر از آن، شرکت های خودروساز را با چالش تامین قطعات خودروهای بنزینی مواجه می سازد چرا که عملا دنیا بخصوص چینی ها تا چند سال آینده تولید خودروهای بنزینی را بشدت کاهش خواهند داد و طبیعتا قطعات این خودروها نیز کمتر تولید می شوند.
مدیر اسبق پروژه خودروهای برقی وزارت صمت با اشاره مجدد به اینکه در دنیا شکلگیری بازار خودرو بر محوریت خودروهای برقی و هیبرید است، عنوان کرد: «اکنون برخی از شرکتها و کشورها، در راستای توسعه خودروهای برقی از چالش تامین برق برای باتری عبور کرده اند و در حال عرضه خودروهایی با فناوری پیل سوختی و هیدروژنی هستند. نمونه آن شرکت نیکولا در آمریکاست. این شرکت کامیونی را به بازار عرضه کرده که با باک هیدروژنی خود که در مدت ۲۰ دقیقه پر می شود قادر است حدود ۸۰۰ کیلومتر پیمایش کند. بعلاوه شرکت بنز به تازگی کشنده ای را راهی بازار کرده که با دو باک هیدورژنی قادر است حدود ۱۰۰۰ کیلومتر را بپیماید.» با این وجود جای تعجب دارد که سیاستگذار ما به جای تسهیل شرایط بدنبال ایجاد موانع برای گسترش این قبیل فناوری هاست.
تاثیر خودروهای برقی بر آلودگی و ناترازی سوخت
کریمی سنجری درباره تاثیرات دیگر خودروهای برقی بیان کرد: «از نظر تاثیر آن بر آلودگی که کاملا مشخص است؛ در کلانشهرها به لحاظ آلودگی هوا وضعیت خوبی نداریم و موثرترین عامل آلودهکننده هوای کلانشهرها همین منابع متحرک یعنی خودروهای بنزینی و گازوئیلی هستند.»
به اعتقاد او، از طریق تغییر مدل حمل و نقل عمومی و نوع خودروها از فسیل سوز به برقی، با ایجاد یک پارادایم شیفت، میتوانیم برای رفع مشکل آلودگی هوای کلانشهرها گام موثری برداریم.
این کارشناس صنعت خودرو درباره تاثیر این خودروها بر مصرف سوخت، گفت: «تاثیر دیگر خودروهای برقی کمک به دولت برای عبور از تله سوختی است که اکنون دچار آن شده است. ببینید هر سال در لایحه بودجه چند میلیارد دلار صرف واردات بنزین می کنیم؟ با احتساب دلار دولتی ۷۰ هزار تومانی بنزین را با نرخ ۵۰ سنت وارد و حدودا با قیمتی بیشتر از ۲ سنت به بازار عرضه می کنیم!!. خوب بهتر نیست همین هزینه ها را صرف توسعه نیروگاه های تولید برق کنیم؟
او تصریح کرد که بدون خودروهای برقی در تامین سوخت، و به خصوص بنزین، در سالهای آینده با چالشهای زیادی مواجه خواهیم شد.
زیرساخت خودروهای برقی فراهم نشده
کریمی سنجری تاکید کرد: «همین الان خودروهای برقی با این تعرفه پایین هم مشتری ندارند چون ایستگاه شارژ به اندازه کافی وجود ندارد.»
او ادامه داد: « به دلیل کمبود زیرساخت و نبود ایستگاه های شارژ، خرید و فروش این نوع خودروها رونق خوبی ندارد و دولت بجای فراهم کردن شرایط مناسبتر برای خریداران این نوع خودروها با افزایش تعرفه از ۴ به ۱۰۰ مانع واردات و سرمایه گذاری روی تولید خودروهای برقی است.»
مدیر اسبق پروژه خودروهای برقی وزارت صمت درباره فراهم نبودن زیرساخت خودروهای برقی توضیح داد: «در ۳ سال گذشته، ۱۷ ایستگاه آماده برای برقرسانی داشتیم که قرار بود در کوتاه مدت این تعداد به ۷۴ ایستگاه افزایش یابد. امروز نه نه تنها ایستگاه جدیدی ایجاد نشده که در تامین برق همان ایستگاه های احداث شده هم باندازه کافی توفیقی حاصل نشده است.»
کریمی سنجری تصریح کرد: « قرار بود در مسیرهای جادهای و بین راهی هم ایستگاههای شارژ احداث شوند. با وجود عدم همراهی وزارت نیرو در آن زمان برنامه ما برای زیرساخت این خودروها بسیار پر و پیماندار بود.»
او با اشاره به اینکه بنظر می رسد در حال حاضر در تهران حدود ۱۵ یا ۱۶ ایستگاه شارژ خودروهای برقی برقدار شدهاند، در پایان ابراز امیدواری کرد که در دولت چهاردهم به موضوع خودروهای برقی و فناوری های مرتبط با نوع خودروها و الزامات گسترش آنها عنایت ویژه ای شود. او معتقد است اگر امروز به این موضوع نپردازیم قطعا در چند سال آینده ضرر این بی توجهی سیاستگذار را بالاجبار مردم خواهند پرداخت.
پایگاه خبری دنیای سرمایه