پایگاه خبری دنیای سرمایه

مدير برند پارسيان و جامه گستر مطرح کرد

نـوسان قیمت مـواد اولـیه چالش بزرگ تولیدکنندگان پوشاک

نـوسان قيمت مـواد اولـيه چالش بزرگ توليدکنندگان پوشاک

شاید در نگاه عمومی، برندهای پوشاک داخل طرفدار چندانی نداشته باشند، اما برخی از برندها با رعایت استانداردهای کیفی، طراحیهای بهروز و توجه ویژه به نظر مشتریان‏، محصولاتی تولید کردهاند که قابل رقابت با برندهای مطرح خارجی بوده و میتواند ضمن بازارسازی، اعتماد عمومی را نسبت به خود جلب کند. در گفتوگو با مهندس محمودرضا آقاپور علیشاهی، مدیر برند پارسیان و برند جامه گستر، در خصوص وضعیت کنونی صنعت پوشاک به بحث و بررسی نشستیم که ماحصل آن را میخوانید.

برند پارسیان و همچنین جامه گستر هر یک در چه سالی و با چه اهداف و رویکردهایی تاسیس شدند؟

برند جامه گستر از  سال ۱۳۶۸ در خیابان ولیعصر با همکاری و شراکت جناب عظیم پور در عرصه تولید پوشاک تاسیس شد. زمینه فعالیت این برند تولید انواع پوشاک و یونیفورم ادارات و سازمان‌ها است و نیاز کارکنان کارخانه‌ها از جوراب گرفته تا کت و شلوار، لباس کار، لباس تبلیغاتی، پوشاک کارکنان (بانوان و آقایان) و… را پوشش می‌دهد. برند پارسیان نیز در سال ۱۳۸۲ توسط بنده با بهره‌گیری از تجارب سالیان متمادی و اتکا بر دانش و فناوری‌های کشورهای صاحب سبک با هدف تولید به روشی متفاوت از پیشینه خود، فعالیتش را شروع کرد. تیم طراحی و تولید برند پارسیان با مطالعه دقیق و بررسی مد روز جهان و دوخت تمام صنعتی و همچنین تحقیق در بازار ایران، بهترین محصولات را با بالاترین کیفیت، برابر با استانداردهای HSE کارخانه‌ها و شرکت‌های طرف قرارداد، در اختیار کارکنان و صنعتگران عزیز در سراسر کشور قرار می‌دهد.

انگیزه شروع این فعالیت از چه زمانی در شما شکل گرفت؟

علاقه به این صنف از همان دوران نوجوانی در بنده وجود داشت، به‌طوری که در آن سال‌ها به بازار می‌رفتم و بعد از خرید محصول، آن را با آن حجم سنگین و با پای پیاده به میدان توپخانه و بعد با اتوبوس به خانه می‌بردم تا بسته‌بندی و توزیع کنم. این کار را تا مدت‌ها انجام می‌دادم و حتی پدرم مرا شماتت می‌کرد که این کار مناسب سن من نیست، با این حال به دلیل علاقه زیاد منصرف نشدم و همیشه نیز محور تماشای مغازه‌ها و فروشگاه‌هایی بودم که آرزو داشتم، زمانی کسب‌وکاری مشابه آن را راه‌اندازی کنم. حتی پس‌اندازهایی که پدرم به بنده می‌داد را صرف خرید تیشرت و کفش و کتانی می‌کردم. بیشتر مواقع برای اینکه مغازه‌ها را مجاب به خرید کنم، به آن‌ها تخفیف‌هایی نیز می‌دادم و اگرچه چند ماهی محصولات را به قیمت خرید می‌فروختم، اما دلسرد نشدم و ادامه دادم.

توجه به طراحی و مد چه جایگاهی در تولیدات شما دارد؟ 

ما در طراحی و تولید محصولات به ۳ اصل مهم؛ یعنی کیفیت و دوام، زیبایی و تنوع محصول توجه داریم و هماهنگ با خلاقانه‌ترین مدهای روز جهان حرکت می‌کنیم و ایجاد ظاهری شیک، مدرن و راحت برای مشتریان خود را فراهم می‌سازیم. امروزه با بیش از ۳۰ سال سابقه فعالیت در صنعت مد و پوشاک با همکاری اساتید برجسته دانشگاهی و طراحان نخبه، برند پارسیان به یکی از شناخته‌شده‌ترین برند تولیدکننده پوشاک سازمانی تبدیل شده است.

