پایگاه خبری دنیای سرمایه

مديرعامل گروه صنعتی بازرگانی آراز فراز جهان

با پارادوکس بیکاری و کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم

مهندس ميثم جواهريپور _ گروه صنعتی بازرگانی آراز فراز جهان

یکی از عناصر تاثیرگذار در رشد تولید، آموزش نیروی انسانی است تا هم چالشها و مسایل موجود با اتکای دانش مرتفع شود و هم با استفاده از تخصص این نیروها بتوان محصول باکیفیت و مشتریپسندی را به بازار عرضه کرد. این مساله در ارتباط با صنعت نساجی بسیار مهم است، به همین دلیل بسیاری از شرکتهای فعال در این  حوزه به ویژه آنان که در عرصه تولید تجهیزات مدرن فعالیت دارند، در تلاش هستند تا دورههای تخصصی ویژهای برای کارجویان و پرسنل فعال دایر کنند. برای بررسی بیشتر این موضوع با مهندس میثم جواهریپور، مدیرعامل گروه صنعتی بازرگانی آراز فراز جهان، هم بنیانگذار برند تجاری جولا و فارغالتحصیل رشته مهندسی برق گفتوگویی داشتیم که ماحصل آن را میخوانید.

در خصوص فعالیتهای برند جولا و گروه صنعتی آراز فراز جهان توضیحاتی ارائه فرمایید.

برند جولا با تمرکز بر تولید و تامین ماشین‌آلات، قطعات و تجهیزات صنعت گردبافی در سال ۱۳۹۴ تاسیس و در سال ۱۳۹۵ به صورت رسمی ثبت شد. قبل از آن، بنده دوره‌ای نماینده ماشین‌آلات گردبافی شرکت‌های چینی و ایتالیایی بودم. در آن زمان، همیشه یکی از اهداف مهم و چشم‌‌اندازهای شرکت، راه‌اندازی یک برند ایرانی در این حوزه بود. خوشبختانه در سال ۱۳۹۴ با توجه به شناخت نسبتا خوب از صنعت گردبافی داخلی و نیازهای صنعتگران و تولیدکنندگان و به پشتوانه تیم مهندسی مجرب،  با بازطراحی و بومی‌‌سازی بخش‌هایی از ماشین‌‌آلات گردبافی بر اساس نیازهای بافندگان داخلی و همچنین مشارکت گرفتن از سازندگان معتبر و صاحب‌‌نام حاضر در بازار چین، ماشین‌‌آلات گردبافی جولا را در نمایشگاه بین‌‌المللی همان سال به بازار معرفی کردیم. با توجه به چشم‌‌اندازی که برای توسعه شرکت و بزرگ کردن این برند ایرانی ترسیم کرده بودیم، از همان زمان پروژه‌‌هایی در قالب تحقیق و توسعه برای تولید تجهیزاتی در جهت کاهش ضایعات تولید، بهبود عملکرد و مدیریت بهتر و اثربخش‌‌تر کارخانه تعریف کردیم که خوشبختانه چند مورد از آن‌ها نتیجه‌بخش بوده و باعث شد که نه تنها در صنعت ایران، بلکه در دنیا هم این محصولات مورد توجه قرار گیرد. در حال حاضر محصولات فناورانه جولا در عرصه بین‌‌المللی جایگاه خوب و مشتریان زیادی دارد.

چه عاملی در ورود شما به صنعت نساجی تاثیرگذار بود؟

واقعیت آن است که بسیاری از فعالیت‌ها، بسته به سرنوشت و اتفاق در مسیر زندگی آدم قرار می‌گیرد و با برنامه‌ریزی نیست. ورود بنده به صنعت نساجی نیز همین‌طور بود. برای مثال، در آغاز این کار یکی از دوستان بنده با توجه به دانشی که در بخش الکترونیک و شناختی که از صنعت چین داشتم، درخواست یک ماشینی را در صنعت گردبافی داشت که با تامین نیاز و رضایت وی از دستگاه و همچنین دریافت کردن درخواست‌های مشابه از صنعت، نمایندگی آن شرکت چینی را در ایران بر عهده گرفتیم و اینجا نقطه آغاز گره خوردن بنده با صنعت نساجی بود.

شما بیشتر تولید بدون کارخانه دارید. با چه هدفی این کار را آغاز کردید؟

عملا شروع و بخش زیادی از فعالیت‌های‌مان با استراتژی تولید بدون کارخانه بود؛ بدین صورت که با شناسایی تامین‌‌کنندگان برتر قسمت‌های مختلف ماشین، سفارش ساخت قطعات را بر مبنای نیازها و استانداردهای فنی به آن‌ها داده و سپس، این قسمت‌ها را در کارخانه‌ای در چین مونتاژ کردیم. در این راستا، یکی از مهمترین دلایل توفیق ما، تامین قطعات از بهترین برندهای موجود در بازار کشور چین از جمله برندهای آلمانی، ژاپنی و تایوانی بود. همان‌گونه که ذکر کردم، بخشی از محصولات الکترونیکی و کنترلی مورد استفاده در ماشین‌‌آلات، بعد از مدتی با تکیه بر دانش تخصصی و مهندسی این شرکت، کاملا در داخل تولید و روی ماشین‌‌آلات نصب شد.

طی انجام فعالیتهای این بخش از چه کسانی کمک گرفتهاید؟

زمانی که تازه وارد این حرفه شده بودم، شناخت بسیار اندکی از آن داشتم، به‌طوری که گاها به قول دوستانی که در این صنعت هستند، کار ما با گره‌هایی همراه بود و مجبور بودیم که از متخصصان صنعت کمک و راهنمایی بگیریم. یکی از اقدامات ما به منظور جبران این خلا، کمک گرفتن از دانشگاه بود. همین‌‌جا لازم می‌دانم که از استادم خانم مهندس خرم طوسی که مدیریت کارگاه گردبافی دانشگاه امیرکبیر را بر عهده داشتند و بی‌دریغ دانش خود را در اختیار ما گذاشتند و بی‌‌تردید با آموزش‌های‌شان در شتاب‌‌دهی به رشد شرکت تاثیر به‌سزایی گذاشتند، تشکر و قدردانی کنم.

نقش نیروی انسانی در گروه صنعتی بازرگانی آراز فراز جهان تا چه اندازه اهمیت دارد؟

از نظر بنده، مهمترین رکن یک کسب‌وکار، نیروی انسانی آن است و این موضوع را در شرکت به وضوح تجربه کرده‌ایم. از آنجایی که فضای ما متکی به فناوری و تکنولوژی است، نیروی انسانی متخصص پیشران رسیدن شرکت به اهداف و پروژه‌‌هایش بوده است. در بخش فروش و بازارهای بین‌‌المللی نیز به همین شکل، نیروی انسانی مجرب و متخصص در مجموعه ما پراهمیت است. در فضای فعلی کشور که نگه‌داشتن نیروهای متخصص به دلیل تمایل به مهاجرت، بسیار سخت شده و از دست دادن نیروی انسانی متخصص، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های شرکت‌ها و بخش خصوصی کشور است، نیروهای انسانی در شرکت ما آنقدر اهمیت داشته‌‌اند که هزینه‌‌های بسیاری دادیم تا همکاری نیروهای‌مان را حتی پس از مهاجرت با به‌‌کارگیری آن‌ها در فضاهای کسب‌وکار بین‌‌المللی‌‌مان از دست ندهیم. البته این موضوع برای بسیاری از کارآفرینان خصوصی فراهم نیست و در صورت امکان هم، هزینه‌‌های گزافی را تحمیل می‌‌کند. همین می‌‌تواند یک مثال دیگر از تاثیر سیاست‌های نادرست کلان کشور، در عقب‌‌ماندگی و شکست بخش خصوصی باشد.

چه عواملی در رشد و پویایی کسبوکار شما نقش داشته است؟

همان‌طور که ذکر شد نیروی انسانی یکی از مهمترین عوامل این رشد بوده است. دومین عامل به رعایت قواعد کسب‌وکار و شناخت از صنعت و بازار، تسلط تحلیلی و جزئی بر آن و تلاش برای بهبود آن بازمی‌گردد. در حوزه خدمات‌‌دهی پس از فروش محصولات‌مان سعی کردیم که تیم‌های تخصصی در این حوزه مثل تیم مکانیک، الکترونیک، نصب و راه‌اندازی کنیم و نسبت به تضمین کیفیت جنسی که به مشتریان ارائه می‌دهیم، پاسخگو باشیم. اتکا به علم و فناوری روز از دیگر عوامل پویایی جولا به عنوان یک برند تجاری در صنعت نساجی است.

چه تعداد از نیرو های بخش خدمات پس از فروش گروه صنعتی بازرگانی آراز فراز جهان، داخلی و خارجی هستند؟

حدود ۹۵ درصد از نیروهای بخش خدمات پس از فروش گروه صنعتی بازرگانی آراز فراز جهان داخلی هستند، اما برای انجام یک‌سری از خدمات خاص نیازمند استفاده از نیروی خارجی هستیم که از این نیروها برای آموزش نیروی داخل نیز استفاده می‌شود. شایان ذکر است، فراگیر بودن فعالیت‌های خدمات پس از فروش شرکت در کارخانه‌‌های داخلی و حتی خارجی، دانش انباشته‌ای را برای شرکت به ارمغان آورده است که علاوه بر شکل‌‌گیری سرمایه انسانی ارزشمند و توانا برای جولا، فرصتی را برای تربیت نیروی انسانی کارآمد برای صنعت فراهم آورده است.

به منظور توسعه فعالیتهای خود چه برنامههایی دارید؟

هر مجموعه در حال رشد، نیازمند توسعه است. در این راستا توسعه گروه صنعتی بازرگانی آراز فراز جهان دو محور دارد که یک مورد، محور داخلی و بازار ایران است که در راستای آن مجموعه‌ای در شهرک صنعتی قرچک در حال ساخت است که از سال آینده برای ماشین‌آلات داخل راه‌اندازی می‌شود. در فاز توسعه‌ای محصولات فناورانه یک خط تولید در چین با همکاری یکی از شرکت‌های بزرگ چینی فعال در حوزه تجهیزات جانبی ماشین‌‌آلات راه‌اندازی شده است. همچنین شرکت جدیدی در ترکیه به منظور تولید و صادرات محصولات فناورانه راه‌اندازی شده و امیدواریم بتوانیم سهم خوبی از بازار بین‌‌المللی در حوزه محصولات فناورانه‌‌مان به دست آوریم.

چه عاملی موجب شد تا با کشور چین همکاری داشته باشید؟

نخست اینکه این کشور بزرگ‌ترین تولیدکننده ماشین‌آلات نساجی است و حتی در بزرگ‌ترین کارخانه‌های غربی خطوط تولیدی راه‌‌اندازی کرده‌‌اند. از سوی دیگر، از آنجایی که بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان بالقوه محصولات فناورانه ما در این کشور و کشورهای شرق دور هستند، انتخاب چین دارای هزینه ‌‌فایده اقتصادی بود. علاوه بر این، طی سالیان گذشته ما با مجموعه‌های بزرگ چینی همکاری داشتیم و این همکاری فی‌مابین، فضای راحت‌تری برای ایجاد خط تولید محصولات فناورانه ما فراهم می‌‌کرد.

کدامیک از محصولات تولیدی این شرکت به فناوری کمک کرده است؟

یکی از محصولات ما کنترل سوزن شکسته در ماشین‌های گردبافی با استفاده از فناوری لیزر  است. قبلا وقتی سوزن می‌شکست، باید نیروی انسانی آن را می‌دید و ماشین را متوقف می‌‌کرد تا از بافت ضایعات جلوگیری کند، اما با استفاده از محصول کنترل سوزن شکسته جولا، سوزن‌ها با تابش لیزر به آن‌ها رصد می‌‌شوند و در صورت معیوب بودن، تشخیص داده می‌‌شوند؛ لذا بافت ضایعات ناشی از صدمات سوزن، بسیار کمتر می‌‌شود. دیگر محصول فناورانه ارزشمند، محصولی است که حداقل ۲۰ فناوری برتر دنیا از پردازش تصویر تا هوش مصنوعی در آن به کار گرفته شده و عملا همه عیوب پارچه را در حین بافت رصد می‌کند. از یک سوراخ کوچک تا خطوط افقی را می‌بیند و در صورت تکرار عیوب، ماشین را برای جلوگیری از تولید ضایعات متوقف می‌‌کند. این محصولات، محصولات لبه تکنولوژی روز دنیا برای افزایش پایداری در سیستم‌های صنعت نساجی، کاهش مصرف انرژی و تولید ضایعات هستند و بزرگ‌ترین برندهای پوشاک دنیا، به دنبال چنین راه‌‌حل‌هایی هستند. محصول دیگر، محصولی است که روی ماشین‌آلات نصب شده و همه رویدادها، توقف‌ها و داده‌های ماشین‌آلات کارخانه را به صورت آنلاین  به مدیران گزارش می‌دهد که داده‌‌های ارزشمندی را برای مدیران کارخانه‌‌ها، در جهت  مدیریت بهتر، بهبود عملکرد و افزایش راندمان مجموعه‌‌های خود فراهم می‌‌سازد.

دانشگاه چه نقشی در رشد صنعت نساجی دارد؟

دانشگاه نه‌تنها اهمیت دارد، بلکه عامل اثرگذاری در توسعه فعالیت ما بوده است. با توجه به چشم‌‌انداز شرکت، نگاه ما به  فعالیت و کسب‌وکار، یک نگاه جهانی بوده است. در دنیای امروز بدون مجهز بودن به علم و فناوری و بهره‌مندی از نیروی انسانی عالم، اهل فن و متخصص، نمی‌توان به توسعه رسید که همین نکته، رابطه تنگاتنگ همیشگی ما با دانشگاه را رقم زده است. هم‌‌اکنون شرکت آراز، مفتخر به بهره‌‌مندی از تیم چابک و منحصر به فردی شامل اساتید، فارغ‌‌التحصیلان مقطع دکترا، کارشناسی ارشد و کارشناسی در رشته‌‌های مختلف فنی و دانشگاهی از الکترونیک و کامپیوتر تا نساجی و مدیریت است. همچنین سعی کردیم تا با توجه به خلاهای وجود نیروی انسانی توانمند در صنعت، با دانشگاه همکاری‌های دیگری برای ارائه آموزش نیز داشته باشیم. در این راستا، با همکاری اساتید دانشگاه، دوره‌های متعددی در خصوص مبانی بافندگی گردبافی در شرکت برگزار شده و دوره‌های پیشرفته‌تری نیز تعریف شده که به امید خدا به رشد دانش اهالی صنعت کمک خواهد کرد.

دسترسی به موفقیت و توسعه در بخش خصوصی چطور حاصل خواهد شد؟

اگر سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی را به مثابه سیستم‌هایی با مشخصات انسان‌‌گونه تصور کنیم، همواره به دنبال شکوفایی، تعالی و رشد سازمان خواهیم رسید. در عین حال با چنین انگاره‌‌ای، بخش خصوصی هم مانند انسان‌ها، تنها در صورتی می‌تواند به سمت شکوفایی و رشد قدم بردارد که سلسله نیازهای اولیه دیگرش تامین شده باشد. اگر فضای کسب‌وکار ما با ثبات باشد و بخش خصوصی گرفتار حواشی و موضوعاتی مانند گرفتاری‌های اقتصادی نشود، خود به خود با توجه به همین نگاه، مسیر توسعه خود را هموار خواهد کرد، چون سازمان خصوصی همواره به دنبال رشد و منفعت و توسعه است و برای نیل به این اهداف کار می‌‌کند. به عنوان مثال، اگر شرکت ما به سمت آموزش و دانشگاه رفت، در راستای منافع مادی و معنوی‌‌اش ناگزیر از این موضوع بود. باید این کار در جهت توسعه و رشد این شرکت انجام می‌‌گرفت. اگر دانشجویان به سوی صنعت و بخش‌های دیگر تولید هدایت نمی‌شوند یا اگر صنعت از دانشگاه کمک نمی‌گیرد، به فضای ناصحیح و بیمار اقتصاد و صنعت کشور بازمی‌گردد. زمانی که شرایط فراهم شود، بخش خصوصی با مجهز شدن به دانش تخصصی، علم اقتصاد و توسعه کسب‌وکار  قطعا راه درست خود را پیدا می‌کند، مگر آنکه شرایط یا سیگنال‌های نادرست ناشی از سیاست‌های ناصحیح کلان کشور، این بخش را به سمت بیراهه ببرد. بسیاری از هدررفت‌ها و اتلاف‌های اقتصادی در این کشور از همین موضوع ناشی شده است.

نبود نیروی کار چه معضلی برای شرکتها ایجاد میکند؟

اینکه در کشور ما معضل بیکاری همزمان با نبود نیروی کار وجود دارد، خود یک معضل مهم اجتماعی و بیماری ا قتصادی و سیاسی است که به سیاست‌گذاری‌های کلان و تصمیمات اشتباه مدیران و حاکمان جامعه بازمی‌گردد. قطعا آن‌ها هستند که باید به این موضوع فکر کنند. زمانی که یک موضوع را ریشه‌یابی کنیم، باید هم به جزئیات توجه کنیم و هم به صورت سیستمی و تحلیلی به همه جوانب بنگریم. اگر می‌بینیم که کارگر پیدا نمی‌شود، زیربناهای اقتصادی مشکل دارد و ناشی از مسایلی است که در طی زمان بر هم انباشته شده و حل کردن آن دشوار شده است. به عنوان مثال، هم‌اکنون موضوع ارزانی بنزین مطرح است و از طرفی گران کردن آن هم یک معضل به شمار می‌رود که همین باعث شده، تاکسی‌های اینترنتی رونق گرفته و به جوانان سیگنال اشتباهی داده شود که مسافرکشی کنند. از آن سو، کارخانه‌هایی هستند که برای سرمایه‌گذاری نیاز به نیروی انسانی دارند و به دلیل نداشتن توان پرداخت دستمزدهایی شبیه تاکسی‌های اینترنتی، موفق به جذب نیروی کار نمی‌‌شوند؛ بنابراین مشاهده می‌شود که موضوع بنزین که به حیطه قیمت‌گذاری و سیاست‌گذاری‌های مرتبط بازمی‌گردد، بر صنعت و نوع اشتغال‌زایی هم تاثیر منفی می‌گذارد. امروز صنعتگران ناگزیر از استفاده از اتباع شده‌اند که همان‌ها هم دوباره بدون سیاست‌گذاری و مشورت با اهالی صنعت در حال ممنوع‌الکار شدن هستند؛ این‌ها موضوعات کلانی است که اول باید آن‌ها را حل کرد. امیدوارم دیر نشده باشد، اما سپردن امور به نخبگان و متخصصان هر امر و نگاه سیستمی به حل این معضلات، شاید بتواند به مرور، التیامی در فضای کسب‌وکار و صنعت ایجاد کند. بسیاری از موضوعات اقتصادی و اجتماعی فعلی کشور که انعکاس آن‌ها در صنعت، باعث معضلات بزرگی شده است، راه‌‌حل‌های جسورانه سیاسی دارند. شما ببینید که نیروی متخصص و نخبه کشور با توجه به شرایط حاکم بر کشور، به دنبال مهاجرت هستند و نیروهای دیگر هم به نوعی از ورود به صنعت خودداری می‌کنند؛ بر همین اساس هم‌اکنون با پارادوکس نبود نیروی انسانی و بیکاری مواجه هستیم.

تا چه اندازه به نساجی علاقهمند هستید و آیا این درست است که علاقه از شناخت حاصل میشود؟

بله درست است. هرچقدر در این حوزه بیشتر درگیر شدیم، علاقه ما بیشتر و فزاینده شد تا جایی که بیشتر وقت و انرژی‌مان برای این بخش صرف می‌شود؛ در غیر این صورت قطعا توان ادامه کار سخت است. خوشبختانه همه پرسنل این شرکت با عشق و علاقه مشغول به کار هستند که همین موضوع موجب خروج ما از بحران‌ها و شرایط دشوار و فروش موفق شده است. مورد تاثیرگذار دیگر در صنعت نساجی فارغ از علاقه، ویژگی‌های افراد فعال در این صنعت است. صنعت نساجی، صنعتی بسیار مردمی و یا خصوصی واقعی بوده و همین امر نقش پررنگی در پذیرفته شدن محصولات ما در میان صنعتگران گذاشته است. این پذیرفته شدن‌‌ها و آمد و رفت‌ها با اهالی صنعت، موجب ایجاد رفاقت و پیوند دوستی شده که حقیقتا یکی از مشوق‌‌های کار شبانه‌‌روزی ما بوده است.

از تشکلهای نساجی چقدر شناخت دارید؟

به هر حال اگر بخش خصوصی خواهان انجام فعالیتی بوده یا تاثیرگذار باشد، نیازمند آشنایی بیشتر با اعضای صنف خود به منظور بررسی مسایل و چالش‌ها در یک فضای بزرگ‌تر است. در تلاش هستیم تا ارتباط با تشکل‌ها محفوظ شده و تا جای ممکن در جلسات آن‌ها شرکت کرده و نظرات‌مان را انعکاس دهیم. واقعیت این است که جایگاه تشکل‌ها به نسبت شرایط موجود خوب است، اما  حل چالش‌ها در این شرایط از عهده و توان آن‌ها خارج است. با این حال این صنعت به منظور انعکاس چالش‌ها و مطالبه‌گری صنفی، به افراد جسور نیازمند است.

هماکنون وضعیت نساجی را در چه جایگاهی میبینید؟

محمدعلی فروغی در نامه‌ای چنین می‌نویسد: “در امور مملکت مایوسم در عین امیدواری و امیدوارم در عین مایوسی.” از نظر بنده، فضای نساجی نیز چنین است. در واقعیت همواره امیدوارم، اما شرایط مایوس‌کننده است. ما به عنوان یک شرکت خصوصی چاره‌ای نداریم جز آنکه تا جای ممکن فضای در اختیار خود را درست مدیریت کرده و سعی کنیم که گام‌ها را طوری برداریم که به سقوط منتهی نشود. کشورمان ظرفیت‌ها و منابعی در زمینه جغرافیایی، طبیعی، نیروی انسانی و… دارد که معدود کشورهایی آن را دارد. اگر فرصتی برای استفاده از این ظرفیت‌ها فراهم شود، کشورمان می‌تواند راه صد ساله را یک‌شبه طی کند.

و سخن آخر

همان‌طور که ذکر شد، همواره رشد این شرکت را مدیون همه اهالی صنعت گردباف کشور هستیم؛ چه آن‌هایی که از همان ابتدا محصولات ما را با آغوش باز پذیرفتند و با بازخوردهای‌شان، زمینه توسعه بهتر محصولات را فراهم کردند و چه کسانی که با سخت‌‌گیری نپذیرفتند، اما همان نگاه سخت‌گیرانه‌‌شان، انگیزه‌‌ای برای بهبود مستمر محصولات برای ما بود. از همه اهالی صنعت نساجی و گردبافی تشکر می‌کنم که عملا جولا را به عنوان یک برند بین‌‌المللی به دنیا معرفی کردند. سپاس از اهالی رسانه که کنار ما بودند. امیدوارم فضای اجتماعی کشور طوری باشد که همه امیدوارانه به ساختن ایران و سربلندی صنعت این مرز و بوم فکر کنیم که چو ایران نباشد، تن مباد.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات