پایگاه خبری دنیای سرمایه

مدیرعامل صنایع چوبی کامران

در صنعت چوب باید به دنبال طرح‌ها و ایده‌های جدید رفت

صنایع چوبی کامران

صنایع چوبی کامران از سال ۱۳۷۹، با همت حمید کامران راه‌اندازی شد. عمده تولیدات این مجموعه محصولات چوبی کلاسیک با کیفیتی جهانی مانند مبلمان، کابینت، درب‌های ضد سرقت و دیگر سازه‌های چوبی است.

وی با تحصیلات تکمیلی صنایع چوبی و معماری در تلاش است که با تلفیق این دو، رابطه‌ای حرفه‌ای بین طراحی داخلی و صنعت چوب ایجاد کند، چراکه معتقد است؛ طراحی منزل و چوبی که در آن استفاده می‌شود، در سلامت روان انسان‌ها بسیار تاثیرگذار است.

همچنین بر این نکته تاکید دارد که چوب مثل موجود زنده می‌تواند با انسان ارتباط برقرار کند و هیچ محصولی نمی‌تواند جای چوب را پر کند، زیرا ارتباط انسان با چوب مثبت است و باید رنگ‌های جدیدی به وجود آوریم تا ارتباط چوب و مصرف‌کننده بیشتر شود.

مشروح گفت‌وگوی ماهنامه «دنیای سرمایه‌گذاری» با این فعال صنعت چوب را می‌خوانید.

به منظور پیشرفت فعالیت‌های خود چه برنامه‌هایی دارید؟

ما به عنوان اولین مجموعه‌ای که به دنبال استفاده از ظرفیت دانشجویان است، در نظر داریم که در سال ۱۴۰۳ فعالیت خود را آغاز کنیم. بسیاری از این دانشجویان نخبه هستند، اما از ظرفیت و استعداد آن‌ها استفاده نمی‌شود.

همچنین به دنبال استفاده از علم، نوآوری و همگرایی علم و صنعت هستیم و امید داریم که در کنار فعالیت‌های خود، برنامه‌های علمی هم داشته باشیم تا با کشورهای پیشرفته رقابت کنیم. شایان ذکر است، در حال حاضر حدود ۳۰ نفر پرسنل متخصص در صنایع چوبی کامران مشغول به کار هستند.

ناگفته نماند، برخلاف برخی از همکاران و فعالان این صنعت، نمایندگی در سطح کشور نداریم، چراکه نیازمند تعهداتی است که با توجه به حجم کار ما امکان آن فراهم نیست. از سوی دیگر، در حال حاضر در فکر احداث شهرک صنعتی صنایع چوبی در شهر قدس هستیم که امیدواریم هرچه زودتر مقدمات کار فراهم شود.

صنایع چوبی کامران چه ویژگی نسبت به سایر مجموعه‌های فعال در این صنعت دارد؟

ما تا چند سال گذشته مبلمان صنایع چوبی را به‌صورت سنتی تولید و سپس به فروش می‌رساندیم، ولی هم‌اکنون برای رفاه حال مشتریان، تولیدات این مجموعه به شکل پروژه‌ای انجام می‌شود؛ یعنی طرح، رنگ، سایز و … مناسب واحد مورد نظر طراحی و اجرا می‌شود که نتیجه مثبتی هم برای ما و هم مصرف‌کننده دارد که ویژگی برتر ما نسبت به مجموعه‌های دیگر به شمار می‌رود.

در زمینه صادرات محصولات خود چه اقداماتی انجام داده‌اید و وضعیت بازار کنونی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قبل از همه‌گیری کرونا به کشورهای عمان، عراق و… صادرات داشتیم، اما در حال حاضر متوقف شده و در حال پیگیری صادرات مجدد هستیم. به‌طور کلی بازار وضعیت مناسبی ندارد. به نظر بنده، هر تولیدکننده‌ای می‌تواند سهم خود را از بازار بگیرد.

کسانی که کار خود را درست انجام می‌دهند، همیشه مشتری دارند، با این حال همیشه مشکلاتی در بازار داخلی وجود دارد. به اعتقاد بنده، دولت باید فضای کسب‌وکار را بهبود ببخشد، ولی در نهایت خود تولیدکننده است که می‌تواند شرایط را بهتر کند.

باید به این نکته هم اشاره داشته باشم که قیمت‌ها در ایران توسط عده‌ای از تولیدکنندگان مسموم و محصولات تقلبی باعث زیان تولیدکنندگان شده، اما در هر صورت تولیدکننده‌ای که برند باشد و جنس باکیفیت تولید ‌کند، هم مشتری دارد و هم بازار.

به منظور جلب رضایت مشتریان چه تدابیری اتخاذ کرده‌اید؟

رضایت مشتری از همه‌چیز مهمتر است و سعی ما بر این است که مشتری همیشه راضی باشد، بر همین اساس خدمات پس از فروش را نیز ارائه می‌دهیم و کارهای خود را ۵ تا ۱۰ سال ضمانت می‌کنیم. حتی اگر مشکلی از طرف خود مشتری به وجود بیاید، تعمیرات آن محصول را رایگان انجام می‌دهیم. در حال حاضر مشتریانی داریم که بیش از ۲۰ سال با ما همراه هستند.

افراد جامعه تا چه اندازه به مصرف محصولات چوبی گرایش دارند؟

در چندسال گذشته استفاده از مواد رزین به‌جای استفاده از چوب پررنگ شد و مردم اطلاعات کافی برای انتخاب نداشتند، اما در حال حاضر مردم دوباره به سمت انتخاب صنایع چوبی گرایش پیدا کرده‌اند، زیرا موادی که به جای چوب استفاده می‌شود، غالبا سرطان‌زا هستند.

در بعضی از کشورهای جهان برای حفظ محیط‌زیست اقدام به کاشت درختانی می‌کنند که مناسب استفاده در صنایع چوبی است و ما هم می‌توانیم این کار را انجام دهیم. هرچند که در حال حاضر این کار در ایران نیز به صورت محدود انجام می‌گیرد که نه‌تنها مانع جنگ‌زدایی می‌شود، بلکه اشتغال‌زایی هم ایجاد می‌کند و حتی می‌توانیم صادرات نیز داشته باشیم.

ما برای محافظت از جنگل‌ها ناچار به استفاده از مواد رزینی هستیم، اما با کاشت درخت می‌توانیم از جنگل محافظت کنیم. واقعیت این است که تولیدات صنایع رزینی که جایگزین چوب در داخل خانه‌ها شده‌اند، می‌توانند باعث خسارات جبران‌ناپذیری شوند و تولید این محصولات نه‌تنها خدمت نیست، بلکه خیانت است.

شما به عنوان کارآفرین و تولیدکننده برتر هم شناخته شده‌اید؟ آیا این انتخاب شرایط کاری خوبی را برای شما رقم زد؟

در سال‌های گذشته با ادارات و ارگان‌های دولتی قرارداد همکاری داشتیم و عملکرد مثبت ما منجر به جلب رضایت مشتریان شد، به همین دلیل به عنوان کارآفرین و تولیدکننده برتر معرفی شدیم، اما متاسفانه بعد از این انتخاب، اتفاق‌های خوبی برای ما پیش نیامد.

به عنوان مثال، بیشتر اجناس ما پیش‌فروش است و زمانی که قیمت دلار به ناگهان افزایش یافت، در تهیه مواد اولیه با مشکلات زیادی روبه‌رو شدیم و ناچار بودیم که مبل را با مبلغی تقریبا دو برابر قیمت فروش تحویل دهیم که همین امر باعث شد تا دچار زیان مالی شدیدی شویم.

آیا شرایط سرمایه‌گذاری در صنعت چوب فراهم است؟

در دو سال گذشته بازار تقریبا شرایط آرامی را سپری کرده و شرایط برای سرمایه‌گذاری در این صنعت فراهم است، چراکه صنایع چوبی بازار صادراتی خوبی به کشورهای عربی دارد و می‌توانیم در این زمینه عملکرد خوبی داشته باشیم.

در حال حاضر بعضی از تولیدکنندگان کشور ترکیه محصولات خود را در ایران، تولید و سپس به نام محصولات ترکیه با قیمتی بسیار بالاتر به فروش می‌رسانند؛ دلیل این اتفاق هم این است که تولید صنایع چوبی در ایران بسیار راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر از کشور ترکیه است.

البته نباید از موضوع ساخت محصولات تقلبی در صنعت چوب به راحتی عبور کرد. متاسفانه تقلب در بازار زیاد است و بعضی از تولیدکنندگان به نام حمایت از قشر کم‌درآمد، محصولات بی‌کیفیتی تولید می‌کنند که امیدواریم این روند متوقف شود، چراکه می‌توان با برنامه‌ریزی درست، محصولات باکیفیتی برای تمام اقشار جامعه تولید کرد.

و سخن آخر …

امسال با بحران اقتصادی روبه‌رو بودیم، اما قطعا شرایط تغییر می‌کند، چراکه صنعت چوب یکی از لازمه‌های مهم جامعه است. بنده بسیار به آینده صنعت چوب خوشبین هستم و باور دارم که اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.

متاسفانه حمایت‌های لازم از کارخانه‌های تولیدی انجام نمی‌گیرد و عمده‌ترین مشکل کنونی، بحث دارایی است که در چند سال گذشته مشکلات بسیاری برای تولیدکنندگان به وجود آورده است. در ایران خیلی راحت می‌توان در صنایع چوبی پیشرفت کرد، اما در ابتدا باید علم خود را در این صنعت به‌روز و از طرح‌ها و ایده‌های جدید استفاده کنیم.

برگرفته از ماهنامه شماره ۸۸ دنیای سرمایه گذاری

پایگاه خبری دنیای سرمایه

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات