پایگاه خبری دنیای سرمایه

به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین

معرفی فونیکس اف ایکس FX + مشخصات فنی و قیمت

خودرو فونیکس FX

از همان ابتدای معرفی برند فونیکس توسط مدیران خودرو، خبر حضور کراس اوور جدید شرکت چری یعنی اومودا ۵، در سبد محصولات این نشان تجاری به گوش رسید. مسئولان مدیران خودرو خیلی زود به حرف خود جامه عمل پوشاندند و چری اومودا ۵ را با نام فونیکس اف ایکس جهت انجام تست‌های فنی به ایران آوردند.

حالا و بعد از آنکه تست‌های فنی و آزمایش‌های تجربی این خودرو برای حضور در جاده‌های کشور به اتمام رسید، شرکت مدیران خودرو خبر از عرضه فونیکس اف ایکس FX در قالب دو نسخه داده است. در ادامه پیرامون مشخصات فنی فونیکس اف ایکس، قیمت و امکانات این کراس اوور جدید چینی توضیحات کاملی ارائه شده است.

معرفی فونیکس اف ایکس+ مشخصات فنی و قیمت

معرفی کلی فونیکس اف ایکس FX

خودروی فونیکس FX یکی از جدیدترین محصولات مدیران خودرو است که توسط یک برند چینی طراحی و ساخته شده است. این برند چینی به نام چری شناخته می‌شود. برند چری از عجیب‌ترین خودروسازان چین است؛ چری به طور رسمی یک شرکت دولتی به حساب می‌آید، اما در طول عمرش بیشتر رفتار یک استارتاپ مستقل را نشان داده است.

چری مانند بسیاری از تولیدکنندگان چینی کار خود را با خرید فناوری آغاز کرد، اما توسعه داخلی را بسیار سریع‌تر از رقبای دولتی‌اش پیش برد. در واقع شرکت خودروسازی چری مدتی مانند جیلی، استراتژی چند برندی را به کار گرفت و بر خلاف بیشتر شرکت‌های دولتی به سرعت خود را با وضعیت و پسند بازار همگام کرد.

این خودرو با دو موتور متفاوت در قدرت‌های ۱۵۶ و ۱۹۷ اسب بخار در دو تیپ مختلف به نام‌های اکسلنت و پریمیوم تولید می‌شود. آنچه که موجب برجسته شدن این ماشین شده است طراحی جذاب ظاهری و آپشن‌های زیاد آن است که به نوعی نقاط قوی فونیکس اف ایکس به حساب می‌آید.

به طور کلی فونیکس اف ایکس FX خودرویی واقعاً چشمگیر است، به‌خصوص نسخه پریمیوم این خودرو با که رنگ خاکستری فانتوم و قرمز موجود می‌باشد. فضای داخلی فونیکس اف‌ایکس، کابینی باکیفیت و تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای دارد.

مشخصات فنی فونیکس اف ایکس FX

عرضه یک خودرو با چند نوع مشخصات فنی در بازارهای جهانی کاملا متداول و رایج است؛ اما بازار ایران به دلیل محدودیت‌های خاصی که سال‌ها از آن رنج برده، معمولا با چنین آپشنی غریبه بوده و مشتریان نمی‌توانستند بیش از یک انتخاب در حوزه مشخصات فنی ماشین خود داشته باشند.

 اما حالا نشان لوکس مدیران خودرو یعنی شرکت فونیکس تصمیم دارد سنت‌شکنی کند و محصول جدید خود را با دو نوع قوای محرکه در ایران به فروش برساند.

معرفی فونیکس اف ایکس+ مشخصات فنی و قیمت

چنین عملی باعث خواهد شد تا دایره مشتریان اف ایکس بسیار گسترده‌تر شود؛ چراکه با توجه به ظاهر جذاب، امکانات فوق‌العاده و دیگر ویژگی‌های مثبت فونیکس  FX، قطعا شمار زیادی از مشتریان به صورت بالقوه تمایل به خرید آن خواهند داشت؛ بنابراین عرضه یک تیپ ارزان‌تر از این محصول باعث می‌شود تا سطح بودجه تعداد بالاتری از علاقه‌مندان به این خودرو با قیمت آن همخوانی داشته باشد و درنتیجه تمایل بالقوه آنها جهت خرید این شاسی بلند اسپرت مونتاژی، به حالت بالفعل دربیاید.

فونیکس اف ایکس اکسلنت به عنوان مدل ارزان و اقتصادی‌تر، به منظور تامین نیروی مورد نیاز خود دقیقا از همان موتور و گیربکس حاضر در بسیاری دیگر از محصولات مدیران خودرو از جمله آریزو ۶ پرو و فونیکس تیگو ۷ پرو استفاده خواهد کرد. بر این اساس موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر به قدرت ۱۵۶ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر با گیربکس اتوماتیک سی وی تی ۹ سرعته تیپ ترونیک همراه شده تا ارکان اصلی قوای محرکه نسخه اکسلنت فونیکس اف ایکس را شکل دهد.

معرفی فونیکس اف ایکس+ مشخصات فنی و قیمت

فراوانی قطعات یدکی و خدمات پس از فروش گسترده به دلیل اشتراک فنی این ترکیب با بسیاری دیگر از محصولات مدیران خودرو، از نقاط قوت فونیکس FX اکسلنت به شمار می‌رود. ضمن آنکه این نوع پیشرانه و گیربکس امتحان خود را در بازار ما پس داده و احتمالا بتواند عملکردی متقاعدکننده روی اتاق فونیکس اف ایکس به نمایش بگذارد.

اما نسخه گرانتر فونیکس اف ایکس که با پسوند پریمیوم شناخته می‌شود، از موتور و جعبه دنده قدرتمندتر استفاده خواهد کرد. البته در اینجا نیز نباید منتظر پیشرانه و گیربکس جدید باشید؛ چراکه موتور و جعبه دنده FX پریمیوم پیش از این همراه تیگو ۸ پرو به بازار ایران آمده بود و برای ما چندان ناآشنا نیست.

موتور ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ مجهز به سیستم تزریق مستقیم سوخت، راندمان و توان فنی مناسبی برای فونیکس اف ایکس پرمیوم ایجاد خواهد کرد؛ زیرا بیشترین قدرت این پیشرانه حدود ۱۹۷ اسب بخار است که در کنار بیشینه گشتاور ۲۹۰ نیوتن متری می‌تواند چابکی و توان حرکتی بسیار مهیجی برای محصول جدید مدیران خودرو فراهم کند.

معرفی فونیکس اف ایکس+ مشخصات فنی و قیمت

 جعبه دنده این مدل هم از نوع ۷ سرعته دو کلاچه روغنی است که ضمن سرعت عمل بالا و هماهنگی مناسب با موتور، از محدودیت‌ها و نقاط ضعف گیربکس‌های دوکلاچه خشک تا حد زیادی در امان است.

انتظار می‌رود شتاب صفر تا ۱۰۰ فونیکس اف ایکس پرمیوم چیزی حدود ۸.۵ تا ۹ ثانیه باشد و این رقم احتمالا برای نسخه اکسلنت به حوالی ۱۰ تا ۱۱ ثانیه برسد.

ضمنا بهره‌گیری از سامانه تعلیق مک فرسون مستقل در جلو و مالتی لینک در محور عقب، بالانس دلنشینی بین کیفیت سواری و هندلینگ این خودرو به وجود خواهد آورد تا سرنشینان ضمن تجربه یک سواری نسبتا دلنشین، از پایداری و هندلینگ مناسب اتومبیل خود حس اعتمادبه‌نفس بالایی دریافت کنند.

مشخصات فنی ماشین فونیکس اف ایکس در جدول

در جدول زیر مشخصات فنی این خودرو قرار داده شده است.

نام خودروفونیکس اف ایکس FX
کشور سازندهچین
سال طراحی۲۰۲۲
موتور۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه
حجم موتور۱۵۹۸ سی سی
تنفس موتورتوربو شارژ
انتقال نیرودیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت۱۹۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور۲۹۰ نیوتن متر در ۱۷۵۰ دور در دقیقه
جعبه دنده۷ سرعته ۲ کلاچه
شتاب ۰ تا ۱۰۰۷.۸ ثانیه

امکانات فونیکس اف ایکس fx

برند فونیکس در ایران تاسیس شده تا خودروهای فول آپشن و نسبتا لوکس چری را به دست مشتریان داخلی برساند. بنابراین طبق انتظار فونیکس اف ایکس نیز در بحث آپشن و امکانات با دست کاملا پر به استقبال کاربران ایرانی آمده است که در ادامه به آنها اشاره کرده‌ایم.

