شرکت دکتر عبیدی از سال ۱۳۲۵ توسط دکتر عبیدی و با تولید دارو آغاز به فعالیت کرد و بعدها مرحوم دکتر عبیدی خطوط تولید محصولات بهداشتی را نیز راهاندازی کرد و هماکنون شرکت بهداشتی دکتر عبیدی، ادامهدهنده راه شرکت دکتر عبیدی است و محصولات سلامتمحور تولید میکند.
علی نقیب، رییس هیات مدیره شرکت بهداشتی دکتر عبیدی که فارغالتحصیل رشته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف و ارشد مدیریت کسبوکار از دانشگاه کمپتن آلمان است و بیش از ۳۵ سال سابقه فعالیت در صنایع مختلف دارد، به برنامهها و رویکردهای این شرکت اشاره کرد و گفت: رویکرد صنعت همواره رو به جلو و در حال پیشرفت بوده و شرکت بهداشتی دکتر عبیدی به عنوان یکی از شرکتهای پیشرو در صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی، با اختصاص هزینههای بسیار، خطوط تولید خود را بهگونهای تجهیز کرده که با پرهیز از استفاده از نگهدارندههای شیمیایی و مواد اولیهای که برای سلامتی انسان به ویژه بانوان مضر است، محصولاتی سلامتمحور و باکیفیت تولید کند، بر همین اساس محصولات ما توسط بسیاری از پزشکان و متخصصان حوزه سلامت توصیه میشود.
وی با تاکید بر اینکه صادرات همیشه به عنوان بخشی از بازار فروش محصولات این مجموعه بوده، افزود: طی سالهای گذشته به کشورهای افغانستان، عراق و ترکمنستان صادرات داشتهایم، اما این صادرات مقطعی بوده و با توجه به شرایط کشور، قیمتها و نیاز کشورها صادرات را انجام میدهیم.
رییس هیات مدیره شرکت بهداشتی دکتر عبیدی، بازار رقابت را همواره پویا و فعال دانست و با اشاره به اینکه محصولات ما رقبای متعددی دارد، اظهار کرد: تلاش ما بر این است که با حفظ کیفیت محصولات و ارائه قیمت مناسب، مشتری بیشتری جذب کنیم. خوشبختانه برندهای شرکت بهداشتی دکتر عبیدی، خوشنام و دارای محصولاتی بسیار باکیفیت است و رقابت موجود در بازار باعث شده، همواره برای ارتقای سطح کیفیت محصولات خود تلاش کنیم.
نقیب در ادامه افزود: در حال حاضر به منظور افزایش خطوط تولید و به تبع آن، بالا بردن میزان تولید محصولات و نیز انتقال کارخانه به فضایی وسیعتر، زمینی به مساحت ۵ هکتار در شهرک صنعتی کاسپین واقع در قزوین خریداری کرده و مشغول احداث آن هستیم.
وی در پاسخ به این سوال که “وضعیت شرکتهای آرایشی و بهداشتی را چطور ارزیابی میکنید؟” گفت: متاسفانه در شرایط فعلی، نهتنها بازار تورمی است، بلکه قیمت ارز نیز دائما در حال نوسان است و این موضوع برنامهریزی برای آینده را دشوار میکند، همچنین قیمتگذاری نیز دستوری بوده و اجازه تعیین نرخ شناور و ارتقای کیفیت را به تولیدکننده نمیدهند.
این مسایل، گوشهای از معضلاتی است که ما تولیدکنندگان محصولات شوینده، بهداشتی و آرایشی با آن درگیر هستیم.
به گفته رییس هیات مدیره شرکت بهداشتی دکتر عبیدی، تولیدکنندگان علاوه بر تحریمهای خارجی با تحریم داخلی نیز روبهرو هستند.
نقیب تصریح کرد: وجود بخشنامههای خلقالساعه و تصمیمات غیر کارشناسی توسط مسئولان، عدم تخصیص ارز به موقع و سیاست انقباضی بانکها، مشکلات فراوانی را برای همه صنعتگران ایجاد کرده و به نظر میرسد که با این روند صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی در سال آینده، تبدیل به صنعتی کمرمق شود و متاسفانه ارادهای هم در بدنه دولت برای رفع این مشکلات دیده نمیشود.
وی با بیان اینکه صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی، صنعتی بومی بوده و قدمتی صدساله دارد، گفت: خوشبختانه در منطقه از حیث کیفیت و حضور متخصصان داخلی سرآمد هستیم و اگر دولت در برنامهریزیهای خود به این صنعت و پتانسیل آن توجه داشته باشد، ما به راحتی میتوانیم در منطقه و حتی در دنیا وارد بازار رقابت شویم.
به اعتقاد رییس هیات مدیره شرکت بهداشتی دکتر عبیدی، به دلیل تعدد شرکتها در کشور و تولید مازاد بر ظرفیت داخلی، امکان صادرات فراهم است و اگر حمایتهای لازم از سوی دولت صورت گیرد، میتوان بازار منطقه را در اختیار گرفت.
نقیب در پایان افزود: صنعت شوینده، بهداشتی و آرایشی، صنعتی بسیار پویا و کارآمد است، بر همین اساس از دولت انتظار داریم تا با اصلاح قوانین و تخصیص تسهیلات لازم به تولیدکنندگان، بستر رقابت داخلی، خارجی و ارتقای سطح بهداشت و سلامت جامعه را فراهم کند.
برگرفته از ماهنامه شماره ۸۹ دنیای سرمایه گذاری
پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین