شــرکت ماد در چه زمینهای فعالیت دارد و چه خدماتی را
ارائه میدهد؟
فعالیت اصلی این شــرکت، ارائه ایده و کانســپت بر اساس نیاز واقعی
بازار، مدیریت فرآیند ساخت و توسعه پروژههای چندمنظوره به صورت
اختصاصی در برجهای تجاری و اداری اســت. به عبارتی، شرکت ماد
در مراحل پیش از ساخت، زمان ساخت و هنگام اتمام پروژه، به عنوان
مشــاور در کنار کارفرما قرار میگیرد و نقشههای طراحیشده در دفاتر
معماری را از نظر تسریع در نقدشوندگی، مطابق با نیازهای بازار هدف
و با در نظر گرفتن روند تغییرات نیاز بازار در آینده اصالح میکند که این
فرآیند، تضمینکننده ارزش افزوده در آینده و سرعت نقدشوندگی پروژه
در بازار اســت. در بخش مدیریت فرآیند ساخت، شرکت ماد نظارت بر
اجرای صحیح ایده و ضروریات فاز اول را عهدهدار اســت که از انجام
اصالحات مکرر در حین و پس از ســاخت جلوگیری شــده و منجر به
کاهش هزینهها خواهد شــد. پس از تکمیل پــروژه نیز اقدامات الزم
جهت واگذاری اصولی، بهرهبرداری و راهاندازی پروژه بر اساس دانش
تخصصی این حــوزه انجام میگیرد که تضمینکننده ارزش افزوده در
طول عمر ساختمان خواهد بود.
برای برگزاری رویدادهای تخصصــی چه برنامههایی
دارید؟
بر اساس استراتژی شــرکت ماد، پس از انجام مطالعات گسترده بازار
در زمانهای مختلف و با اهداف متفاوت، نیازها و خال بازار شناســایی
میشــود و با برگزاری این رویدادها دانش متناســب در پاســخ به نیاز
بازار بررســی و ارائه گردیده و یک آگاهی عمومی نســبت به موضوع
ایجاد میشــود. این بار نیــز تغییرات فضای کســبوکار در ایران و
افزایش روزافــزون اهمیت بهــرهوری ) Efficiency ،)خالقیت و
همــکاری)Collaboration & Creativity ،)ورود نســل جدید
نیروی کار )دهه ۸۰ و ۷۰ ،)اهمیت جایگاه حفظ نیروی کار دانشمحور
)KnowledgeableWorkforce )و گســترش تکنولوژی و ظهور
دیجیتالیزیشــن باعث شــده تا تغییرات و نیازهای ویژهای در ساختار
محیطهــای کار )Workplace )رخ دهد که باید به آگاهی مدیران در
راستای افزایش بهرهوری اقتصادی برسد.
در این راستا قصد داریم تا با طراحی و برگزاری اولین همایش تخصصی
در حوزه ضرورتهای محیط کار با نام “روندهای آینده کار، نیروی کار
و فضای کار ایران”، با ارتقا دانش مدیران ارشد کسبوکارها با موضوع
روندهای جهانــی طراحی محیطهــای کار و ضرورتهای برجهای
اداری، به اهمیت این عنصر کلیدی و تاثیر آن در بهرهوری پرســنل و
بازدهی اقتصادی شرکتها بپردازیم.
مخاطبان رویداد مورد نظر چه کسانی هستند؟
تمام صنایعی که به موضوع اهمیت بهرهوری سرمایههای انسانی توجه
دارند و به ضــرورت خالقیت و نوآوری در بازار رقابت معتقد هســتند
و همچنیــن تمام متخصصــان طراحی و ســاخت پروژههای اداری
از مخاطبان ما به شــمار میروند. با ایــن حال، محدودیتهای کنونی
موجب شده تا برخی از برندهای فعال در کشور در این رویداد به صورت
خرداد۱۴۰۰ شماره۵۴ ۴۵ ماهنامهدنیایسرمایهگذاری
حضوری و بعضی هم از طریق ارتباط آنالین حضور داشته باشند. تالش
ما بر این اســت تا فضایی را برای کسبوکارها تعریف کنیم که عالوه
بر انطباق با نیاز دقیق ســازمانها، فرآیندهــا، ارتباطات درون و بیرون
سازمانی و… استراتژیهای نوین مدیریت سازمانها و عملکردهای آن
را نیز در خود جای دهــد. ناگفته نماند، در صورت نبود ظرفیت و فضای
مناســب، هرچقدر در یک سازمان استراتژیهای نوین پایهریزی شود،
باز هم در مرحله اجرایی شدن آن نتیجهای حاصل نخواهد شد. از سوی
دیگر، اگر ســازندگانی که بهطور تخصصی در برجهای اداری فعالیت
میکنند، از نیاز کســب ُ وکار و بازار آگاه نباشــند، عالوه بر کندی روند
نقدشوندگی پروژه، با کاهش کیفیت زندگی کاری افراد استفاده کننده،
کسبوکارها به سمت شخصیسازی حرکت خواهند کرد.
مهمترین تفاوت بین یک معمار و شــرکتهای مشــاور
فضای کسبوکار چیست؟
تفاوت زیــادی بین یک طراح یا معمار با مهندســان مشــاور فضای
کسبوکار وجود دارد. معموال یک طراح، طراحی محیط کاری را با توجه
به مقوله زیباشناســی و عملکرد انجام میدهــد. از آنجایی که طراحی
فضای کسبوکار، یک رویکرد چند رشــتهای است، مشاوران فضای
کار با نیازســنجی اصولی از نیازهای حال و آینده شــرکت، فرآیندهای
دپارتمانهای مختلف، پراکندگی ســنی، جنسی، سرمایههای انسانی،
زیرساختهای تکنولوژی، امنیت، بودجه و… با در نظر گرفتن استراتژی
محیط کار، یک گزارش برنامهریــزی فضایی به تیم معماری تحویل
میدهند که به دلیل بررسی عمیق آن ســازمان، عملکرد درست فضا
پس از بهرهبرداری، ایجاد ارزش افزوده ملکی و جلوگیری از هزینههای
غیرضروری طراحی نادرســت، تضمین خواهد شد. اگر یک مدیرعامل
اهمیــت چنین کاری را درک کند، طبیعتا بــا انتقال این بینش جدید به
بخشهای مدیریتی زیرمجموعه مانند مدیریت منابع انسانی، مدیریت
تدارکات و پشتیبانی و… هزینههای سازمانی طراحی نادرست را به ارزش
افزوده تبدیل خواهد کرد.
تغییر و تحوالت اخیر و شــیوع کرونا چه تاثیراتی بر روند
فعالیت کسبوکارها دارد؟
تغییر و تحوالت اخیر در حوزههای اقتصادی، مالیاتی و…، نقش مستقیمی
در استراتژیهای سازمانی و فرهنگ کسبوکار دارد. تغییر و تحول در
شرکتها به صورت زنجیرهوار اتفاق میافتد و شیوع بیماریهایی مانند
کووید ۱۹ نیز به آن ســرعت میبخشــد. فرآیندهای کسبوکارها به
واسطه تکنولوژیهای اخیر، دیجیتالیزیشن و ورود نیروهای دانشمحور
به بازار با روشهای ســنتی قبلی فاصله گرفته اســت. از طرفی، نسل
جدیدی وارد محیط کسبوکار میشــود که فرهنگ، رفتار، خواسته و
نیازهای متفاوتی دارد و جذب و حفظ آن، مهمترین شــرط برای رشــد
و پایداری شــرکتها است. اما در حال حاضر به دلیل بیتوجهی به این
مقوله، بهطور مداوم نیروی انسانی جابهجا میشود و تالشی برای حفظ
استعدادهای موجود در کسبوکارها صورت نمیگیرد. از سوی دیگر، با
ورود کانســپتهای جدید مانند مراکز نوآوری، فضاهای کار اشتراکی،
فضاهــای اداری خدماتمحور، خانه، آفیسها و… روبهرو هســتیم که
جایگیری درست آن در فضای کاری شــرکتها در صنایع مختلف به
عنوان فضای مکمل، کمک بســیاری به کاهــش هزینهها و افزایش
بهرهوری میکند.
شرط موفقیت کســبوکارها در دنیای امروز و اولویت
نیروی انسانی چیست؟
برای نیروی انسانی در گذشته، موضوع میزان دستمزد دریافتی بسیار
مهم بود، اما پول اولویت نســل کنونی نیست. برخالف ضربالمثلی
که میگویــد: »پول، پول میآورد«، پول شــرط کافــی برای رونق
کســبوکارهای موجود نیســت، بلکه موضوع مــورد توجه رهبران
ســازمانهای بزرگ، سرمایههای انســانی با تجربه و ایجاد خالقیت
و نوآوری در کسبوکار اســت که کلیدیترین عنصر رقابت شناخته
میشود. بر همین اســاس توجه به سرمایه انسانی، جذب و حفظ آن و
همچنین تمرکز بر خالقیت، شــرط مهم برای موفقیت کسبوکارها
خواهد بود. از طرفی، امروزه اولویت افراد، احساس احترام و ارزشمندی و
ساعات کاری انعطافپذیر، توجه به پارامترها و امکانات سالمتمحور
در فضا، امکان کار تیمی و داشتن آرامش جسمی و فکری در محیط کار
)ناشی از تجربه کار در فضای راحت منزل در دوران دورکاری( است.
به نظر شــما مهمترین نقطه ضعف شرکتها در ایجاد
فضای مناسب کسبوکار چیست؟
در حال حاضر بســیاری از فعاالن اقتصادی، فضای کسبوکار خود را
به منظور ارتقاء برندینگ، به اصطالح گوگلی میکنند، در حالی که هر
شرکت باید فضای کسبوکار خود را متناسب با فرهنگ سازمانی، تعداد
پرسنل، برنامههای توسعهای، استراتژی تعریف شده و… ترسیم نماید.
روابط بین بخشها باید مطالعه شــده و پس از مطالعات دقیق، تمامی
ضروریات به صورت GuideBook در اختیار تیم معماری قرار گیرد تا
آن را به عناصر معماری تبدیل سازند؛ اما در کشور ما هنوز تفاوت فعالیت
مشاور فضای کار با یک معمار مشخص نشده و اگرچه فرهنگ توجه به
فضای کسبوکار در حال عمومی شدن است، ولی متناسب با فرهنگ و
نیازهای سرمایههای انسانی شرکتها، ایرانیزه نشده است.
و سخن آخر…
در شرایط کنونی، کسبوکارها محدودیتهای زیادی دارند که با شیوع
کرونا و بحرانهای اقتصادی بیشتر شده است، به همین دلیل مهمترین
راه حل برای موفقیت، هوشمند فکر کردن و خالقانه عمل کردن است
که مســتلزم آگاهی از همه تحوالت و تغییرات جدید اســت. هرچقدر
ســریعتر بتوان یک سازمان را با تغییرات جدید هماهنگ کرد، سرعت
رســیدن به موفقیت بیشــتر خواهد شــد. فرهنــگ ارزش نهادن به
سرمایههای انسانی در حال رشد است و بزرگترین چالش شرکتها،
نرخ جذب و ترک کار نیروهای انسانی است. یکی از راههای چیرگی به
این مهم قطعا توجه به نیازهای جســمی و ذهنی افراد است که باید در
فضای کار نمایان باشــد. عالوه بر این، در آینده نزدیک با توجه به روند
سایر نقاط جهان، کســبوکارها با تغییر و تحوالت بسیاری در حوزه
فرآیندهای کار، نسل جدید نیروهای انسانی و فضای کار مواجه خواهند
شد که شیوع کرونا و بحرانهای اخیر این تحوالت را سرعت بخشیده
اســت، به همین دلیل تمامی کســبوکارها برای باقی ماندن در بازار
رقابت به استراتژیهای هوشمند، خالقیت و نوآوری نیاز دارند که این
امر مستلزم آگاهی از آینده در حوزههای مختلف است.