پایگاه خبری دنیای سرمایه

هشدار بنيانگذار هلدينگ پتسا

حمایت همه‌جانبه از شرکت‌های دانش‌بنیان ضرورت دارد

با توجه به افزایش میزان استفاده از اینترنت و دایره وسیع خدمات‌دهی آن، شرکت‌های زیادی در حوزه فناوری اطلاعات با تکیه بر دانش و تکنولوژی‌های روز دنیا شکل گرفته‌اند که محور فعالیت همه آن‌ها، بهبود ساختارهای این حوزه و تقویت سیستم‌های مخابراتی است. از جمله این مجموعه‌ها، هلدینگ پتسا است که در قالب سه گروه ICT، اتوماسیون صنعتی و ابزاردقیق و همچنین استارت‌آپ‌ها با تمرکز بیشتر به ارائه خدمات، تاسیس شده و هم‌اکنون نیز پروژه‌های زیادی را مدیریت می‌کند.

http://به گزارش دنیای سرمایه گذاری آنلاین، دکتر اسماعیل ثنایی، بنیان‌گذار هلدینگ پتسا با ذکر اینکه بنده از سال ۱۳۶۲ بعد از دریافت دو مدرک کارشناسی ارشد و دکتری از کشور فرانسه به ایران آمدم و بعد از تحقیق و تدریس در دانشگاه صنعتی شریف از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۹۵، در سال ۱۳۶۴ شرکتی را با کمک دوستان راه‌اندازی کردم که بعد از ۴ سال فعالیت آن متوقف شد، گفت: سپس در سال ۱۳۶۸ شرکت پتسا را راه‌اندازی کردم که امروز به یک هلدینگ بزرگ با فعالیت عمده سه گروه فناوری اطلاعات (ICT)، گروه صنعتی و گروه استارت‌آپی تبدیل شده و یکی از هلدینگ‌های مطرح در بخش یکپارچه‌سازی سیستم‌ها و سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود. مهمترین پروژه این هلدینگ در سال ۱۳۷۲ مکانیزاسیون دور دوم انتخابات مرحوم رفسنجانی بود که در قالب شرکت پتسا انجام شد و پس از آن نیز پروژه‌های ملی دیگری در دست اجرا قرار گرفت. جالب اینجاست که از دل هر یک از گروه‌های این هلدینگ، یک شرکت مجزا شکل گرفته که نمونه آن، ایجاد شرکت “آریا همراه” جهت راه‌اندازی مراکز داده ایرانسل از روز اول، از دل شرکت پتسا بوده است. در شاخه ICT نیز شرکت‌های متعدد دیگری مانند “پارس تصمیم” در زمینه نرم‌افزار و “پیشگامان تحول سبز آریا” در زمینه ساختمان‌های هوشمند تاسیس شده است.

وی افزود: نقطه عطف این فعالیت‌ها به سال ۱۳۸۲ بازمی‌گردد که شرکت پتسا به عنوان بازوی IT  شرکت ترکسل در ایران انتخاب شد و همچنین در مناقصه‌ بین‌المللی و بزرگ دیتا سنتر که MTN از آفریقای جنوبی در کشور ایران برگزار کرد، به دلیل ارتباط با اپراتور بزرگ ترکسل و کسب تجارب زیاد، پتسا به عنوان تنها برنده آن انتخاب شد. بنده حدود ۱۴ سال سهامدار و مدیرعامل آریا همراه سامانه بودم که بالاخره در سال ۱۴۰۰ خوشبختانه از شرکای دولتی و عمومی آن جدا شدیم. بعد از آن ضمن داشتن فرصت بیشتر، درگیر استارت‌آپ‌‎ها شدم. در این راستا و قبل از آن تاریخ، در دانشگاه صنعتی شریف برای فارغ‌التحصیلان مهندسی برق کلاس‌هایی را در راستای دروس MBA دایر کردم که هدف از آن، آشنایی آن‌ها با مباحثی بود که به اشتباه تصور می‌کردند از آن مطلع هستند. بعد از آن به دعوت برخی از دانشجویان نخبه صنعتی شریف، وارد شرکت سانا گستر شدم که یکی از محصولات مطرح آن پلتفرم “آچاره” است. دومین محصول این شرکت “اوبار” است که به قصد انجام فعالیت‌های شبیه اسنپ و تپسی لاکن جاده‌ای عرضه شده، اما در نهایت به دلیل مسائل و موانعی از سوی دولت، رشد کافی نداشت. در بخش بلاکچین و رمزارزها نیز پروژه‌هایی مثل توکنایز کردن دارایی‌ها در قالب استارت‌آپ دیگری انجام شده است. راه‌اندازی شتاب‌دهنده یونیکا در حوزه ICT و خلاق با شراکت یکی از شرکت‌های مطرح خصوصی، بخش دیگری از فعالیت‌های هلدینگ را تشکیل می‌دهد که هدف از آن، مدیریت دو بخش آموزش‌دهی و شتاب‌دهی است و در این راستا این شرکت در صدد جمع‌آوری تیم‌های این حوزه و بهره‌گیری از آنان نیز بوده است.

ثنایی در خصوص ضرورت راه اندازی این هلدینگ نیز اظهار کرد: از ابتدای شروع این فعالیت و تاسیس شرکت اولیه به نام فجر ریزپرداز از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۸، پروژه‌های مختلفی را در حوزه تولید انجام دادیم که یک مورد آن، محصول آموزش‌دهنده ریزپردازنده به نام “میکروپروفسور” بود و در آن دوران به اکثر دانشگاه‌های کشور نیز عرضه شد. از آنجایی که در دنیای امروز شرکت‌های ICT اهمیت زیادی پیدا کرده‌اند، بنده در بدو راه‌اندازی پتسا در سال ۱۳۶۸، به فکر تولید و یکپارچه‌سازی سیستم‌ها به‌جای فقط سخت‌افزار افتادم که در آن، موضوع استفاده از انواع سخت‌افزار، نرم‌افزار، امنیت فیزیکی و سایبری، شبکه و مخابرات، برق و… مطرح است. یکی از ویژگی‌های قابل توجه شرکت پتسا این است که به واسطه استفاده از تکنولوژی‌های روز، همیشه چند قدم از بقیه جلوتر بوده است.

بنیانگذار هلدینگ پتسا در پاسخ به این سوال که آیا به منظور حمایت از شرکت های دانش بنیان اقداماتی انجام دادهاید؟ نیز اظهار کرد: شعارهای زیادی در حمایت از تولید و تولیدکننده مطرح است که متاسفانه کمتر به آن‌ها عمل شده است، با این حال هلدینگ پتسا سال‌ها قبل در زمینه حمایت از دانش‌بنیان‌ها، در این مسیر حرکت کرده و از نیروهای جوان و بسیار متخصص و خبره نیز بهره گرفته است. در حال حاضر مهمترین این تهدیدها، خروج و مهاجرت نیروی انسانی از کشور است که با شلوغی‌های اخیر تشدید شده است. از سوی دیگر، بسیاری از شرکت‌های خارجی نیز با پرداخت حقوق‌های بالا در صدد جذب نیروی انسانی شرکت‌های ایرانی هستند که این موضوع فعالیت‌ها را دشوار می‌کند. امید است، از این پس با توسعه این بخش، بستر را برای ماندگاری نیروی خبره حفظ کنیم.

ثنایی در خصوص موضوع امنیت اطلاعات در گشور نیز گفت: این موضوع کاملا نسبی بوده و به پارامترهای مختلفی وابسته است. در دنیای امروز با توجه به حملات و تاکتیک‌های متعدد دشمنان، در یک جنگ بی‌پایان قرار گرفته‌ایم که باید مقدمات مقابله با آن را فراهم کرد. برای مثال، در جنگ بین ایران و عراق بسیاری از کشورها مانند آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان و حتی شوروی به عراق کمک می‌کردند. هم‌اکنون نیز با یک اجماع عمومی علیه کشور روبه‌رو هستیم که مقابله با آن تا حدی دشوار به نظر می‌رسد. هرچند که در بخش دفاعی و نظامی امکانات خوبی داریم، اما متاسفانه در رابطه با امنیت سیستم‌ها در بخش‌های صنعتی و تجاری ضعف‌های بسیار زیادی مشهود است که معمولا مدیران از آن بی‌خبر هستند. از سوی دیگر، ۶۰ الی ۷۰ درصد مواقع، هکرهای داخلی سیستم‌هایی نظیر بانک‌ها را مورد حمله قرار می‌دهند، در حالی که هرچقدر بانک‌ها به سراغ زیرساخت‌های مطمئن بروند، ضریب اطمینان در سیستم‌های مورد استفاده، افزایش و احتمال این حملات نیز پایین می‌آید. البته باید دانست، این موضوع به عدم مشاورپذیری و بی‌اعتقادی نهادها به ضرورت استفاده از سیستم‌های پیشرفته نیز بازمی‌گردد. سطح دانش افراد در خیلی از سازمان‌ها آن‌چنان بالا نیست و در صورت بروز خطا یا هرگونه ایرادی، نوعا اطلاعات کافی برای ارائه راهکار وجود ندارد.

وی ادامه داد: بنده در سال ۱۳۷۴ به دلایلی، دو سهامدار حقوقی خارجی را در پتسا اضافه کردم که یک شرکت در زمینه شبکه و امنیت و شرکت دیگر در زمینه نرم‌افزار و یکپارچه‌سازی فعالیت داشت. با مرور زمان این دو شرکت سطح دانش تخصصی شرکت پتسا را بالا بردند، از این‌رو می‌توان گفت که در گذشته یکی از راهکارهای انتقال دانش فنی، جذب و ورود کارشناسان حرفه‌ای یا شرکت‌های خارجی به کشور بود. نکته دیگر، حضور در بازار کشورهای دیگر و آشنایی با دستاوردها و تجارب فنی آنان است. البته باید دانست، همه اطلاعات لازم در بخش فناوری و تکنولوژی از سوی خارجی‌ها به‌راحتی عرضه نمی‌شود و انتقال نمی‌یابد. در واقع آن‌ها شاید بخشی از اطلاعات را منتقل کنند، اما این به معنی دسترسی به اطلاعات اصولی و توانمندی‌های کاربردی‌تر نیست. با توجه به این موضوع کسب کامل دانش فنی کار دشواری است و در این خصوص باید در داخل کشور ضمن حمایت همه‌جانبه، سرمایه‌گذاری‌های متعددی در زمینه تحقیق و توسعه انجام گیرد.

بنیانگذار هلدینگ پتسا تاکید کرد: در کنار مسائل سیاسی، بی‌ثباتی‌های اقتصادی یکی از معضلات به شمار می‌رود. در حال حاضر نیز سیاست‌ها و تصمیمات بیش از آنکه اصولی و بنیادی باشد، به خصوص تصمیم‌های اقتصادی پوپولیستی به نظر می‌رسد. از سوی دیگر، نه‌تنها شاهد افت سرمایه‌گذاری خارجی در کشور و عدم تمایل و بازگشت سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم خارج هستیم، بلکه در داخل نیز میزان سرمایه‌گذاری به دلیل ناامنی‌ها در حال کاهش است.

وی در پایان نیز گفت: از بسیاری از شرکت‌ها و کارخانه‌های قدیمی این حوزه در ایران تاکنون بازدید کرده‌ام که پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته‌اند، اما هنوز درگیر این مساله هستند که در این شرایط، ادامه فعالیت یا سرمایه‌گذاری به‌صرفه خواهد بود یا نه؟ به اعتقاد بنده، برای حل این نگرانی، در مرحله اول باید روی مساله کیفیت تمرکز بیشتری داشت و در مرحله دوم، اکوسیستم و طیف فعلی کاری را تکمیل کرد. موضوع سوم، استفاده از فناوری‌ها و تکنولوژی‌های روز است که باید در قالب تحقیق و توسعه انجام پذیرد تا بلکه بتوان در بازارهای صادراتی جهانی و نه صرفا کشورهای همسایه گام نهاد. همچنین اگر قرار است، در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اقدامی صورت گیرد، در مرحله اول باید موضوع ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت مورد توجه باشد و در مراحل بعدی، کاهش فشار سیستم‌های مالیاتی و تامین اجتماعی بر شرکت‌ها به عنوان یک ضرورت مورد توجه قرار گیرد.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات