سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران گفت: موفقیت کشور در استفاده بهینه از این امر، مشروط به تدوین یک استراتژی مشخص به منظور حفظ منافع ملی است.سرمایهگذاری خارجی باید در بخشهایی مانند موتور یخچال، موبایل و… صورت گیرد که یا به سرمایه بسیار زیاد و تکنولوژی نیاز دارد یا به دلیل تحریم راکد مانده است.
حمیدرضا غزنوی در گفتوگوی با پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایهگذاری آنلاین؛ با شاره به اینکه پس از شروع تحریمهای جدید شرایط مناسبی برای تولیدکنندگان داخلی فراهم شد و بسیاری از آنها جای خالی برندهای خارجی را پر کرده و کشور را از بحران کمبود برخی از محصولات با توجه به ممنوعیت واردات و خروج شرکتهای خارجی نجات دادند،گفت: بر همین اساس از دولت انتظار میرود، ضمن تدوین برنامهای جامع، پس از رفع تحریم و ورود سرمایهگذاران خارجی به کشورمان از آنها حمایت کند.
وی افزود: صنعت لوازم خانگی ضمن رشد ۷۸ درصدی تولید در سال ۱۳۹۹ با رشد تولید در بخشهایی نظیر یخچال فریزر، ساید بای ساید، ماشین لباسشویی و اجاق گاز روبهرو شده است، البته محصولی مانند تلویزیون طی ۸ ماه اخیر به دلیل مسائل مختلفی از جمله پیچیدگیهای تولید، وابستگی به خارج، مسائل حاشیهای، قاچاق و سهم ۴۰ درصدی نمونههای خارجی آن در بازار که عمدتا به دلیل کوله بری، مرزنشینی، ملوانی و مسائلی از این دست رخ داده، با افت تولید مواجه شده است.
غزنوی تصریحکرد: در سالهای گذشته حدود ۹۰ درصد بازار تلویزیون و ۸۰ درصد بازار ماشین لباسشویی در اختیار دو برند کرهای بود که با شروع تحریمها از کشور خارج شده و فضا برای عرض اندام تولیدکنندگان داخلی فراهم شد، گفت: بر همین اساس بسیاری از قطعات مورد نیاز این صنعت در کشورمان داخلیسازی شده و به نظر میرسد، پس از تامین بازار داخل به کشورهای دیگر صادر شود.
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران تاکید کرد: بعد از شروع تحریمها، برندهای کرهای بدون در نظر گرفتن حقوق مصرفکنندگان داخلی و حفظ حرمت مردم، کشورمان را به دلیل مصالح و منافع خود ترک کردند و این موضوع علاوه بر توقف روند ارائه خدمات پس از فروش لوازم خانگی این برندها، موجب کاهش ۴ میلیونی محصولات لوازم خانگی در بازار شد که خوشبختانه با تلاش تولیدکنندگان داخلی تا حدود زیادی جبران شد.
غزنوی گفت از این پس باید استراتژی روشنی ترسیم گردد تا سرمایهگذاران خارجی طبق قواعد مشخصی به سرمایهگذاری پرداخته و تحت تاثیر جهتگیریهای شخصی، فعالیتهای خود را متوقف نسازند.
وی در پاسخ به این سوال که “برای استفاده بهتر از سرمایهگذاریهای خارجی چه ملزوماتی باید در نظر گرفته شود؟” گفت: موفقیت کشور در استفاده بهینه از این امر، مشروط به تدوین یک استراتژی مشخص به منظور حفظ منافع ملی است. سرمایهگذاری خارجی باید در بخشهایی مانند موتور یخچال، موبایل و… صورت گیرد که یا به سرمایه بسیار زیاد و تکنولوژی نیاز دارد یا به دلیل تحریم راکد مانده است. در واقع باید بستری فراهم کرد که سرمایهگذاران خارجی به جای تولید کالای مشابه ساخت داخل و تحمیل خسارت به صنعتگران، قطعات مورد نیاز کشور را تولید کنند.
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران با اشاره به اینکه با توجه به فعالیت بیش از ۴ هزار قطعه ساز در صنایع مختلف و همچنین تلاش آنان برای عرضه محصول به این صنعت، طی دو سال اخیر با رشد تولید قطعات روبهرو بودهایم، اظهار کرد: بسیاری از قطعات مورد نیاز صنعت لوازم خانگی از سوی تولیدکنندگان قطعات خودرویی نیز تامین شده، به همین دلیل از این پس باید با قطعه سازان داخلی قراردادهای بلندمدتی منعقد کرد تا ضمن افزایش عمق ساخت داخل، اعتماد عمومی نسبت به فعالیت و محصولات آنان افزایش پیدا کند. هماکنون بررسیهای وزارت صمت نشان میدهد؛ عمق ساخت داخل در رابطه با محصولاتی مانند یخچال فریزر ۷۵ درصد، ماشین لباسشویی ۸۵ درصد، تلویزیون کمتر از ۵۰ درصد و اجاق گاز بیش از ۹۰ درصد است.
وی در خصوص نتیجه تدوین سند راهبردی حمایت از صنعت لوازم خانگی گفت: این سند از سوی انجمن لوازم خانگی ایران در سال ۱۳۹۴ تدوین شد و پس از آن شورای سیاستگذاری در صنعت لوازمخانگی نیز برقرار گردید که متاسفانه هنوز به نتیجه نرسیده است. البته تغییرات اندکی در این خصوص حاصل شده، اما نتیجهگیری نهایی منوط به تدوین سیاستهای جامع از سوی وزارت صمت، افراد پیشرو این حوزه، انجمنها و نهادهای تصمیم گیر است. موفقیت صنعت لوازم خانگی در گروی تحقق برنامههای راهبردی و تدوین سند استراتژی درست و پایدار بوده و باید همه مشکلات و مسائل این حوزه که در شرایط کنونی برای بیش از یکمیلیون و ۲۰۰ هزار نفر اشتغالزایی ایجاد کرده، با حفظ منافع جمعی و مشترک شرکتهای کوچک و بزرگ، بررسی و مرتفع کرد.
غزنوی در پایان افزود: فرآیند تولید در این صنعت نشان میدهد، تا پایان امسال حدود ۱۶/۵ میلیون و در سال آینده نیز بیش از ۱۸ میلیون انواع لوازم خانگی به بازار عرضه خواهد شد.
انتهایپیام/