معرفی فونیکس اف ایکس+ مشخصات فنی و قیمت

امکانات رفاهی فونیکس اف ایکس مدیران خودرو

  • نمایشگر کیلومترشمار دیجیتال به قطر ۱۰.۲۵ اینچ
  • سامانه مالتی‌مدیا با صفحه نمایش لمسی ۱۰.۲۵ اینچی
  •  سانروف برقی
  • اتولایت و دیلایت
  •  سنسور باران
  • گرمکن صندلی‌های جلو به‌علاوه تنظیم برقی صندلی راننده در شش جهت
  • ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای
  •  درب برقی صندوق، نورپردازی کابین
  •  پدال شیفتر دنده پشت فرمان
  •  شارژر بی‌سیم تلفن همراه، کول باکس
  • سیتسم تهویه مطبوع اتوماتیک با تنظیمات دوگانه و دریچه ویژه سرنشینان عقب
  •  ترمز پارک برقی

امکانات ایمنی فونیکس fx

  • شش کیسه هوا
  • سیستم کنترل پایداری، کنترل هرزگردی یا کشش، سامانه اتوهلد
  • دوربین ۳۶۰ درجه
  • سامانه هشدار نقطه کور، کروز کنترل هوشمند
  • سیستم هشدار تصادف از جلو، رادار هشدار خروج از خط، رادار خروج از پارک
  • سامانه کمکی حرکت بین خطوط، هشدار ترافیک در عقب
  • کنترل سرعت خودرو در شیب
  •  ترمز اضطراری خودکار
  •  سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
  • دوربین عقب، سنسورهای پارک و…

صفحه نمایش ۲۰/۵ اینچی

فونیکس اف‌ایکس مجهز به صفحه نمایش دوگانه است که نمایشگر مالتی‌مدیا و کلاستر آن هر کدام ۱۰/۲۵ اینچ و در مجموع ۲۰/۵ اینچ صفحه نمایش در داشبورد خودرو به صورت پیوسته ایجاد می نماید. از جلوه های بصری این نمایشگر بزرگ با وضوح ۱۹۲۰*۷۲۰ می توان به امکان تعریف دو تصویر زمینه برای نمایشگر سرگرمی و ۳ تم برای نمایشگر راننده اشاره کرد که این ترکیب خواسته هر سلیقه ای را برآورده می سازد.

از طرفی نمایشگر سمت چپ تمامی اطلاعات موبوط به راننده را در اختیار او قرار می دهد که در هر ساعتی از شبانه روز از وضوح کافی بهره می برد. نمایشگر سمت راست نیز به عنوان نمایشگر سرگرمی حاوی اپلیکیشن های متفاوت جهت استفاده توسط راننده و یا شاگرد تدارک دیده شده است.

سیستم تهویه مطبوع

خودرو فونیکس اف‌ایکس دارای سیستم تهویه مطبوع دوگانه با خروجی هوا در هر دو ردیف صندلی های خودرو می باشد. ردیف جلو با استفاده از یک پنل مینیمال در پایین نمایشگر وسط یا کلیدهای قرار گرفته بر روی کنسول میانی به صورت جداگانه امکان تنظیم هوا را دارند. ردیف دوم از دمای تنظیم شده توسط ردیف اول قسمت شاگرد استفاده کرده اما می توانند درجه پرتاب باد را کنترل نماید.

قیمت فونیکس FX و زمان عرضه آن به بازار 

با توجه به صحبت‌های مسئولان مدیران خودرو، ظاهرا قرار شده فونیکس اف ایکس اکسلنت با قیمتی در حدود ۱.۲ میلیارد تومان وارد بازار شود. بعد از آن هم مدل پرمیوم با موتور ۱.۶ لیتری در بهمن ماه به بازار خواهد آمد و احتمال می‌رود ارزش آن حداقل چیزی حدود ۲۰ درصد گرانتر از مدل اکسلنت باشد.

درمجموع باید گفت که حضور فونیکس FX در ایران هم‌زمان با عرضه جهانی، نکته بسیار مثبتی است که در بازار کم تنوع کشورمان باید آن را به فال نیک گرفت.

 انتظار می‌رود که فونیکس اف ایکس رقابتی شانه‌به‌شانه و سخت با محصولاتی مثل دیگنیتی پرستیژ، دیگنیتی پرایم و همچنین لاماری ایما داشته باشد. ضمن آن که برخی محصولات وارداتی همچون چانگان یونیتی سایپا نیز رقیب سرسختی برای فونیکس اف ایکس مدیران خودرو به شمار خواهند رفت.

کدام رنگ فونیکس اف ایکس گرانتر است؟

ماشین فونیکس fx مدل ۲۰۲۳ نسبت به نسخه‌های پیشین خود از رنگ بندی بیش‌تری برخوردار است. این رنگ‌ها با طراحی این خودروی زیبا هماهنگی کاملی داشته و جذابیت بسیاری به این محصول مدیران خودرو بخشیده است.

خودروی فونیکس اف ایکس fx با پنج رنگ زیر تولید می‌شود:

  • نقره‌ای سیدنی
  • سبز لیمویی
  • مشکی بری
  • سفید لوتوس مه‌ای
  • خاکستری سایه‌ای

 

منبع عکس: اقتصاد آنلاین

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات