رییس هیات مدیره شرکت رسان ریل پارس و بهینه ترابر آژور گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی ممتاز ایران، امکان مناسبی برای درآمدزایی از حوزه لجستیک و ترانزیت کالا وجود دارد، بهطوری که شرکت رسان ریل پارس با ترانزیت محموله آرد از ترکیه به اینچه برون به مقصد افغانستان و بارگیری واگنهای خالی آن در برگشت به ترکیه با محمولات تولیدی ترکمنستان مانند گوگرد و کود اوره، بخش عظیمی از ترانزیت کالا در مسیر اینچه برون به رازی و بالعکس را به خود اختصاص داده است.
مصطفی اقدم در گفتوگوی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایهگذاری آنلاین؛ با اشاره به اینکه بنده موسس شرکت بهینه ترابر آژور در سال ۱۳۹۲ در زمینه حملونقل ریلی بینالمللی بوده و در بستر حمل ریلی مابین کشورهای آسیای میانه، روسیه و حوزه بالتیک به ایران و بالعکس شروع به ادامه فعالیت کردم.گفت: در سال ۱۳۹۸ با سرمایهگذاری سه شرکت ترکیب حملونقل، شرکت راهآهن حملونقل و شرکت بهینه ترابر آژور به عنوان اولین نماینده راهآهن کریدور شمال به جنوب، شرکت رسان ریل پارس تاسیس شد. هدف اصلی از راهاندازی این شرکت ارائه خدمات بهینه و ترکیبی در حوزه حملونقل ریلی به کشورهای CIS، ترکیه، چین، روسیه و همچنین استفاده حداکثری از امکانات و ظرفیتهای موجود در حوزه حملونقل ریلی به ویژه حمل کانتینری بوده است، بر همین اساس با راهاندازی کریدورهایی، ضمن ایجاد یک پل ارتباطی بین کشور ترکیه با مراکز تولیدی ایرانی، شرکت رسان ریل پارس با حمل کانتینری ۸ هزار تن کود مایع از شیراز به مرسین ترکیه، مدیریت کریدور تهران- استانبول را بر عهده داشته در حمل کانتینرهای یخچالی بابت ترانزیت محصولات از سمت ترکیه به ایران نیز فعالیت دارد.
وی افزود: معمولا در حمل ونقل ریلی ، خطر تصادف و مرگ و میر نسبت به حمل جادهای بسیار پایین بوده و به دلیل سوبسیدهای ارائه شده از سوی دولت، هزینهها و قیمت حمل پایین است. از طرفی، با این شیوه، طی زمان کمتری در قالب قطارهای برنامهای، محصولات جابهجا شده و به لحاظ زیستمحیطی نیز با استانداردها هماهنگ خواهد بود، به همین دلیل باید با فرهنگسازی و مدیریت بهینه، بستر کافی را برای راهاندازی خطوط ریلی و همچنین بهرهبرداری گسترده از آن در سطح کشور فراهم سازیم.
اقدم تصریحکرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی ممتاز ایران، امکان مناسبی برای درآمدزایی از حوزه لجستیک و ترانزیت کالا وجود دارد، بهطوری که شرکت رسان ریل پارس با ترانزیت محموله آرد از ترکیه به اینچه برون به مقصد افغانستان و بارگیری واگنهای خالی آن در برگشت به ترکیه با محمولات تولیدی ترکمنستان مانند گوگرد و کود اوره، بخش عظیمی از ترانزیت کالا در مسیر اینچه برون به رازی و بالعکس را به خود اختصاص داده است. همچنین ترانزیت کالاهایی مانند گوگرد و کود شیمیایی، چوب، غلات از مسیر روسیه و کشورهای آسیای میانه به سمت عراق، ترکیه، پاکستان و بندرعباس، نشاندهنده موقعیت استراتژیک ایران در درآمدزایی ریلی در بخش غیرنفتی است. حتی محصولاتی همچون شکر، روغن، کاشی، سرامیک و… به صورت بالعکس از سمت مرزهای جنوبی ایران به کشورهای آسیای میانه به صورت ریلی ترانزیت میشوند.
رییس هیات مدیره شرکت رسان ریل پارس و بهینه ترابر آژور تصریحکرد: با توجه به برنامههای چشمانداز توسعه؛ گسترش کریدورهای شمال به جنوب و بالعکس جهت اتصال کشورهایی مانند روسیه و فنلاند به کشورهای حوزه اقیانوس هند و آسیای میانه، پاکستان و افغانستان به ترکیه در شرق به غرب و بالعکس، ایجاد قطارهای برنامهای برای محصولات صادراتی از ایران به کشورهای همسایه و آسیای میانه، تامین ناوگان سالم و مناسب، موجب افزایش حجم مراودات ریلی خواهد شد.
انتهایپیام/