پایگاه خبری دنیای سرمایه

سرپرست کانون حرفه‌ای هتلداری خراسان رضوی، شمالی و جنوبی

مطالبه هتلداران تسهیل ورود گردشگر است

مطالبه هتلداران تسهيل ورود گردشگر است

هنگام اداره یک هتل مطمئنا چالش هایی به وجود می آید، زیرا هتلداری بسیار تحت تاثیر شرایط جامعه قرار دارد. بخش گردشگری و به‌ویژه صنعت هتلداری عمیقا از پیامدهای همه‌گیری ناشی از کووید ۱۹ متحمل زیان شد. در واقع سال ۱۴۰۲ اولین سال بهبود این بخش از آغاز کرونا بود.

مهران میر، کارشناس ارشد خدمات هتلداری و سرپرست کانون حرفه‌ای هتلداری خراسان رضوی، شمالی و جنوبی در گفت‌وگو با ماهنامه «دنیای سرمایه‌گذاری» شرایط هتل‌ها را مثبت ارزیابی کرده و روند مراجعه مردم به هتل را افزایشی دانسته است. ماحصل این مصاحبه را می‌خوانیم.

آیا تعرفه هتل‌ها در نوروز ۱۴۰۳ افزایش می‌یابد؟

در بهمن‌ماه از هتل‌ها خواسته می‌شود که تعرفه پیشنهادی خود را اعلام کنند و نرخ های معقول و منصفانه توسط کمیسیون نرخ‌گذاری هر استان با توجه به امکانات هتل و موقعیت قرارگیری آن، تعرفه گذشته و همچنین میزان تعرفه اعلام شده در سطح کشور که از سمت معاونت گردشگری و وزارت میراث فرهنگی اعلام شده، تصویب و به هتل ابلاغ می‌شود.

شایان ذکر است، افزایش نرخ هتل‌ها باعث می‌شود که مردم در کلاس‌بندی مکان انتخابی مانند هتل‌ها مراکز بومگردی، مهمانسرا و… تغییر ایجاد کنند؛ بنابراین مردم با توجه به شرایط اقتصادی خود، مکان اقامت را تعیین می‌کنند.

میزان اقامت در هتل‌ها را چطور ارزیابی می‌کنید؟

بعد از پایان کرونا، روند اقامت در هتل‌ها کاملا افزایشی بوده و رشد خیلی خوبی در بحث اقامت در هتل‌ها اتفاق افتاده و چراغ خیلی از واحدهای اقامتی دوباره روشن شده است.

خوشبختانه اوضاع در حال حاضر خوب است، اما با توجه به اینکه صنف هتلداری تحت تاثیر شرایط جامعه قرار می‌گیرد، بروز هر اتفاقی می تواند باعث کاهش این روند خوب شود.

چرا بسیاری از گردشگران به جای حضور در هتل‌ها، اقامت در خانه های شخصی را انتخاب می‌کنند؟

بدون شک اولین دلیل برای مراجعه به خانه‌های شخصی، کاهش هزینه است. هزینه‌های سفر باعث می‌شود که مردم به سمت خانه‌های شخصی گرایش پیدا کنند،

چراکه تعرفه هتل‌ها بالاتر از این خانه‌ها است و معمولا این خانه‌ها با توافق دو طرف اجاره داده می‌شوند که در بیشتر موارد مبلغ معقولی است.

همچنین قوانین دست و پاگیر و سختگیرانه هتل‌ها نیز از دلایل دیگری است که مردم اقامت در خانه‌های شخصی را ترجیح می‌دهند.

هتلداران چه اقداماتی برای جذب گردشگران خارجی  انجام داده‌اند؟

از جمله اقدامات انجام‌شده، تعیین نرخ برابر ریالی و دلاری است که باعث شده، هزینه اقامت برای گردشگران داخلی و خارجی برابر باشد که البته این موضوع باعث اعتراض هتلداران هم شده است.

همچنین نصب فیلترشکن روی سرورها از اقدامات دیگری است که هتلداران در پی انجام آن هستند تا خواسته مهمانان خارجی فراهم شود.

چرا با وجود کاهش گردشگر در کشور و کم رونق شدن هتلداری، همچنان هتل‌سازی رونق دارد؟

سرمایه‌ای که به دلایلی نمی‌تواند در صنایع دیگر استفاده شود، به سمت ساخت هتل می‌رود، چراکه هتل‌ها برای ادارات و سازمان‌ها ارزش افزوده دارد.

البته تعداد هتل‌ها اولویت نیست و کیفیت خیلی مهمتر است. در حال‌حاضر هتل‌های پنج ستاره‌‌ای داریم که از ابتدایی‌ترین امکانات بی‌بهره هستند.

دلیل دیگر گرایش به سمت هتلداری این است که این صنعت در جهان روند رو به رشدی دارد و سرمایه‌داران با توجه به همین موضوع به سمت صنعت هتلداری می‌آیند.

صنعت هتلداری چه نقشی در ایجاد اشتغال کشور دارد؟

این صنعت، صنعتی مولد و پر اشتغال است، زیرا در هر هتل استاندارد تا ۷۰ کد شغلی تعریف شده و با توجه به اینکه امکان استفاده از ربات وجود ندارد و کاملا وابسته به نیروی انسانی است، می‌تواند باعث ایحاد اشتغال شود.

پرداخت مالیات چه چالش‌هایی برای هتلداران ایجاد می‌کند؟

پرداخت مالیات در هر صنفی لازم است و هتلداری از این قاعده مستثنی نیست، چراکه هتلداران نیز با توجه به خدمات زیرساختی مثل انرژی، حمل‌و نقل و… که دریافت می‌کنند، باید به‌مانند بقیه مالیات پرداخت کنند.

با این حال به نظر می‌رسد، دولت در راستای حمایت از این صنعت، هتل‌های نوساز شرکتی را برای ۵ سال از پرداخت مالیات معاف کرده است.

مجلس شورای اسلامی برای رفع چالش‌های هتلداران چه اقداماتی انجام داده‌اند؟

اگر اقدامی هم در خصوص رفع چالش‌های هتلداران صورت گرفته، در گذشته بوده که نمونه آن، مصوبه ۱۵ سال پیش مجلس است که سیستم گردشگری و هتلداری کشور را از پرداخت ۵۰ درصد مالیات معاف کرد که اقدام بزرگی بود،

اما در حال حاضر هتلداران در تعرفه گاز و آب به مشکل برخورده‌اند، ولی اقدامی برای رفع این مشکلات صورت نگرفته است.

هتلداران چه مطالبه‌ای از مسئولان مربوطه دارند؟

مطالبه تمام هتلداران، تسهیل ورود گردشگر از کشورهایی مانند آمریکا، انگلستان، فرانسه، چین و کشورهایی است که صاحب ثروت هستند و ارزش افزوده ایجاد می کنند،

چراکه پولی که گردشگران این کشورها وارد می کنند، بسیار بیشتر از ارزش افزوده‌ای است که  توریست‌های کشورهای همسایه وارد می‌کنند.

برگرفته از ماهنامه شماره ۸۸ دنیای سرمایه گذاری

پایگاه خبری دنیای سرمایه

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات