پایگاه خبری دنیای سرمایه

فرهاد اميرخاني سردبير

رونق گردشگری حلال با احیای روابط ایران و عربستان

ایران و عربستان سرانجام پس از ۸ سال توقف در روابط سیاسی با میانجی‌گری چین توافق کردند تا ارتباط خود را در سطوح سیاسی، اقتصادی و گردشگری از سر بگیرند. پیش از قطع روابط سالانه جمعیت زیادی از عربستان به ویژه مناطق شرقی این کشور که جمعیت بزرگی از شیعیان را دارد، برای زیارت به مشهد مقدس و قم سفر می‌کردند از سویی سالانه ایرانیان زیادی نیز عازم سفرهای حج عمره می‌شوند. از سویی قطع روابط ایران و عربستان، بر روابط ایران را دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس نیز تأثیر منفی گذاشته بود و با احیای روابط میان این دو روابط ایران و دیگر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس نیز بهبود بیابد. به نظر می‌رسد که بهبود این روابط فرصت بسیار مناسبی برای تجدید فرصت گردشگری در ایران باشد.

به گزارش دنیای سرمایه گذاری آنلاین،گردشگری با رعایت معیارهای اسلامی که گاه گردشگری حلال نیز خوانده می‌شود، به‌طور کلی در حال افزایش است. بر اساس شاخص‌های جهانی تعداد مسافران مسلمان بین‌المللی از حدود ۱۰۸ میلیون نفر در سال ۲۰۱۳ به ۱۶۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است. در حال حاضر جمعیت مسلمانان از ۲ میلیارد نفر گذشته و جمعیت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس نیز در حدود ۶۵ میلیون نفر است که از نظر تولید ناخالص داخلی با ۲/۲۵۰ تریلیون دلار در رده هفتم جهان قرار دارند.

بر اساس رتبه‌بندی انجام شده بر مبنای شماری از معیارها مانند سهولت دسترسی و محیط مناسب برای انجام فرایض دینی و همچنین دسترسی به امکانات با رعایت معیارهای اسلامی مانند غذا و خدمات پزشکی مناسب در سال ۲۰۲۱، مالزی رتبه اول را از آن خود کرده است و پس از آن ترکیه و عربستان سعودی قرار دارند. شماری از کشورهای غیر اسلامی مانند سنگاپور بریتانیا، تایوان، تایلند، هنگ‌کنگ، آفریقای جنوبی و ژاپن نیز در میان ۱۰ کشور برتر در این حوزه قرار گرفته‌اند.

کشورهای عمده صاحب صنعت گردشگری با هدف جذب گردشگران مسلمان، برنامه‌های گسترده‌ای را در دست اجرا دارند و ورود به این بازار برای ایران مستلزم برنامه‌ریزی گسترده و همکاری نهادهای مختلف بخش دولتی و خصوصی است، بر همین اساس یکی از مهمترین عوامل جذب گردشگران، ارائه خدمات ممتاز و با کیفیت است. برای مثال، ایران در حوزه گردشگری سلامت ظرفیت‌های بسیاری دارد، با این حال به اعتراف مسئولان در کنار همه این مزیت‌ها، مهمترین موضوع، بحث ارائه خدمات مناسب و با کیفیت پزشکی با قیمت متعارف و بدون حواشی می‌باشد تا بیمار خارجی احساس زیان نکند، ازاین‌رو باید این بستر را فراهم کرده و فرآیندها را تعریف و به کار انداخت و از آن‌ها نتیجه گرفت. بستر اصلی کار گردشگری سلامت، ارائه خدمات منصفانه و با کیفیت بالا است و برای اینکه تمایز ایران را نسبت به سایر کشورها نشان دهیم، توجه به گردشگری حلال می‌تواند مزیت مهمی برای این قشر باشد. از سوی دیگر، آماده بودن زیرساخت‌های درمانی نیز مساله بسیار مهمی به شمار می‌رود. به گفته مسئولان تنها ۳۰ درصد از بیمارستان‌های تهران، امکانات لازم برای ورود به این حوزه را دارند، لذا در صورت افزایش ظرفیت، باید در بخش زیرساخت‌های درمانی سرمایه‌گذاری شود که در این میان، فراهم کردن شرایط برای حضور بخش خصوصی با نظارت وزارت بهداشت و درمان می‌تواند، راه مناسبی برای تحقق این مهم و کسب سهم مناسب از این بازار بزرگ بین‌المللی برای کشورمان باشد

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات