پایگاه خبری دنیای سرمایه

به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه

نقش‌آفرینی میدکو در رفع ناترازی‌ها و محدودیت‌های انرژی

نقش‌آفرینی میدکو در رفع ناترازی‌ها و محدودیت‌های انرژی

امروزه تولید و مصرف فولاد، یکی از شاخص‌های اصلی توسعه‌یافتگی کشورها و جوامع به‌شمار می‌آید. حضور صنعت فولاد در یک منطقه بر فرآیند توسعه، فرهنگ، سطح دانش، اشتغال‌زایی، پژوهش، آموزش و تجارت آن منطقه تأثیر به‌سزایی دارد. زندگی روزمره بشر با فولاد آمیخته شده و صنایع فولاد در سازندگی، بازسازی و توسعه کشور سهم مهمی را ایفا می‌کند. در حال حاضر یکی از موضوعات روز صنعت فولاد کشور، مصرف بهینه انرژی است؛ این در حالی است که با به‌کارگیری فرآیند و تجهیزات خاص، تا ۲۵ درصد امکان صرفه‌جویی انرژی در صنایع فولاد ایران وجود دارد. راه دیگر هم این است که در کنار حمایت‌های دولت، تولیدکنندگان فولاد هم اقداماتی را در جهت تأمین انرژی مورد نیاز خود انجام دهند.

در همین راستا از سال‌ها پیش، شرکت میدکو اقداماتی را در جهت تأمین انرژی و صرفه‌جویی در مصرف انجام داده است که ایجاد نیروگاه ۴۵۰ مگاواتی فولاد بوتیای ایرانیان و مشارکت در تصفیه فاضلاب شهرهای کرمان و زرند و استفاده از فاضلاب تصفیه‌شده برای تولید فولاد، از جمله آنهاست. نیروگاه ۴۵۰ مگاواتی فولاد بوتیای ایرانیان از سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری رسیده و واحد گازی این نیروگاه و واحد فولادسازی ۱.۵ میلیون تنی فولاد بوتیای ایرانیان، سال گذشته با حضور رئیس‌جمهور شهید، ابراهیم رئیسی افتتاح شد.

به گفته دکتر علی‌اصغر پورمند، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی میدکو، این مجموعه در زمینه‌ تأمین آب و برق مورد نیاز خود، از توانمندی بسیار بالایی برخوردار است. آن‌طور که مدیرعامل میدکو می‌گوید، این مجموعه برای اجرای پروژه‌های خود به ۷۰۰ مگاوات برق نیاز دارد که نیروگاه فولاد بوتیا به ظرفیت ۴۵۰ مگاوات که مشتمل بر ۳۱۰ مگاوات واحد گازی و ۱۴۰ مگاوات واحد بخار است، برق را وارد شبکه می‌کند.

پورمند با بیان اینکه این نیروگاه با استفاده از به‌روزترین تکنولوژی نسل F توربین‌های گازی مشغول به کار شده است، عنوان می‌کند که تفاوت توربین‌های کلاس F با کلاس E در این است که در کلاس E حداکثر بین ۱۶۰ تا ۱۸۰ مگاوات برق تولید می‌شود اما در کلاس F امکان تولید برق بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ مگاوات، وجود دارد.

به گفته مدیرعامل میدکو، فولادسازی بوتیا به ظرفیت ۱.۵ میلیون تن اولین واحدی است که به‌صورت HotCharge است و ۱۵ هزار میلیارد تومان ارزش سرمایه‌گذاری دارد. نیروگاه برق شرکت فولاد بوتیای ایرانیان در زمینی به وسعت ۴۶ هکتار و با ارزش سرمایه‌گذاری ۱۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان احداث شده است. بهره‌برداری از این نیروگاه، اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم برای بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ نفر در استان کرمان را به دنبال داشته است.

همچنین پروژه فولادسازی بوتیا با ظرفیت ۱.۵ میلیون تن بیلت و بلوم فولادی در سال در زمینی به مساحت ۲۵۰ هکتار اجرا شده است. از ویژگی‌های خاص این پروژه می‌توان به امکان شارژ گرم آهن اسفنجی و کاهش اتلاف انرژی، قابلیت تولید فولادهای آلیاژی و تنوع بالا در سایز و شکل مقاطع تولیدی اشاره کرد. این پروژه که با استفاده از تکنولوژی کوره قوس الکتریکی و سیستم ریخته‌گری پیوسته مشغول به تولید است، با ارزش سرمایه‌گذاری ۱۶ هزار میلیارد تومان و اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم برای ۹ هزار و ۴۵۰ نفر در استان کرمان به بهره‌برداری رسیده است.

اما میدکو در پروژه تصفیه فاضلاب شهرهای کرمان و زرند هم مشارکت دارد. پروژه تصفیه فاضلاب شهری زرند برای جمع‌آوری و تصفیه معادل ۱۱۰ لیتر بر ثانیه در فاز اول و ۱۸۵ لیتر بر ثانیه در فاز دوم برنامه‌ریزی شده است. همچنین، تصفیه سالانه ۶.۱ میلیون مترمکعب از فاضلاب در این پروژه پیش‌بینی شده است. مشارکت میدکو در این پروژه در قالب تصفیه فاضلاب و استفاده از فاضلاب تصفیه‌شده به منظور تولید فولاد است.

در واقع به نوعی پروژه فاضلاب اجرا شده در استان کرمان، سرمایه‌گذاری‌های بخش فولاد و شرکت میدکو را در دو شهر کرمان و زرند از جهت تأمین منابع آبی بیمه کرده است. مدیران میدکو به‌موقع این نیاز را تشخیص دادند و هم‌اکنون با هزینه‌ای بسیار پایین و ارزان‌تر، پساب مورد نیاز در دسترس این مجموعه قرار می‌گیرد تا در تولید فولاد از آن استفاده شود.

اما میدکو در حالی دست به این اقدام در راستای توسعه پایدار زده است که از سهمیه آب برخوردار است و می‌تواند از آب‌های سطحی و زیرزمینی برداشت کند، اما به جهت اینکه برداشت از این منابع را به صفر برساند، به سمت تصفیه فاضلاب و بهره‌گیری از آن رفته است. این پروژه در شرایطی با سرمایه‌گذاری بالای میدکو صورت گرفته که جزو مسئولیت‌های اجتماعی این شرکت به‌شمار می‌آید؛ زیرا تا پیش از این، شهر کرمان فاقد تصفیه مکانیزه و فاضلاب مدرن بوده است و پس از اقدام میدکو در این رابطه، کرمان به فاضلاب مکانیزه و تصفیه‌خانه‌های مدرن دست یافته است و بخش مهمی از آب تصفیه‌شده صرف بخش کشاورزی و سایر مصارف شهری کرمان می‌شود.

پایان پیام./

5/5 - (1 امتیاز)
تبلیغات