تا چه اندازه از مواد اولیه خارجی استفاده میکنید و این مواد از چه طریقی تامین میشوند؟

عمده نیاز مصرف ما در هر دو برند، مواد اولیه خارجی است که با کیفیت مختلف از کشورهای چین، ترکیه و تایلند خریداری می‌شود. گاهی هم که تیراژ بالا است، مواد اولیه وارد می‌کنیم، اما موضوع این است که اکثر همکاران ما نیز دغدغه تامین مواد اولیه باکیفیت خارجی را دارند، در حالی که اگر وزارتخانه‌ها و نهادهای ذی‌ربط به این مساله که امکان حل آن در داخل نیست، ورود کنند، در بخش پوشاک با مشکل چندانی روبه‌رو نخواهیم بود تا گامی بلند در جهت ارتقای صنعت پوشاک برداشته شود. هم‌اکنون در بخش پارچه با کیفیت و سایر ملزومات پوشاک زمستانی مشکل زیادی وجود دارد، به‌طوری که ۸۰ درصد نیاز این بخش به صورت واردات انجام می‌شود. به اعتقاد بنده، باید کارگروهی در اتحایه‌ها و سازمان‌های مرتبط تشکیل شود تا نیازهای مبرم کلیه رسته‌ها برطرف شود. در شرایط فعلی واسطه‌ها و قاچاقچیان، اکثر نیازهای اولیه بازار این صنعت را با قیمت‌های کذایی و یا به صورت غیرقانونی تامین می‌کنند، در حالی که انجام فعالیت‌های کارشناسی شده با مرجع سازمان‌یافته مانند ایجاد کارگروه‌های تخصصی موجب می‌شود تا تولیدکننده از یک مبدا معتبر محصول را خریداری کند و کیفیت کالای خریداری شده نیز تضمین شده باشد .مواد اولیه را از طریق بنگاه‌های داخلی و تجار داخلی خریداری می‌کنیم و ۶۰ درصد پارچه و لوازم مصرفی ما خارجی است. از سوی دیگر، هر دو طرف مخاطبان این دو برند، ارگان‌ها، سازمان‌های دولتی، شرکت‌های نفتی و مواد غذایی، شرکت‌های بزرگ صنعتی و مناطق نفتی هستند. برند پارسیان به‌طور حرفه‌ای‌تر با بسته‌بندی جذاب و کیفیت برتر فعالیت کرده و طبیعتا از هزینه‌ها و مرغوبیت بالاتری نیز برخوردار است، چراکه مشتریانی که به دنبال کیفیت عالی هستند، برند پارسیان و در صورت تقاضای اقتصادی‌تر، برند جامه گستر را انتخاب می‌کنند.

این مجموعه برای توسعه فعالیتهای خود، چه اهدافی را دنبال میکند؟

تامین پوشاک باکیفیت و استاندارد مبتنی بر فرهنگ ایرانی – اسلامی و متناسب با توان خرید و سلیقه شهروندان کشور و با قابلیت صادرات و ورود به بازارهای جهانی از جمله ماموریت‌های این مجموعه است. برای تحقق این مهم، این شرکت زمینه فضای کسب‌وکار و رقابتی سالم در کل زنجیره ارزش‌آفرینی خود در مراحل طراحی، تامین، تولید، توزیع و فروش در بستر فیزیکی و مجازی را فراهم کرده و بر رعایت حقوق مصرف‌کننده، الزامات زیست‌محیطی، به‌کارگیری فناوری‌های روز و توانمندسازی کارکنان و واحدهای فعال تاکید دارد. شرکت از طریق تولید مقیاس در زنجیره ارزش پوشاک در راستای ارتقای بهره‌وری، بهبود مستمر و نوآوری بر ایفای نقش موثر در تولید ناخالص داخلی، اقتصاد دیجیتال، اشتغال‌زایی، کاهش قاچاق، ارزآوری و توسعه پایداری کشور اهتمام ویژه دارد.

نبود قوانین حمایتی در کشور چه آسیبهایی را به همراه داشته است؟

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که تولیدکنندگان پوشاک در ماه‌های اخیر با آن روبه‌رو بوده‌اند و احتمالا در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت، مشکل زنجیره تامین است. همچنین تورم باعث پیچیده‌تر شدن مشکلات مربوط به زنجیره تامین می‌شود. تورم به معنای افزایش چشمگیر قیمت مواد اولیه است که باعث کاهش حاشیه سود آن کسب‌وکار می‌شود. البته افزایش تورم به معنای افزایش هزینه‌های دستمزد و افزایش هزینه استخدام نیروی کار نیز است. در زمانی که تولیدکنندگان پوشاک برای جبران هزینه‌های رو به رشد تولید در تلاش هستند، پایین نگه داشتن هزینه‌ها به طرز باورنکردنی دشوار است. در این زمان نه‌تنها هزینه مواد اولیه خام رو به افزایش است، بلکه هزینه‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند بر هزینه تولید تاثیرگذار باشد. افزایش دستمزدها و بالا رفتن بی‌وقفه قبض‌های انرژی، فشار زیادی را به تولیدکنندگان لباس وارد می‌کند. راه‌حل پیشنهادی بنده این است که علاوه بر ایجاد گروه‌های تخصصی مواد اولیه، حمایت‌های مالی در قالب وام‌های کم‌بهره و تسهیلات بانکی و همچنین اصلاح قوانین مالیاتی و بیمه‌ای برای تولیدکنندگان پوشاک می‌تواند نقش حمایتی دولت را پررنگ‌تر کند.

تورم و افزایش قیمت مواد اولیه در کنار نوسانات نرخ ارز، چه تاثیری بر عملکرد تولیدکنندگان پوشاک گذاشته است؟

نوسانات ارزی نه‌تنها در این صنف، بلکه در تمام گروه‌های تولید تاثیر منفی به‌جا می‌گذارد. زمانی که نرخ ارز بالا و پایین می‌رود، بخش تولید، فعالیت‌های روزمره خود را متوقف می‌کند، زیرا هزینه‌هایی که بعد از این نوسانات حادث می‌شود، ریسک بالایی دارد و تولیدکننده سردرگم در خرید و تهیه مواد اولیه می‌شود، فضای تولید ناامن شده و برخی از تولیدکنندگان با تصمیمات هیجانی از ترس گران‌تر شدن مواد اولیه، اقدام به دپو و خرید بیش از نیاز می‌کنند. این امر باعث افزایش تقاضا و در پی آن، گران شدن و نایاب شدن مواد اولیه می‌شود. در آن سوی بازار، واردکنندگان و تامین‌کنندگان اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کرده و صرفا به صورت نقدی عرضه می‌کنند که این خود، متاثر از نوسانات ارزی است.

در خصوص شهر جدید پوشاک که در حال حاضر مراحل زیربنایی آن در حال اجرا است، توضیح دهید

در راستای ارتقای این صنعت بزرگ که قطعا برابر با استانداردها و گواهی‌های بین‌المللی و نیازهای اساسی کشور است، به چشم‌انداز این شرکت در افق ۱۴۰۸ اشاره‌ای خواهم داشت. این شرکت در افق ۱۴۰۸ در مقام اول زنجیره ارزش صنایع همگن پوشاک کشور و در جایگاهی با ویژگی‌هایی مانند پیشرو در اشتغال‌زایی به عنوان اشتغال‌زاترین بنگاه کشور، دارای برند ملی و بین‌المللی با توان رقابتی در بازارهای جهانی، زنجیره ارزش کارآمد و هم‌افزا در مراحل به هم پیوسته طراحی، تامین، تولید، توزیع و فروش، خوشه‌های تخصصی در کل زنجیره ارزش، زیرساخت‌های سخت و نرم پیشرفته در کل زنجیره ارزش، استاندارد ملی و جهانی، ماشین‌آلات و تجهیزات مدرن و نوسازی شده، بستر فروش الکترونیکی در بازارهای داخلی و خارجی، مکانیزم‌های حرفه‌ای آموزش و توانمندسازی، ضوابط مالکیت معنوی و فکری، ارزش افزوده اقتصادی بالا با پرهیز از خام‌فروشی و قاچاق، فضای کسب‌وکار رقابتی سالم در کل زنجیره ارزش، سهم قابل ملاحظه در نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال، قابلیت جذب سرمایه و تامین مالی داخلی و خارجی، سازوکارهای مناسب برای حضور و همکاری برندهای مطرح جهانی، رویکرد نوسازی ارتقای بهره‌وری و توسعه فناوری در کل زنجیره ارزش و با رعایت مسئولیت اجتماعی و حفظ حقوق مصرف‌کننده و ایفای نقش موثر در اقتصاد مقاومتی مبتنی بر سبک زندگی ایرانی – اسلامی و بومی است. البته باید از زحمات آقای شیرازی و سایر همکاران در مجموعه شهر جدید پوشاک کمال تشکر را داشته باشم.

و سخن آخر

امیدواریم که دولت چهاردهم حمایت همه‌جانبه خود را از این صنعت عظیم در تمام عرصه‌ها داشته باشد و با ایجاد یک فضای سالم رقابتی، رفع موانع تولید و ایجاد یک زنجیره برنامه‌ریزی شده و متداوم که صد البته رضایت دوسویه؛ یعنی تولیدکننده و مصرف‌کننده را خواهد داشت،  پشتیبانی و حمایت کند تا ترویج مصرف داخلی و حمایت از صادرات را شاهد باشیم.

 

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات