بزرگترین چالش برای تاجران ایرانی، اخذ ویزا است و تا زمانی که این چالش حل نشود، نمیتوان کاری انجام داد. چالشهای مهم بعدی هم که اتاق بازرگانی ایران و آلمان به دنبال رفع آنها است، انتقال وجه، انتقال تکنولوژی، مراودات مالی مبتنی بر صادرات و واردات متقابل و رسیدن به یک تراز تجاری معقول است.
به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه، هیچگاه تراز تجاری ما با آلمان مثبت نخواهد شد، زیرا مدتهاست که به آلمان نفت نمیفروشیم.
البته عطا تنها، بازرس قانونی اتاق بازرگانی ایران و آلمان و بازرس قانونی انجمن دوستی ایران و آلمان بیان کرد: (اتاق ایران و آلمان در اولین گام که پیشرفت بسیاری هم داشته، سعی کرده که ارتباط خود را با کنسولگری آلمان فدرال برای همکاری بیشتر در زمینه اخذ ویزا، ثبت شرکت، حضور در نمایشگاهها، مراودات اقتصادی و تجاری و… افزایش دهد.
اتاق بازرگانی ایران و آلمان از نظر مدیریتی و پرسنلی از اتاقهای دیگر جلوتر است و تنها اتاقی است که تحت نظر اتاق بازرگانی ایران نیست و اساسنامه خاص خودش را دارد.)
لازم به ذکر است که در بهترین شرایط، حجم مبادلات تجاری بین ایران و آلمان بیشتر از ۲ میلیارد دلار در سال است.
تنها افزود: (بزرگترین چالش ما در تجارت با آلمان، فارغ از مواد غذایی، بحث فرش است. بازار آلمان، ماخذ و توزیع صنعت فرش در اروپا و جهان به شمار میآید و تا پیش از تحریمها، بازرگانان و تجار ما به شدت در آنجا فعال بودند، اما متاسفانه این بازار را کاملا از دست داده و به رقبای افغان، چین و به تازگی سوریه و عراق باختهایم.
البته گرانی نرخ تمام شده فرش در ایران، تغییر نگرش و تغییر کاربری صنعت فرش در اروپا و همچنین انتقال ارز و مسایل سیاسی هم موجب از دست رفتن بازار فرش آلمان شد.)
بخش خصوصی صددرصد به دنبال برقراری ارتباط با آلمان است. ماموریت اصلی اتاق ایران و آلمان نیز همین است. البته باید در این خصوص، هزینههایی انجام شود.