پایگاه خبری دنیای سرمایه

مسعود مرادنیا مدیر حوزه گردشگری

اولویت های دولت چهاردهم در حوزه گردشگری

مطابق قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، در فصل ۱۷ سیاست های کلی حوزه گردشگری نوید توسعه کمی در بخش جذب گردشگر و نیز توسعه کیفی در حوزه زیر ساختی را میدهد.
از این رو جهت رسیدن به اهداف پیش رو موارد زیر می تواند اولویت های دولت چهاردهم در حوزه گردشگری باشد.
– بروزرسانی زیر ساخت های اولیه نظیر مراکز اقامتی و همچنین ارائه خدمات رفاهی مناسب، مستلزم استفاده از ظرفیت و توانمندی های بالای بخش خصوصی و اعتماد سازی اینشان جهت سرمایه گذاری در این حوزه می باشد.
بخش خصوصی در سالهای اخیر و با انتشار ویروس کرونا، متحمل ضرر و زیانهای سنگینی شدند که همچنان اثرات آن مشهود می باشد، اما به واسطه تعهد خود به این حوزه مهم و استراتژیک، کماکان در سنگر اول خدمت رسانی به گردشگران قرار دارند.
ارائه تسهیلات بلند مدت و ارزان قیمت، همچنین استفاده از ابزارهای تشویقی نظیر معافیت های مالیاتی می تواند راهی برای ایجاد رغبت جهت سرمایه گداری و موجب افزایش مراکز اقامتی و خدماتی باشد.
–یکی دیگر از اهداف برنامه ۵ ساله هفتم ، افزایش میزان گردشگر ورودی از حدود ۴ میلیون گردشگر به حدود ۱۵ میلیون گردشگر در سال می باشد. تحقق این مهم که میتواند سهم بالایی در افزایش درآمد ملی داشته باشد، مستلزم تدوین و تولید محتوای فاخر و ارزنده از اماکن دیدنی و تاریخی کشور و همچنین شرکت فعال و گسترده در نمایشگاه های بین المللی گردشگری و تمرکز ویژه در شناساندن ظرفیت های این حوزه به بازدیدکنندگان در این نمایشگاه ها است.
در سالهای اخیر شاهد حضور پر رنگ ایران در نمایشگاه های مطرح گردشگری نظیر فیتور اسپانیا و تی تی جی  ایتالیا بوده ایم که نشان از عزم دولت برای جذب گردشگر و معرفی ایران را دارد. متاسفانه ظرفیت های گردشگری ایران هیچگاه به صورت جامع و کامل در دسترس گردشگران خارجی قرار نگرفته و عدم شناخت مردم کشورهای دیگر، حتی همسایگان موجب شده تا غالبا سفر به ایران را مخاطره آمیز بدانند و از آن اجتناب کنند.
–در خصوص گردشگری داخلی نیز، دولت چهاردهم می تواند با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به اقشار مختلف، ضمن ایجاد شادابی و نشاط در مردم، به رونق کسب و کار فعالان حوزه گردشگری نیز کمک نموده و موجبات آشنایی بیشتر مردم با فرهنگ های متنوع سرزمینمان را فراهم آورد.
در پایان انتظار می رود دولت چهاردهم، با نگاهی ویژه به ظرفیت های حوزه گردشگری، ضمن تلاش در جهت حفظ میراث کهن و با ارزش کشورمان، با برنامه ریزی درست و کارشناسی، موجبات جذب گردشگران خارجی را فراهم نموده و همانند کشورهای همسایه، از این ظرفیت به عنوان یک فرصت استثنایی در جهت درآمدزایی و رونق اقتصادی بهره برداری نماید.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات