از جمله اهداف مهم در تاسیس اتحادیه بینالمللی تجار امین، توسعه روابط تجاری با کشورهای هدف است که در همین راستا فعالیتهای خود را آغاز کرده است. به منظور آشنایی بیشتر با فعالیتها و اقدامات انجامشده در این اتحادیه، ماهنامه «دنیای سرمایهگذاری» گفتوگویی با عمادالدین کبیری، رییس اتحادیه بینالمللی تجار امین انجام داده که مشروح آن از نظر مخاطبان ارجمند میگذرد.
اتحادیه بینالمللی تجار امین با چه اهدافی تشکیل شده است؟
این اتحادیه با هدف هدایت، حمایت و تسهیل در امر تجارت و همچنین برقراری پل ارتباطی بین تجار ایرانی با تجار کشورهای هدف ایجاد شده است. علاوه بر این، اتحادیه بینالمللی تجار امین جهت رصد بهتر تجار و صنایع و ظرفیتهای داخل کشور و همچنین کشورهای هدف، دفاتر خود را در تمام مقاصد مورد نظر گشوده است. شایان ذکر است، این اتحادیه سال ۱۴۰۳ را با شعار جهش تولید با جهش صادرات آغاز کرده؛ به این معنا که برای برونرفت از این شرایط خاص اقتصادی و رکود موجود در بازار، راهی به جز صادرات نداریم. در واقع عمده فعالیت خود را بر این اساس بنا نهاده و همواره در هموار کردن مسیر صادرات برای تولیدکنندگان و تجار قدمهای مثبتی برداشته شده است.
این اتحادیه چه اقداماتی برای تسهیل تجارت بینالمللی صنعت نساجی و پوشاک انجام داده است؟
با توجه به اینکه صنعت نساجی چه از لحاظ اشتغالزایی و چه نیاز جامعه، جزو صنایع استراتژیک دنیا محسوب میشود، بر این اساس تقاضاهای متعددی در این زمینه در کشورهای هدف این اتحادیه وجود دارد. برای تسهیل در تجارت بینالمللی در حوزه نساجی، راههای مختلفی وجود دارد که یک مورد آن، حضور در نمایشگاههای بینالمللی و تخصصی مختلف در کشورهای مورد نظر است؛ این امر باعث می شود تا ظرفیتهای صنعت نساجی را به بهرهبرداری برسانیم و آن را به بازارهای هدف نشان دهیم. از دیگر راهکارها برای توسعه صادرات صنایع مختلف، دعوت از هیاتهای تجاری اختصاصی برای بازدید از ظرفیتهای صنایع است که به لطف خدا اتحادیه در این زمینه، هیاتهای مختلفی را به ایران آورده و اسباب این کار را فراهم کرده است، از اینرو انتظار میرود که با توجه به مقدماتی که بدین منظور فراهم میشود، بهزودی شاهد فعالیت مثمرثمر صنعتگران در عرصههای بینالمللی باشیم.
مهمترین چالشهایی که اعضای اتحادیه در زمینه تولید، صادرات و واردات با آن مواجه هستند، چیست؟
چالشهای موجود در رابطه با صادرات و واردات، متفاوت است که از جمله این چالشها در بخش واردات، موضوع تخصیص ارز و مسایل مشابه مثل سنگاندازیهای دولت بر سر راه واردکنندگان است. چالش در بحث صادرات دو بخش است؛ یکی رفع تعهد ارزی است که البته به مسایل داخلی بازمیگردد که از آن به عنوان تحریمهای داخلی یاد میکنم. از سوی دیگر، عمدهترین مشکل صادراتی نیز عدم شناخت بازارها نسبت به ظرفیتهای موجود داخل کشور است که در صدد هستیم تا بستر را برای معرفی هر چه بیشتر و بهتر صنعت نساجی فراهم کنیم.
چه برنامههایی برای افزایش همکاریهای بینالمللی در صنعت نساجی از طریق اتحادیه بینالمللی تجار امین در نظر گرفته شده است؟
از جمله برنامههایی که برای کلیه صنایع نساجی و پوشاک در نظر داریم، یک بحث حمایت از تولیدکنندگان و برندهای ایرانی برای حضور در نمایشگاههای تخصصی خارجی است. مسیر بعدی، دعوت از هیاتهای تجاری و دستاندرکاران بازارهای هدف به کشورمان و نشان دادن ظرفیتها به آنها است.
این اتحادیه چگونه از تولیدکنندگان و تجار فعال حمایت میکند و چه تسهیلاتی برای آنها فراهم کرده است؟
این اتحادیه به عنوان اتحادیه بینالمللی تجار امین نامگذاری شده و همانطور که از عنوان آن پیداست، درصدد است تا با اقدامات اثربخش، کمککننده بازرگانان باشد. یکی از دلایل ضعیف بودن ما در بازارهای صادراتی این است که برندها حضور پررنگی در این بازارها نداشتهاند، در حالی که بنکدارها یا بروکرها در میدان صادراتی بودند، بر این اساس درصدد هستیم تا مجموعههای متعهد و امین را شناسایی کرده و ضمن معرفی ظرفیتهای آنان، به بررسی آن بپردازیم تا آنها را به تجار کشورهای تراز اول معرفی کنیم که این موضوع از نظر بنده، هم سرعت خوبی به صادرات میدهد و هم اینکه مجموعهها از طریق این اتحادیه با تجار تراز اول و امینی که از آن طرف؛ یعنی کشورهای هدف شناسایی شدهاند، بسیاری از چالشها و مشکلات را حل کنند.
به نظر شما، چه اصلاحاتی در سیاستهای تجاری و اقتصادی میتواند به رشد صنعت نساجی کمک کند و اتحادیه چه نقشی در این زمینه ایفا میکند؟
مسایل مالی کشورمان بر مبنای اعتمادمحوری پیش میرود، چراکه مسایل بانکی به سختی حل خواهد شد و باید تلاش کنیم تا این موضوع را به عنوان یک فرآیند حمایتکننده و تسهیلکننده پوشش دهیم. یکی دیگر از چالشهای صنعت نساجی، بحث انتقال پول است که با توجه به ارتباطی که با همه صنایع داریم، توانستهایم روشی را به عنوان روش تهاتری انتخاب کنیم تا دوستانی که قصد صادرات دارند، در مقابل واردات یا صادرات دیگران این کار را انجام دهند که این خود کمک بهسزایی کرده و باعث میشود که افراد در فرآیند نقل و انتقالات پولی مشکل کمتری داشته باشند.
یکی از مشکلات همیشگی صنایع نساجی، تامین مواد اولیه و مدیریت زنجیره تامین است. چه راهکارهایی برای این موضوع پیشنهاد میدهید؟
یکی از اقدامات ما برای صنایع مختلف خصوصا در بحث تامین مواد اولیه صنایع نساجی، در رابطه با کشورهایی که ایران با آنها ارتباطی نداشته مانند کشورهای قاره آفریقا، تسهیل مراودات بازرگانی است. به عنوان مثال، کشورهای آفریقایی در بحث تامین پنبه مورد نیاز نقش بهسزایی در دنیا دارند که در این راستا در صدد معرفی آنها به صنعت نساجی هستیم تا مواد اولیه باکیفیتتر و ارزانتر جهت تولید رقابتی عرضه شود.
تا چه اندازه به حمایت از شرکتهای دانشبنیان اهمیت میدهید؟
یکی از مسایلی که اتحادیه به خوبی آن را پوشش داده، بحث حمایت از شرکتهای دانشبنیان خصوصا در ارتباط با صنایع نساجی است که تلاش بر این است تا ضمن فراهم کردن تسهیلاتی برای آنها و انجام مذاکرات و همچنین معرفی شرکتهای دانشبنیان به صنایع مختلف خصوصا صنعت نساجی، در ارتقاء این صنعت کمکبخش باشیم.
و سخن آخر…
با توجه به اهداف و رسالت اتحادیه بینالمللی تجار امین، از همه دستاندرکاران و صاحبان صنایع درخواست داریم تا جهت حضور پررنگتر در عرصه بینالمللی، توانمندیها و ظرفیتهای خودشان را به اتحادیه معرفی کنند تا نیازهای آنها را در این امر میسر نماییم