به گزارش دنیای سرمایه گذاری آنلاین به نقل از ایسنا، طرح کالا برگ الکترونیکی از هفتههای گذشته در استان هرمزگان به اجرا درآمد و مدتی بعد در سه استان مرکزی، قزوین و گیلان نیز به شکل آزمایشی اجرا شد. مردم در این استانها میتوانند با مراجعه به فروشگاههای موجود ۱۰ قلم کالای اساسی پیشبینی شده در این طرح به ارزش ۵۳۰ هزار تومان را که شامل ماست، شیر، پنیر، قند و شکر، ماکارونی، روغن مایع، برنج، مرغ و تخم مرغ است خریداری کنند.
به گفته مجری پروژه کالابرگ الکترونیکی، ثبت نام و فعالسازی تمام فروشگاهها در این سه استان شروع شده و اعتبار افراد برای آنکه امکان خرید پیدا کنند، شارژ می شود.
بر اساس اعلام رییس اتاق اصناف استان مرکزی تاکنون ۱۵۱۱ واحد صنفی این استان در راستای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی با هدف ثبات قیمت کالاهای اساسی ثبتنام کردند.در حالی که سهم استان مرکزی برای ثبتنام اصناف در اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی ۱۳۰۴ واحد بوده و فراتر از سهمیه استقبال شده است.
به گفته وی هماکنون ۲۰۰ واحد صنفی و فروشگاه در استان مرکزی به بارکد اجرای طرح مجهز شده و یارانهبگیران میتوانند برای خرید مراجعه کنند.
همچنین در استان قزوین برای ۳۰۰ فروشگاه زیرساخت فراهم شده است و عمدهفروشیها، خواربارفروشی ها، سوپرمارکتها، فروشگاههای مواد غذایی، محصولات لبنی و مواد غذایی متفرقه در سامانه ثبتنام کردهاند و اتصال آنان به شبکه ملی اعتبار ایجاد شده است.
به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین، شبکه ملی اعتبار یک روش جدید است و این شبکه متصل به شبکه بانکی است و بر مبنای کد ملی افراد، اعتبار کارت آنها شارژ میشود و شهروندان میتوانند با هر کارت بانکی که به نام سرپرست خانوار است؛ خرید کنند و نیاز نیست حتماً کارت یارانه به همراه داشته باشند.
آنطور که وی گفته پس از اجرای این طرح شهروندان میتوانند با مراجعه به سامانه shoma.sfara.ir اپلیکیشن شما را نصب کنند تا با فروشگاههایی طرف قرارداد با طرح کالابرگ الکترونیکی هستند؛ آشنا شوند.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین با بیان اینکه مردم در استان قزوین میتوانند از هر کدام از ۱۰ قلم کالای پیش بینی شده به میزان دلخواه خریداری کنند، گفت: در این طرح محدودیتی برای میزان یا نوع برند اقلام وجود ندارد.
در استان گیلان نیز بر اساس آخرین اخبار ۱۷۰۰ فروشگاه شناسایی و به سامانه شما (شبکه ملی اعتبار) مجهز شدهاند.بر اساس اعلام استاندار گیلان، طرح کالابرگ الکترونیکی از هفته اول اسفندماه در این استان اجرایی می شود و شناسایی و ثبت فروشگاه ها که از دهم بهمن ماه آغاز شده همچنان ادامه دارد.
به گفته اسدالله عباسی، اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی از سیاست های دولت سیزدهم برای رفاه اجتماعی مردم است و گیلان به عنوان یکی از استان های مجری این طرح انتخاب شده است.
وی میگوید: با توجه به سنوات گذشته و افزایش قیمتها، یارانه تعیین شده به مرور زمان ارزش نسبی خود را از دست می داد لذا دولت مردمی و انقلابی برای حفظ قدرت و حمایت از مردم در بخش مربوط به خرید، طرح کالا برگ الکترونیکی را اجرا میکند.
استاندار گیلان با بیان اینکه اعتبار کالابرگ یک ماه زودتر با کد ملی سرپرست خانوار شارژ می شود، می گوید: در این طرح اصل بر استفاده مردم از کالاهای مورد نیاز و ضروری است و اگر سرپرست خانوار نخواهد از اعتبار فوق در زمان مقرر استفاده کند، مبلغ یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز میشود و میتواند این مبلغ را نقدی دریافت کند.
در روزهای اخیر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از توسعه طرح کالابرگ الکترونیکی خبر داد و گفت: بنا داریم که این طرح را در گامهای بعدی از طریق فروشگاههای زنجیره ای به کل کشور تعمیم بدهیم.
وی با حضور در ایسنا گفت که تکلیفی که قانونگذار در تبصره ۱۴ بودجه سال ۱۴۰۱ برای دولت تعیین کرد، حاکی از آن بود که دولت ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند و مابهالتفاوتش را به شکل کالابرگ و یا روشهای دیگر بپردازد.
مرتضوی با بیان اینکه ما این کار را انجام دادیم و طرح توزیع کالابرگ را در گام نخست در چند شهرستان آزمایش کردیم و پاسخ مناسب گرفتیم افزود: پس از آن بود که طرح مذکور به صورت نمونه در استان هرمزگان عملیاتی شد. اکنون ضریب نفوذ بسیار بالاست و حدود ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ فروشگاه به سامانه شبکه ملی «اعتبار» متصل هستند.
وزیر رفاه به برخی گزارشها که ناشی از عدم اقبال عمومی از طرح بود نیز اشاره کرد و گفت: گزارشهای دریافتی حاکی از آن است که با اقبال عمومی چندانی مواجه نشدهایم، ضمن آنکه اطلاعرسانی مناسب هم انجام شده است. با این حال بنا داریم که طرح کالابرگ را توسعه بدهیم و بر این اساس توزیع کالابرگ الکترونیک در سه استان گیلان، قزوین و مرکزی ادامه مییابد.
آنطور که وی گفته در معاونت رفاه و شرکت مربوطه، با فروشگاههای زنجیرهای هماهنگی به عمل آمده تا در گامهای بعدی طرح از طریق فروشگاههای زنجیرهای به کل کشور تعمیم یابد.این شبکه آماده است و دریافت کالا یا یارانه نقدی اختیاری است.امیدواریم که این طرح با اقبال بیشتری مواجه شود و فرهنگ آن نیز نهادینه شود تا بتوان آن را ترویج داد.
به گزارش ایسنا، در حال حاضر مردم در چهار استان هرمزگان، گیلان، قزوین و مرکزی میتوانند با مراجعه به فروشگاههای مجاز و متصل به شبکه شما (شبکه ملی اعتبار) نسبت به استفاده از این اعتبار در خرید اقلام اساسی استفاده کنند. لازم به ذکر است که این طرح برای فروشندگان اختیاری است و فروشندگان صنف خواربار، لبنیات، پروتئین، فروشگاههای زنجیرهای و تعاونیهای مصرف میتوانند با مراجعه به نرمافزارهای بازار و مایکت یا از طریق درگاه الکترونیکی shoma.sfara.ir نسبت به نصب برنامه کاربردی «شما» و ثبت نام از قسمت پنل فروشنده به این سامانه متصل شوند. تسویه حساب و واریز مبالغ خریدهای اعتباری مشابه تسویه با فروشندگان از طریق کارتخوان است و به گفته مجری پروژه کالابرگ الکترونیکی، اتصال به این طرح کاملا رایگان بوده نیازی به پرداخت هیچگونه هزینهای توسط فروشندگان نیست. پول خرید کالا نیز ۴۸ ساعته به حساب فروشنده یا مغازه دار واریز میشود.
منبع:ایسنا
انتهای پیام