به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین، امروزه نرخ بالای تورم و افزایش ناگهانی قیمتها، موجب کاهش قدرت خرید مردم برای محصولات صنعت پوشاک شده، بهطوریکه هماکنون میتوان تاثیر آن را در کاهش تیراژ تولید، افزایش هزینهها و قیمت تمامشده مشاهده کرد. این موضوع باعث شده تا بسیاری از کارگاههای کوچک، به دلیل هزینههای بالا، نداشتن سرمایه در گردش و… بهطور کامل تعطیل شوند. از طرفی، در یک سال گذشته به دلیل فیلترینگ فضای مجازی، برخی از آنلاین شاپهای فعال در صنعت پوشاک، یا دست از کار کشیدهاند یا دستوپا شکسته فعالیت میکنند. همچنین ورود کالای قاچاق، افزایش قیمت مواد اولیه و اجاره نیروی کار، فعالیت و رقابت در این صنعت را سخت کرده و عملا سرمایهگذاری در آن توجیه اقتصادی ندارد. با این حال، دوران کرونا بهترین فرصت برای فعالیت در فضای مجازی بود، چراکه کالایی به صورت قاچاق وارد نمیشد، بر همین اساس برخی از هزینهها کاهش پیدا کرده بود و بازار پوشاک رونق بسیار خوبی داشت، ولی پس از کاهش کرونا و با شروع مجدد قاچاق، رقابت دیگر معنایی نداشت. با توجه به موارد اشاره شده، هماکنون تمایل مردم به خرید اجناس چینی بیشتر از گذشته نمایان است، زیرا تنوع کار آنها بیشتر است و برای تولید پوشاک از تجهیزات بهروزی استفاده میکنند که ما از آن بیبهره هستیم. در چنین شرایطی رقابت سخت شده، بهطوری که فروش پوشاک در کشور حدود ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. در سال گذشته هدف برخی از فعالان پوشاک، فعالیت در بازار عراق بود تا بلکه به ثبات برسند، اما عراقیها علاقهمند به همکاری با کشورهای ترکیه و چین هستند، چراکه محصولات آنان از قیمت پایینتری برخوردار است. به عنوان مثال، تولیدکنندگان ترکیهای با دریافت تسهیلات؛ در کشورهای عربی نمایندگی فروش دایر کردهاند و حجم سنگینی از محصولات خود را به این کشورها ارسال میکنند که به توسعه صنعت پوشاک این کشورها کمک کرده است، ولی در شرایط کنونی انجام این کارها از عهده فعالان صنعت پوشاک کشور خارج است. امروز اگر یکهزار تومان به نرخ دلار افزوده شود، قیمت نخ نیز به فراخور آن افزایش پیدا میکند، در حالی که با پایین آمدن نرخ دلار، قیمت نخ تغییری نمیکند و این امر حاکی از عدم نظارت بر کار نخ فروشان است. مشکل دیگر، به واردات برخی از مواد اولیه مانند نخ، خرج کار، پودر رنگ و… بازمیگردد که متاسفانه دولت برای آن گمرکات سنگین تعیین میکند، بر همین اساس قیمت این اجناس بالا میرود که این موضوع بر فعالیت تولیدکنندگان تاثیر مستقیمی دارد. با ادامه این چرخه؛ شرایط بدی ایجاد شده، فعالان این صنعت در بلاتکلیفی به سر میبرند، نمیتوانند برنامه یا هدفی برای خود تعیین کنند، شاهد کاهش سرمایهگذاری در صنعت پوشاک هستیم و برخیها نیز ناچار به تعدیل نیرو شدند. افرادی هم که همچنان در این بازار فعالیت دارند، در انتظار این هستند که آیا بازار ثبات پیدا خواهد کرد یا خیر. اگر شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند، بسیاری از فعالان صنعت پوشاک دست از کار خواهند کشید، چون ادامه کار توجیه اقتصادی ندارد. حال این انتظار وجود دارد که مدیران و مسئولان مربوطه، راهکار و راهحلی برای حل مشکلات صنعت پوشاک در نظر بگیرند تا شاهد رونق و توسعه این صنعت در کشور باشیم.
سعید حقانی کارشناس صنعت پوشاک
انتهای پیام/