پایگاه خبری دنیای سرمایه

شـرکت‌ها در دام تـورم افـتاده‌انـد

اگرچه کاربرد خدمات صنعت پيش از چاپ (ليتوگرافي) با ورود تکنولوژی‌های روز تا حدی به حاشيه رفته است، اما هنوز فعالان اين صنعت مي‌توانند به لحاظ تخصصی، خدمات قابل توجهی ارائه دهند که در صورت نبود آن، چاپخانه‌داران با چالش زيادی مواجه خواهند شد. البته بايد دانست، اين بخش می‌تواند در دنيای کنونی و در مواجه با پيشرفت‌های فناوری، برای خود جای پايی پيدا کند.

به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین؛ حسین راهبر، مدیر و موسس تارنگ گفت: این موسسه در سال ۱۳۷۷ تاسیس و از سال ۱۳۷۸ با توجه به امکانات خوب زیرمجموعه خود، جزو مجموعه‌های پیشرو و موفق در عرصه لیتوگرافی بوده است. موسسه تارنگ در حوزه out put نیز در زمان خود بهترین اسکنر روز دنیا را نصب و راه‌اندازی کرده و جزو اولین لیتوگرافی‌هایی است که مجهز به ایمیج ستر شده است. بیشتر فعالیت‌های این موسسه بر مدیریت رنگ در چاپ متمرکز بوده، بدین مفهوم که تمام فرآیند کاری مورد نیاز در آن برای مشتریان انجام می‌شود.

وی افزود: حوزه نرم‌افزار و مدیریت موجب تسلط بسیار خوبی بر کارها خواهد شد و خدمات آن نیز برای مشتریان بسیار قابل قبول بوده؛ همین موضوع توانسته نیاز مخاطب تولید کاتالوگ و کتاب‌های فانتزی را تا حدودی تامین کند. در شرایط برابر گاهی می‌شود با ارائه سرویس‌های تخصصی در شرایطی به برتری رسید.

راهبر گفت: شرکت‌های بزرگ فعال در بخش چاپ می‌توانند در کنار خود یک لیتوگرافی داشته باشند و این امر برای آن‌ها موضوعی اجتناب‌ناپذیر است. قطعا به راحتی نمی‌توان از کنار کار لیتوگرافی عبور کرد یا نسبت به آن نگاه درستی نداشت. در گذشته افراد فعال این حوزه را هنرمند خطاب می‌کردند و به آن‌ها عنوان هنرمندان حوزه پیش از چاپ اطلاق می‌شد، در حالی که امروز اهمیت کار این افراد به دلیل ورود تکنولوژی‌های جدید تا حدی کم‌رنگ شده است. البته باید گفت، لیتوگراف‌ها به لحاظ نرم‌افزاری به این حوزه اشراف دارند، اما با توجه به گرانی و عدم امکان خرید دستگاه‌های نو و مهمتر از آن واردات دستگاه‌های دست‌دوم، تضعیف شده‌اند. هرچند که نمی‌‍توان به سادگی این بخش را حذف و فعالیت آن را کم‌رنگ تلقی کرد. در برخی از حوزه‌های صنعت چاپ شرایط خوبی داریم و در بن‌بست نیستیم، اما متاسفانه به دلیل نبود شرایط صادرات در بخش لیتوگرافی کمتر دیده می‌شویم. افراد بسیار توانمندی در صنعت چاپ حضور دارند که از کاه، کوه می‌سازند و از نظر تجربه و عشق به این کار بسیار ستودنی هستند، از این‌رو باید ارزش‌گذاری شده و در شرایط مناسب از آن‌ها استفاده کرد.

این فعال حوزه صنعت چاپ افزود: به نظر نمی‌رسد، جایی برای سرمایه‌گذاری در این صنعت وجود نداشته باشد و بهتر است آن را به سمت چاپ دیجیتال برد، چراکه در برخی از شرکت‌ها تیراژ پایین آمده و این خلأ را می‌توان با این کار جبران کرد. در گذشته برخی از لیتوگرافی‌های فعال در کشور، بیشتر به صورت سنتی فعالیت می‌کردند، اما با مرور زمان فعالیت آن‌ها کم‌رنگ شده و لیتوگرافی‌های مدرن‌تری روی کار آمدند، به‌طوری که امروز پلیت‌های آلومینیومی، مستقیم از روی دستگاه برای چاپ تصویربرداری می‌کنند.

وی گفت: جایگاه واقعی این صنعت فراتر از آن چیزی است که هم‌اکنون شاهد هستیم و متاسفانه صنعت چاپ کشورمان تضعیف شده است، اما با توجه به نیروی انسانی متخصص موجود، می‌توان این جایگاه را  در شرایط بهتری قرار دارد. هرچند که باید گفت، امروز به دلیل گرانی مواد اولیه بسیاری از چاپخانه‌داران نیز با چالش و مشکل روبه‌رو شده و این موانع کماکان ادامه‌دار است. متاسفانه شرکت‌ها در دام تورم افتاده‌اند. واقعیت این است، این اواخر صنعت پیش از چاپ کمتر دیده شده، اما در حوزه تخصصی نیاز به بررسی واقع‌بینانه و توجه بیشتر دارد که نمی‌توان آن را به‌راحتی حذف و کنار گذاشت.

راهبر گفت: این صنعت در گذشته به موازات چاپ، مستقل به وجود آمده که نشان از اهمیت بسیار بالای آن است. باید به این نکته مهم نیز اشاره داشته باشم که صنعت چاپ در شمار صنایع تبدیلی است و از نظر تکنولوژی، بعد از صنعت هوافضا، دومین صنعت برتر دنیا به شمار می‌رود و از نظر کثرت نفرات فعال در آن نیز در شمار دومین یا سومین صنعت برتر قرار دارد، چراکه ورود به هر حوزه‌ای در گروی استفاده از خدمات صنعت چاپ است. بسیاری از فعالیت‌هایی که در حوزه چاپ انجام می‌شود، شاید چندان متحمل خسارت و زیان نشود، با این حال با ورود به چاپ دیجیتال شاید این بخش در شرایط مناسبت‌تری قرار گیرد.

مدیر و موسس تارنگ افزود: متاسفانه نگاه پررنگی از سوی دولت به این حوزه وجود ندارد. صنعت چاپ نمی‌تواند با معضل مالیات کنار آید و همین فشارها را چندین برابر کرده است. البته نمی‌توان از دولت توقع داشت که مالیات را حذف کند، اما باید واقع‌بینانه باشد، نه بر اساس اصولی که صرفا به تولیدکننده صدمه می‌زند. در حوزه‌های مختلف، شاید هیچ صنعتگری از کار خودش راضی نباشد و این صرفا به صنعت چاپ مربوط نمی‌شود. با وجود آنکه دستگاه‌ها و ماشین‌آلات خوبی وارد کشور شده، این صنعت متاسفانه به حقوق خود دست پیدا نکرده و به نوعی باید گفت که نابود شده است.

این فعال حوزه صنعت چاپ گفت: قطعا این صنعت دیر یا زود حذف می‌شود؛ همان‌طور که چاپ دیجیتال جایگزین چاپ افست خواهد شد. البته این اتفاق در کشورهای کمتر توسعه‌یافته دیرتر می‌افتد، چراکه آن‌ها از آینده‌نگری کمتری برخوردار هستند. به اعتقاد بنده، افرادی که علاقه‌مند ورود به این حوزه هستند، حتما بر بخش چاپ دیجیتال متمرکز شوند که در تیراژ پایین ارزان‌تر بوده و سرعت بیشتری هم دارد. البته باید گفت، چاپ دیجیتال معضلاتی دارد که می‌توان به دستگاه‌های گران‌قیمت اشاره کرد که برای هر فعال اقتصادی امکان تامین آن وجود ندارد. از سوی دیگر، آنچه که صنعتگران را به چالش کشانده، این است که ماشین‌های این حوزه خیلی زود به‌روز شده و سرمایه کافی برای خرید آن در کشور وجود ندارد.

 

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات