خانم سعیده یراقی، بنیانگذار و مدیرعامل موسسه مهرگان فرهنگ و همچنین کارآفرین عرصه گردشگری است که در زمینه سبک زندگی فعالیت دارد. وی مهرگان فرهنگ را در سال ۱۳۸۵ و به منظور احیای فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی به صورت خلاقانه بنیان نهاد و تاکنون ۵ جلد کتاب در حوزه سبک زندگی تعریف و ترجمه کرده و خدمات مختلفی را در این زمینه ارائه داده است.
همچنین بنیانگذار برند «سین هشتم» در حوزه سبک زندگی و گردشگری میباشد که به معرفی سبک اصیل زندگی میپردازد. ماحصل گفتوگوی ماهنامه «دنیای سرمایهگذاری» با یراقی را میخوانید.
درباره چگونگی شکلگیری سین هشتم و همچنین زمینه فعالیت برند «سم بی سم» توضیحاتی ارائه فرمایید.
بنده همیشه به حوزه سبک زندگی علاقهمند بودم و سین هشتم را در آستانه نوروز با نگارش کتابی در حوزه سبک زندگی به عنوان هشتمین سین سفره هفتسین به زیبا سین زندگیام یاسین تقدیم کردم. سین هشتم با عشق و دغدغه مادرانه و همچنین زمانی که متوجه شدم، فرزندم و نسل جدید ایرانزمین با فرهنگ و اصالت زندگی ایرانی بیگانه شدهاند و رسوم غربی برایشان جذابیت بیشتری دارد، شکل گرفت.
این عشق درونی من را بر آن داشت که با نیروی خلق زنانه فستیوالهای سین هشتم را در داخل و خارج از کشور با حضور مهمانان خارجی و افراد فرهیخته و مبرز افتتاح کنم که در ادامه، با شروع کرونا و محدودیتها، عمارت سین هشتم که مجموعه نوآور در حوزه گردشگری و سبک زندگی است را در نیاوران راهاندازی کردم.
برند دیگر من «سم بی سم» است که از سال ۱۳۹۸ فعالیت خود را با هدف گسترش سبک زندگی پاکسازی و بدون سم آغاز کرد.
زندگی صنعتی، افزایش بیماریهایی مانند سرطان و دور شدن از طبیعت باعث شد که احساس کنم، مشکل بزرگی در زندگی همه ما انسانها وجود دارد، به همین دلیل ایده خدماتی با عنوان سم بی سم را طراحی کردم که شامل ساختارهای سبک زندگی سالم بدون سم، استفاده از محصولات ارگانیک و خدماتی است تا سلامتجو بتواند در بازده زمانی مشخص، سموم انباشته شده در بدنش را کاهش دهد و سیستم هوشمند بدن خود را فعال کند.
مجموعه سم بی سم چگونه به ارائه و گسترش سبک زندگی سالم کمک میکند؟
سال ۱۳۹۸ اجرای این خدمات را در قالب مجموعه خانه دیتاکس که خدمات تنآسای را که در پکیجهای غذایی متناسب هم ارائه میدهد، طراحی کردم که با شروع کرونا برنامههای اجرایی من تغییر کرد و اجرایی نشد، ولی عشق و آرزوی قلبیام که روزی بتوانم روی سلامت میلیونها نفر اثر بگذارم، من را متوقف نکرد.
معتقدم که جهان هستی با وجود مشکلات زیادی که بود، چیدمان بهتری را جلوی پایم گذاشت. در سال ۱۳۹۹ محصولات سبک زندگی بدون سم و پاکسازی را با دعوت از تولیدکنندگان خانگی و ایدههای شخصی که برگرفته از مطالعاتم بود، در عمارت سین هشتم، قبل از افتتاح کافهرستوران سمبیسم؛ به عنوان شتابدهنده؛ طی قراردادی با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با عنوان خانه نوآوری سین هشتم تجربه و آغاز کردم.
کمی جلوتر در میانه ایام کرونا کافه من در حوزه پاکسازی با تغییر نام «دیتاکس می» به «سم بی سم» فعالیت خود را برای گسترش سبک زندگی بدون سم و تاثیرگذاری بر سلامت جسم و جان مهمانانمان با عشق و همکاری همراهان عزیزم آغاز کردیم که اکنون به ارائه خدمات غذایی و نوشیدنی، کلاسهای خودآگاهی و سبک زندگی در آکادمی سم بی سم و فروش محصولات سبک زندگی بی سم در عمارت سین هشتم فعال و میزبان شما است.
ویژگی برتر سم بی سم نسبت به مجموعههای دیگر چیست؟
ما در سم بی سم تلاش داریم که کمترین تولید زباله و پلاستیک را داشته باشیم و دغدغه محیط زیستی و تولید کمتر کربن داریم. طراحی منو نیز در حوزه سلامت انجام گرفته و دمنوشها و غذاهای ما به شکلی طراحی شدهاند که بتوانند تعادل مزاج را رعایت کنند و از مواد نگهدارنده در آن استفاده نشود.
دکوراسیون همراه با طبیعت و سرسبزی، فضایی آرامشبخش را برای تعادل جسم و جان ما ایجاد کرده تا ما زندگی سالمتری داشته باشیم. در واقع هدف، خدماترسانی در صنعت غذایی نیست، بلکه رسالت ما گسترش سبک زندگی سم بی سم است تا بتوانیم به افراد بیشتری کمک کنیم که سموم را از بدن خود خارج و سلامت روان خود را حفظ کنند، چراکه انسان سالم، جامعه سالم میسازد.
چگونه به ارائه و آموزش سبک زندگی سالم علاقهمند شدید؟
من همیشه به سبک زندگی علاقهمند بودم و کتابها و مقالات زیادی در این حوزه ترجمه کردهام، اما به دلیل اینکه تحصیلات مرتبط به این حوزه نداشتم، مجددا به سراغ تحقیق و ترجمه کتابها و مقالات رفتم تا بتوانم اطلاعات کافی را به دست آورم و در نهایت با همکاری کارخانه نوآوریهای وی توانستیم مسیر جدی را در این حوزه پیدا و آغاز کنیم.
یکی از بزرگترین چالشهای ما در آغاز راه، عدم آشنایی مردم با حوزه سبک زندگی دیتاکس و پاکسازی بود و ما بهناچار به انجام تبلیغات زیادی بودیم، اما خوشبختانه کرونا مردم را دعوت به توجه به خویشتن و سلامتی کرد. در حال حاضر چندین مجموعه دیگر نیز در این زمینه فعالیت میکنند که این رقابت با دغدغه مشترک باعث خرسندی بنده است، چراکه این زنجیره هرروز بزرگتر میشود و ما میتوانیم روی سلامت تعداد بیشتری تاثیرگذار باشیم.
استقبال مردم از فعالیت خود را چگونه ارزیابی میکنید؟
خوشبختانه در چند سال اخیر استقبال مردم از سبک زندگی سالم بسیار خوب بوده، زیرا امروزه همه به این باور رسیدهاند که حفظ سلامت جسم و روان باعث میشود، زندگی طولانیتر و سالمتری داشته باشند.
بسیاری از مردم در حال حاضر غذا خوردن را تنها به عنوان یک لذت و تفریح نمیبینند و آن را خدمتی به بدن میدانند؛ این تغییر نگاه و توجه به حوزه سلامت بسیار ارزشمند است. مشتریان در ابتدا با مراجعه به کافه و دیدن منو در اینستاگرام که سلامتمحور است، با خدمات ما آشنا میشوند و محصولاتی را خریداری میکنند.
در ادامه با حضور در کلاسها و دورهمیهای خودآگاهی با ما همراه میشوند. در این میان، از کسانی که علاقهمند به تاثیرگذاری روی سلامت مردم با اصلاح و تغییر سبک زندگی باشند، دعوت به همکاری میکنم و فضای کافه را رایگان در اختیارشان قرار میدهم تا از این طریق زنجیره آشنایی و خدمت را گسترش دهیم.
به منظور توسعه ایدههای خود چه برنامههایی دارید؟
تلاش ما بر این است تا در آینده، مرکز تنآسای سم بی سم را راهاندازی کنیم و محصولات طراحیشده در حوزه حمام و پوست را به بازار عرضه کنیم. صادرات به کشورهای همسایه همچون عمان و قطر نیز بخشی از برنامههای آینده ما را تشکیل میدهد، چراکه با توجه به سبک زندگی کشورهای همسایه و روند سریع صنعتی شدن آنها، نیاز به محصولات و ارائه خدمات پاکسازی در این کشورها نیز احساس میشود.
همچنین با توجه به اینکه آلمان جزو کشورهایی است که در زمینه سبک زندگی سالم و تولید محصولات ارگانیک و سلامتمحور بسیار قوی عمل کرده، امیدواریم تا در آینده، ارتباط نزدیکی با این کشور داشته باشیم.
متاسفانه نگاه ارگانها و نهادها به مجموعه ما، نگاه به یک مجموعه نوآور نیست؛ هرچند نهادهایی مانند معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و گردشگری از مجموعه قدردانی کرده و جوایزی نیز به ما اختصاص دادهاند، اما سایر مسئولان اقدامات آسیبزنندهای مخصوصا در حوزه قیمتگذاری انجام دادهاند.
سم بیسم یک مجموعه تامینکننده کالاهای اساسی نیست و خدمات ارائه میدهد، به همین دلیل قیمتگذاری دستوری میتواند آسیبزا باشد و موانع سازمانهای دولتی، انرژی و زمان را از گسترش فعالیتهای خلاقانه میگیرد.
و سخن آخر…
ما زندگی و بودن را جشن میگیریم و مهمانان را با نوشیدن یک دمنوش که جان گیاهان دارویی است و یا غذا و نوشیدنیهای سالم به شروعی دوباره دعوت میکنیم. لوگوی سم بی سم بیانگر رویش و شروع دوباره سبک زندگی است و آرزوی قلبی تیم سم بی سم، سلامتی جسم و جان انسانها است و همه در کنار هم «زندگی را جشن میگیریم» که این شعار سم بی سم است.
برگرفته از ماهنامه شماره ۸۹ دنیای سرمایه گذاری
پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین