پایگاه خبری دنیای سرمایه

قائم مقام مدیرعامل شرکت توربین

تصمیم‌گیری درست و آینده‌نگری خردمندانه مهمترین دغدغه ذهنی کسب‌ وکارها

تصمیم‌گیری درست و آینده‌نگری خردمندانه مهمترین دغدغه ذهنی کسب‌ وکارها

شرکت توربین یک مجموعه خانوادگی است که عمر تقریبا ۵۰ ساله دارد. موسس شرکت، آقای مهندس شاهرخ فرزانه است که این مجموعه را در سال ۱۳۵۷ راه‌اندازی کرده و به‌مرور، برادران وی نیز وارد فعالیت در این عرصه شده‌اند.

این شرکت به صورت ثبتی و با نام توربین در سال ۱۳۶۲ به ثبت رسیده است. توربین شامل دو مجموعه است که کارخانه آن در یکی از شهرک‌های صنعتی شهر تبریز و یک دفتر در تهران است که بیشترین فعالیت را روی طراحی و ساخت دستگاه‌های تست قطعات خودرو انجام می‌دهد.

خانم پریس فرزانه که هم‌اکنون عضو هیات مدیره و قائم مقام مدیرعامل شرکت توربین است، اولین نفر از نسل دوم این خانواده می‌باشد که حدود ۲۳ سال پیش به این تیم اضافه شده و کار خود را آغاز کرده است.

وی فارغ‌التحصیل رشته مهندسی نرم‌افزار است و در مدیریت با گرایش استراتژی و تحول دیجیتال ادامه تحصیل داده و در حال حاضر، عضو هیات مدیره و مدیر توسعه مجموعه آکادمی راهبرد کسب‌وکار ایرانیان و مسئول کمیسیون آموزش اتاق دوستی ایران و آلمان است. گفت‌وگوی ماهنامه «دنیای سرمایه‌گذاری» با این بانوی تلاشگر را در ادامه بخوانید.

عمده‌ترین فعالیت شرکت توربین در چه زمینه‌ای است؟

ما در شرکت توربین در ۳ بخش اصلی فعالیت داریم که نخستین آن، خط تولید موتوژنراتور با تابلوهای کنترلی است. بخش دیگر هم به طراحی و ساخت دستگاه‌های تست ابتدای خطوط تولید از جمله تولید قطعات خودرو مربوط می‌شود که می‌توان به تست گیربکس، تست داینامومتر، تست فرمان و… اشاره کرد.

حدود ۱۷ سال پیش به دلیل نیاز ممتد در طراحی و ساخت دستگاه‌ها به سراغ استفاده از مبدل‌های انرژی و چیزی که امروز به عنوان اینورتر شناخته شده، رفتیم که این موضوع باعث شد، در فرآیند بازرگانی به صورت حرفه‌ای‌تر وارد شویم و نماینده شرکت KEB آلمان شدیم که این همکاری به مدت طولانی ادامه یافته است.

در خصوص سوابق همکاری این شرکت با شرکت‌های خارجی برای‌مان بگویید.

سابقه همکاری با شرکت‌های اروپایی به سال‌های ۱۹۹۸ بازمی‌گردد که در گذشته با شرکتی به نام گاز تکنیک کار می‌کردیم. همچنین سال‌های طولانی نمایندگی مجموعه‌ای به نام Dr. Staiger Mohilo که فعالیت بسیار تخصصی روی سنسورها و جک‌های هیدرولیک داشت را در اختیار داشتیم.

آن شرکت بالغ بر ۷۰ سال قدمت داشت و در یک مقطع زمانی به یک شرکت سوئیسی ملحق شد که در نتیجه تخصص کاری‌اش مقداری تغییر یافت، از همین‌رو ارتباط ما با این مجموعه کم شد. علاوه بر این مدت ۱۱ سال است که نمایندگی یک شرکت بلژیکی را  در اختیار داریم.

چه نوع ارتباطی با شرکت KEB آلمان دارید و مسایل سیاسی، چه تاثیری بر این روابط دارد؟

شرکت KEB یک مجموعه تقریبا ۷۰ ساله است که در زمینه مبدل‌های انرژی اینورترها و سافت استارترها کار می‌کند. شرکت توربین از سال ۲۰۰۸ تاکنون با این شرکت در ارتباط بوده که بخشی از خریدها از این شرکت را روی دستگاه‌های خودمان نصب می‌کنیم و بخشی هم وارد بازار می‌شود.

طبیعتا مسایل سیاسی تاثیر می‌گذارد، ولی به هر حال ما هم به‌مانند دیگر شرکت‌ها سعی می‌کنیم تا راه‌های آسان‌تر شدن آن را پیدا کنیم. به عنوان مثال، زمانی که واردات یک‌سری از قطعات دشوار می‌شود، از محصولات و مسیرهای جایگزین استفاده می‌کنیم، ولی در مجموع سعی می‌کنیم که ارتباطات‌مان را حفظ کنیم.

شرکت توربین چه محصولاتی را تولید می‌کند و ویژگی‌ تولیدات شما نسبت به محصولات مجموعه‌های مشابه چیست؟

در بخش دستگاه‌های تست، فرآیند کار ما تقریبا به صورت انحصاری است و تقریبا هیچ شرکت دیگری در داخل ایران، این‌ دستگاه‌ها را با ساختار و مشخصات مذکور نمی‌سازد، چراکه ما تک ساز هستیم، خط تولید نداریم، دستگاه‌های تست بر اساس نیاز مشتری ساخته می‌شوند و صفر تا صد آن تقریبا در داخل مجموعه انجام می‌شود.

طبیعتا خرید قطعات و واردات باید انجام شود، ولی طراحی مهندسی و کارهای خاص برنامه‌ریزی آن، توسط همکاران و تیم مهندسی مجموعه انجام می‌شود. در بخشی از شرکت به شکل بسیار تخصصی روی بهینه‌سازی مصرف انرژی الکتریکی کار می‌شود که یکی از تمایزات شرکت توربین به شمار می‌رود.

از سال‌ها پیش، موضوع گران شدن و ارزشمند شدن انرژی در دنیا مطرح شده است. در گذشته به سختی به شرکت‌ها اثبات می‌کردیم که قبض حامل‌های انرژی می‌تواند اهمیت داشته باشد، ولی آن‌قدر عدد پایین و محدود بود که هیچ‌گاه در سبد هزینه‌های شرکت‌ها، با اهمیت دیده نمی‌شد.

البته به مرور زمان که قیمت‌ها افزایش یافت و انرژی ارزش و معنی پیدا کرد، در صنایع گوناگون مخصوصا در مجموعه‌های بزرگی مانند پتروشیمی‌ها، ذوب‌آهن‌ها، شرکت‌های کاشی و سیمان که مصرف‌ برق بسیار بالایی دارند، فرآیند بهینه‌سازی و کار کردن روی مصرف انرژی مورد توجه قرار گرفت.

این موضوع منجر به چرخش‌های کوچکی در شرکت‌ها از تولید انرژی به وسیله توربین‌های بادی سایز کوچک تا استفاده از مبدل‌های انرژی شد که باعث بهینه‌سازی مصرف انرژی شد که در سبد هزینه‌های آن‌ها، تاثیر مثبتی دارد.

آیا برنامه‌ای برای فعالیت در حوزه دیگری دارید؟

در خصوص بهینه‌سازی، شرکت‌های بسیاری فعال هستند. ما مستقیما روی بهینه‌سازی انرژی الکتریکی کار می‌کنیم و بسیاری از شرکت‌ها روی انرژی خورشیدی و سایر انرژی‌ها هم کار می‌کنند، اما با توجه به تخصص، رشته کاری و تکیه بر تخصص‌های الکترونیکی، بیشتر بر انرژی الکتریکی تمرکز داریم.

طی چند سال گذشته سعی کردیم که روی توربین‌های بادی سایز کوچک کار کنیم و در چند مجموعه مانند کارخانه‌های کارتن‌سازی، توربین بادی سایز کوچک نصب کردیم، ولی به دلیل شرایط و ارتباطات و مشکلات واردات، دشواری‌هایی وجود دارد، اما آن را متوقف نکرده‌ایم و همیشه مترصد این هستیم که اگر امکان داشته باشد، این تکنولوژی را به صورت کامل اجرایی کنیم.

آیا ۱۴۰۲ سال خوبی برای شرکت توربین بوده است؟

امسال سال فوق‌العاده‌ای نبود، ولی سال خیلی بدی هم نبود. خوشبختانه پروژه‌ها را به موقع تحویل دادیم. اینکه پروژه‌ها را در موعد تعیین‌شده و بنا بر برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده پیش ببریم، از اهمیت ویژه‌ای برای این مجموعه برخوردار است. چند پروژه سایز متوسط با خودروسازان داشتیم که تقریبا تمامی آن‌ها را به موقع تحویل دادیم و همچنین ۳ پروژه بهینه‌سازی داشتیم که تقریبا همه آن‌ها در زمان خود انجام شد.

مشتریان شما بیشتر شامل کدام مجموعه‌ها و شرکت‌ها می‌شوند؟

خودروسازان اصلی که همه با نام سایپا و ایران‌خودرو می‌شناسند، مشتریان اصلی ما هستند که البته هرکدام شامل تعداد زیادی شرکت‌های کوچک‌تر در بخش‌های تخصصی هستند که مجموعه ما با آن‌ها در ارتباط است. به عنوان مثال، یکی از شرکت‌هایی که به صورت دائمی با آن در ارتباط هستیم، شرکت مگاموتور است که مخفف موتور، گیربکس و اکسل سایپا است.

در واقع مگاموتور یکی از مشتریان همیشگی ما در زمینه دستگاه‌های تست گیربکس است و سالانه پروژه‌هایی را برای آن‌ها اجرا می‌کنیم.

آیا در زمینه انتقال دانش فنی هم فعالیتی انجام داده‌اید؟

در یک مقطع زمانی با تجربه‌ای که از سال‌ها کار کردن کنار صنایع گوناگون به وجود آمده بود، نیاز به حضور حرفه‌ای بخش آموزش در کنار بخش طراحی و ساخت برای انتقال دانش و تجربه در مجموعه حس شد، از همین‌رو وارد عرصه آموزشی هم شدیم.

این در حالی بود که در گذشته فعالیت آموزشی ما در حیطه آموزش برای محصولات تولیدی خود مجموعه و سپس در آموزش بهینه‌سازی مصرف انرژی الکتریکی محدود می‌شد، ولی از سال ۲۰۱۷ مشارکتی را با مجموعه آکادمی راهبرد کسب‌وکار ایران به‌صورت جدی آغاز و وارد فرآیندهای آموزشی شدیم، چراکه نگاه خردمندانه به صنعت نسل ۴ و مدیریت بر مبنای اصول امروزی آن تا همراه شدن سازمان با تحولات دیجیتال و پذیرش نقش پررنگ آن در پویایی و ماندگاری کسب‌وکارها، راز بهبود و پیشرفت شرکت‌ها و سازمان‌ها است.

این سرزمین، مهندسان توانمندی دارد که نیاز به داشتن توانایی و قابلیت مدیریت در کسب‌وکارهای‌شان بدون توجه به‌ اندازه سازمان‌ها دارد.

به منظور پیشرفت فعالیت‌های خود چه برنامه‌هایی در نظر دارید؟

تلاش می‌کنیم که همراهی یک مجموعه فعال در زمینه توربین بادی داشته باشیم که این موضوع برای ما اهمیت دارد. علاوه بر این، بهینه‌سازی مصرف انرژی الکتریکی، بخشی از حرفه ما است و اهمیت و ارزش استفاده از  انرژی‌های سبز بر سطح کره زمین بر کسی پوشیده نیست.

کره زمین در حال منفجر شدن است و اینکه بتوانیم از انرژی سالم‌تری استفاده کنیم، ذاتا برای ما مهم است. با دارا بودن یک نمایندگی، روی فرآیند مشاوره از دوستان آلمانی خود کمک بسیاری می‌گیریم و آن‌ها ما را همراهی می‌کنند تا بتوانیم به شرکت‌های بزرگ و کوچک، این سرویس را ارائه دهیم.

باتوجه به شرایط خاص اقتصادی و تحریم‌ها، آیا فضا برای کار کردن و سرمایه‌گذاری در این بخش مناسب است؟

زمانی که وارد جزئیات هر کشور و سرزمینی بشویم؛ صنعتگر، کشاورز و تاجر هرکدام با مشکلاتی مواجه هستند و این چیزی نیست که فقط مختص کشور ما باشد. گاهی اوقات فشارها زیاد می‌شود و برخی از مواقع به حالت عادی بازمی‌گردد، ولی هیچ‌گاه صفر نمی‌شود.

در هر کشوری تاجران مشکلات خاص خود را دارند، اما هنر مدیران صنایع و کسب‌وکارها این است که از بحرانی به بحران دیگر، به سلامت عبور کنند. البته مقیاس بحران سخت است و بنده به عنوان فردی که سال‌ها در حال فعالیت هستم، هیچ‌گاه به خاطر نمی‌آورم که در شرایط عادی کار کرده باشم.

همیشه زمانی که درصدد کلید زدن پروژه جدیدی هستیم، باید به موضوعات بسیاری فکر کنیم که خرید قطعات، نوسانات نرخ ارز و چگونگی تامین آن، بدقولی مشتریان و… از جمله آن‌ها است، با این حال دلیلی ندارد که یک کسب‌وکار به دلیل چالش‌هایی از این سبک، عرصه را خالی کند.

برگرفته از ماهنامه شماره ۸۹ دنیای سرمایه گذاری

پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات