شرکت زرماکارون یکی از زیرمجموعه های گروه صنعتی پژوهشی زر است. زرماکارون در سال ۱۳۸۰ با راهاندازی خطوط تولید آرد سِمولینا آغاز به کار کرد و در سال ۱۳۸۴ وارد تولید پاستا شد و با افزایش تولید و کیفیت بالا، اکنون با ۱۸ خط تولید و بیش از ۹۰ نوع محصول به عنوان بزرگترین تولیدکننده ماکارونی در ایران شناخته میشود و در سطح جهانی نیز رتبه دوم در ظرفیت اسمی تولید را دارد. همچنین با رویکرد هوشمندانه و استراتژیهای دقیق، موفق به نفوذ در بازار آفریقا شده و با ایجاد زنجیره تامین انعطافپذیر، محصولات پاستای زرماکارون در بخشهایی از جنوب و شرق آفریقا به سبد خانوارها وارد شده است. آرش سلطانی، مدیرعامل گروه صنعتی پژوهشی زر در گفتوگو با ماهنامه «دنیای سرمایهگذاری» بر این نکته تاکید دارد که نوسانات قیمت مواد اولیه و قیمتگذاری دستوری، چالشهای عمدهای برای تولیدکنندگان محسوب میشود، بهطوری که این محدودیتها بر قیمتگذاری محصولات اثر گذاشته و رقابت در بازارهای جهانی را دشوارتر میکند. ماحصل این مصاحبه را میخوانید.
برای گسترش بازارهای داخلی و خارجی خود چه استراتژیهایی به کار گرفته و در تولید محصولات چه استانداردهایی رعایت میشود؟
استراتژی زرماکارون برای گسترش بازار داخلی و خارجی بر پایه رهبری هزینه و مدیریت بازار است. این شرکت محصولات فراسودمند و مخصوص بیماران خاص را برای پاسخ به نیازهای جامعه و ارتقای سلامت عرضه کرده و با سرمایهگذاری در زنجیره ارزش، همزمان به توزیع گسترده و صادرات مستقیم و غیرمستقیم به بیش از ۸۰ کشور پرداخته است. زرماکارون از خطوط کاملا پیوسته و اتوماتیک استفاده میکند و تمامی مراحل تولید با استانداردهای بینالمللی ISO هماهنگ است. دریافت گواهینامههایی مانند ISO 9001 و ۲۲۰۰۰، نشان از تعهد این شرکت به کیفیت، بهداشت و مدیریت زیستمحیطی دارد.
محصولات زرماکارون چه سهمی از بازار را به خود اختصاص داده است؟
زرماکارون حدود ۶۰ درصد از بازار پاستای ایران را در اختیار دارد و با تمرکز بر تولید محصولات فراسودمند غذا و دارو قصد دارد که سلامت عمومی را ارتقا دهد. این شرکت محصولات متنوعی برای گروههای مختلف جامعه مانند کودکان، سالمندان و بیماران خاص تولید میکند که علاوه بر تامین کالری، خواص درمانی نیز دارند.
چه فناوریهای جدیدی در خط تولید زرماکارون به کار گرفته شده است؟
زرماکارون از فناوریهای پیشرفتهای مانند سیستمهای خشککن سریع و کنترل کیفیت اتوماتیک بهره میگیرد که باعث افزایش راندمان و بهبود کیفیت محصول نهایی میشود. به عنوان مثال، در تولید لازانیای پیشپخت از بخار آب به جای آب معمولی استفاده شده که باعث حفظ مواد مغذی و بهبود کیفیت محصول میشود. همچنین استفاده از فناوریهای مدرن و تولید پیوسته در زرماکارون، موجب کاهش ضایعات شده است. همچنین اتصال ریل راهآهن به کارخانه، باعث کاهش هزینه حملونقل شده و دسترسی به محصولات را برای مصرفکنندگان با قیمت مناسبتر فراهم میکند.
نقش مواد اولیه مانند گندم دوروم در کیفیت ماکارونی چیست و چگونه کیفیت مواد اولیه بر محصول نهایی تاثیر میگذارد؟
آرد سمولینا از گندم دوروم، به عنوان ماده اولیه اصلی، کیفیت بالایی به پاستا میبخشد. کیفیت سمولینا و اندازه ذرات آن، تاثیر مستقیم بر خمیر پاستا و در نهایت بر کیفیت محصول دارد و موجب بهبود رنگ، بافت و مزه محصول میشود.
زرماکارون در زمینه صادرات محصولات خود چه تدابیری اتخاذ کرده است؟
زرماکارون تمرکز ویژهای بر صادرات داشته و اکنون به بیش از ۸۰ کشور پاستا صادر میکند. یکی از موفقیتهای اخیر این شرکت، ورود به بازار آمریکا است. استراتژی این شرکت شامل انتخاب بازارهای هدف و نفوذ به بازارهای رقابتی با استانداردهای بالا است. خوشبختانه این شرکت با رویکرد هوشمندانه و استراتژیهای دقیق، موفق به نفوذ در بازار آفریقا شده است. با ایجاد زنجیره تامین انعطافپذیر، محصولات پاستای زرماکارون در بخشهایی از جنوب و شرق آفریقا به سبد خانوارها وارد شده است.
در زمینه سرمایهگذاری در صنعت غذا و تولید موادغذایی در قاره آفریقا چه اقداماتی انجام دادهاید؟
زرماکارون به دنبال گسترش سرمایهگذاری مستقیم در کشورهای آفریقایی است و معتقد است که این قاره بستری مناسب برای توسعه اقتصادی و افزایش سرانه درآمد ارزی کشور به شمار میآید. البته با سرمایهگذاری خارجی در کنار برنامهریزی برای سودآوری باید به توسعه و جی ان پی هم فکر کرد.