شرکت صنعتی ظریف کار بهروز، به عنوان یکی از کارخانههای قطعهسازی خودرو، با تمرکز بر محیط سازمان، طرحریزی استراتژیها، در نظر گرفتن خواستهها و انتظارات کلیه ذینفعان، ایجاد تفکر مبتنی بر ریسک و فرصت، استقرار مدیریت دانش و بهبود و ارتقای فرآیندهای سازمان تاسیس شد. این شرکت با توجه به رسالت وجودی در جهت بهبود هر چه بیشتر عملکرد، حفظ و ارتقای اعتبار و موقعیت شرکت در بازارهای داخلی و خارجی با در نظر گرفتن الزامات و حقوق مشتری و محصول اطمینان از انطباق محصول تحویلی با خواستههای مشتری و تولید بدون نقص اقدامات لازم را طرحریزی و در اولویت اجرا قرار داده است. با توجه به این موضوع به سراغ مهندس شهرام ظریفیان بهروز، مدیرعامل شرکت صنعتی ظریف کار بهروز رفته و با وی گفتوگویی داشتیم که مشروح آن از نظر مخاطبان ارجمند میگذرد.
با توجه به روندهای جهانی، شما چه تحولاتی در طراحی و تولید قطعات خودرو پیشبینی میکنید که شرکت صنعتی ظریف کار بهروز باید خود را برای آنها آماده کند؟
در سالهای اخیر آمار فروش خودروسازان مطرح جهان ثابتکننده این موضوع است که ظاهر خودرو و طراحی آن و نیز نوع سوخت مصرفی خودرو، مهمترین فاکتور در مقبولیت و یا عدم مقبولیت بازار فروش آن خودرو میباشد که شرکت ظریف کار بهروز نیز به منظور همراستا شدن با این پیشرفت صنعت خودرو، استراتژیهای لازم را در قالب طرح تجاری و با چشمانداز ۳ ساله تدوین کرده است.
با توجه به تخصص شما در تولید قطعات یدکی برای خودروهای داخلی و خارجی، چطور میتوانید توان رقابتی خود را در مواجهه با تولیدکنندگان خارجی تقویت کنید و چرا بازار ایران برای تولیدکنندگان داخلی از اهمیت ویژهای برخوردار است؟
تقویت توان رقابتی در مقابل تولیدکنندگان خارجی طبیعتا مستلزم بررسی بازار و خواستههای بهروز مشتریان است که از مهمترین آنها میتوان به نوع بستهبندی، کیفیت، قیمت، تنوع و خلاقانه بودن محصول اشاره کرد و این امر با تقویت و توسعه R&D و به کارگیری تکنولوژیهای پیشرفته دنیا و منابع انسانی توانمند به منظور طراحی و تولید قطعات با تمرکز بر خواستههای خاص بازار و انطباق سریع با تغییرات بازار میباشد که با توجه به شرایط اقتصادی و ارتباط استراتژیک نابسامان ایران با کشورهای دنیا و حتی کشورهای همسایه به سختی و با مشکلات عدیدهای قابل انجام است. دلیل اینکه بازار ایران برای تولیدکنندگان داخلی از اهمیت ویژهای برخوردار است، مشکلات ذکر شده و همچنین تغییر نرخ ارزی لحظهای در ایران میباشد.
در تولید قطعاتی مانند فریم صندلی و لولاهای درب خودرو، چه روندهایی برای افزایش سفارشیسازی محصولات بر اساس نیاز مشتریان خاص پیشبینی کردهاید؟
تخصص اصلی شرکت ظریف کار بهروز در زمینه فوم است که در سال جاری با بهکارگیری استراتژیهای متنوع، نوآورانه و رقابتی اقدام به خرید دستگاه تولید فوم منطبق با فناوری روز دنیا کرده است که این امر باعث تولید قطعه منطبق با استاندارهای جهانی میشود و نیازهای مشتریان خاص را فراهم میکند. همچنین با شروع همکاری و به اختیار گرفتن مشاوران خبره در صنعت خودرو، در سال آینده قصد گسترش فعالیتهای شرکت را داریم.
تامین قطعات خودرو، همکاری با تامینکنندگان داخلی یا خارجی چطور مدیریت میشود؟
شرکت ظریف کار بهروز، تامینکننده قطعات فوم و در برخی از موارد قطعات پلیمری خودرو است که در سالهای گذشته با توجه به شروع تحریمها و عدم امکان تامین برخی از مواد اولیه قطعات فومی به ناچار با همکاری تامینکننده داخلی به تحقیق و توسعه در زمینه جایگزین کردن مواد اولیه مشابه داخلی پرداخت و موفق به انجام این مهم شد. با توجه به تولید قطعات عایق صداگیر توسط این شرکت و عدم تامین به موقع و کافی ورق EPDM مورد استفاده در این قطعات در ایران، مبادرت به داخلیسازی و تولید در محل کارخانه ظریف کار بهروز کرده است، اما در زمینه تامین مواد فوم EPP در حال حاضر به واردات وابسته هستیم.
چه استراتژیهایی برای بازاریابی و معرفی برند خود در بازارهای خارجی اتخاذ کردهاید تا رقابتپذیری شما در سطح جهانی افزایش یابد؟
با توجه به شرایط نابسامان اقتصادی حاکم بر ایران، فعلا هیچ برنامهای به منظور فعالیت مستقیم در سطح بینالملل نداریم، اما این موضوع مد نظر گرفته شده که با ایجاد بستر مناسب آن را محقق نماییم. البته به این منظور سایت شرکت ظریف کار بهروز به صورت دو زبانه راهاندازی شده و واحد بازرگانی خارجی به چارت اضافه شده است. البته چند قطعه از سبد کالای شرکت به طور غیر مستقیم به کشورها همسایه صادر میشود.
در دنیای امروز که سرعت تغییرات فنی و تکنولوژیکی بسیار زیاد است، چگونه خود را برای پذیرش فناوریهای نوین و بهروز در فرآیند تولید آماده میکنید؟
پیشرفت تکنولوژی و فناوری در فرآیند تولید تاثیر بهسزایی خواهد داشت و اگرچه پذیرش این موضوع و اجرایی شدن آن باعث مقاومتهایی در سازمانها میشود، اما برای ماندن در عرصه رقابت با رقبا باید این مساله در شرکت نهادینه شود که در سال گذشته با خرید واترجت به منظور برش عایقهای صداگیر کفی خودروهای ساینا و کوئیک، اولین گام به منظور مکانیزه شدن تولید برداشته شده است.
آیا برنامهای برای تولید قطعات خاص خودروهای برقی یا هیبریدی دارید؟ به نظر شما چه تغییراتی در طراحی قطعات خودروهای سنتی باید انجام گیرد تا با نیازهای این خودروها سازگار شود؟
خودروهای هیبریدی با استفاده از موتور الکتریکی و ترمز احیاکننده کار میکنند و خودروهای برقی نیز برای تامین انرژی خود از برق استفاده میکنند. هر دو نوع خودرو دوستدار محیطزیست و باعث کاهش آلایندههای زیست محیطی میشوند. خودروهای برقی، چون کاملا به انرژی الکتریکی وابسته میباشند، تقریبا آلایندگی نزدیک به صفر دارند، اما با توجه به دسترسی مناسب به زیرساخت شارژ و میزان صرفهجویی در هزینههای بلندمدت و اثرات زیستمحیطی خودروها میتوان یکی از دو خودرو را انتخاب کرد. با توجه به ماهیت قطعات ما که فوم و پلیمری هستند و مربوط به موتور خودرو نیستند، فعلا برنامهای برای تولید قطعات موتوری نداریم.
آیا شرکت صنعتی ظریف کار بهروز برنامهای برای بهبود فرآیندهای تولید بهگونهای که اثرات زیستمحیطی کاهش یابد، دارد؟
همانطور که در پاسخ سوالات فوق به کرات به محصولات شرکت اشاره شد، عمده محصول این شرکت از جنس فوم است که با جنس PU که از ترکیب دو جز ایزوسیانات و پلیول به دست میآید، تولید میشود. این نوع فوم به دلیل جنس و فرآیند تولید آن، باعث ایجاد ضایعات تولید و آلایندگیهای محیطزیستی میشود. گرچه برای مهار آلایندگیهای محیطی، تمهیدات تخصصی در داخل شرکت صورت گرفته و سالانه متحمل هزینه زیادی به منظور مهار ضایعات و کنترل آلایندگی محیط میشود که بعد از تحقیق درباره روش تولید و جنس جایگزین به نتایج خوبی دست پیدا کردیم که از سال آینده فوم با جنس متفاوت و فرآیند تولید مدرن که موجبات کاهش ضایعات تولید و هزینههای کنترل و مهار آلایندگی حاصل از تولید فوم با جنس PU را فراهم میآورد.