پایگاه خبری دنیای سرمایه

نقش کلیدی لجستیک در تحقق رشد اقتصادی کشورها

رییس هیات مدیره شرکت خدمات لجستیک خزر گفت: امروزه لجستیک نقش کلیدی در تحقق رشد اقتصاد کشور ایفا می‌کند و پایه و اساس تجارت داخلی و خارجی را تشکیل می‌دهد. برخورداری از خدمات و فعالیت‌های لجستیکی کارآمد، به میزان قابل‌توجه‌ای موجب کاهش هزینه و افزایش سرعت تحویل کالا به مشتری و در نهایت، گسترش بازار محصولات بنگاه‌ها در سطح ملی و بین‌المللی می‌شود.

رضا قنبری در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین؛ با بیان اینکه یکی از عوامل تاثیرگذار در پروسه عرضه کالا از تولید تا مصرف، بحث خدمات لجستیک و حمل‌ونقل بوده که در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و حتی نظامی نقش مهمی را ایفا می‌کند،گفت: قابل ذکر است، شرکت خدمات لجستیک خزر در کنار مطالعات و تحقیق و از کریدور شمال- جنوب و نقش به سزایی که این کریدور برای اقتصاد کشور دارد، غافل نبوده و با درک اهمیت این موضوع به ارائه خدمات در این حوزه پرداخته است.

وی افزود: کریدور شمال- جنوب که در شهریورماه ۱۳۷۹ در سنپترزبورگ روسیه توسط وزرای حمل‌ونقل ۳ کشور ایران، روسیه و هند به امضا رسید، از اهمیت سیاسی و اقتصادی بسیار بالایی برخوردار است. این کریدور برای کشوری مانند هند بسیار حائز اهمیت است، زیرا این مسیر در مقایسه با سایر مسیرهای رقابتی که سنتی هم بوده، از نظر مسافت و زمان تا حدود ۴۰ درصد کوتاه‌تر است که در انتها باعث کاهش ۳۰ درصدی هزینه خواهد شد. کشور هند می‌تواند با استفاده از این کریدور کانتینرهای باری خود را با صرف هزینه‌های کمتر به کشورهای آسیای مرکزی ارسال کند.

قنبری تصریح‌کرد: در حال حاضر ایران جزو معدود کشورهایی است که از بالاترین ظرفیت‌های لجستیکی در دنیا برخوردار است، ولی متاسفانه به دلایل فراوان از بخش عمده این ظرفیت استفاده نشده و می‌توان به جرات اظهار داشت که هم‌اکنون جزو ضعیف‌ترین کشورها در این حوزه بسیار مهم و استراتژیک است. به عنوان مثال، در حال حاضر با توجه به تحریم‌های ظالمانه‌ای که بر کشور تحمیل شده و مشکلات فراوانی که برای همه حوزه‌ها ایجاد شده، شرکت‌های خدمات‌دهنده لجستیک می‌توانند نقش به سزایی در این خصوص ایفا کنند که متاسفانه به دلیل کمکاری برخی از همکاران بخش خصوصی و از آن مهمتر، بخش دولتی در فرآیندهای تصمیم‌سازی تا تصمیم‌گیری، عملا نقش پر رنگی را در این حوزه نداشته‌ایم. در شرایط کنونی و با توجه به نیاز مبرم کشور به ورود کالاهای اساسی، گزارش اتاق بازرگانی ایران گواه این ادعا است که نقص در نظام لجستیک، انتقال کالاهای اساسی را مختل کرده است.

وی گفت: امروزه مفهوم لجستیک و نوع کارایی آن را می‌توان به وضوح در تمامی امورات روزمره افراد و صاحبان سرمایه و کسب‌وکار مشاهده کرد. با توجه به نیازسنجی و مطالعات انجام‌شده در بخش تحقیق و توسعه شرکت خدمات لجستیک خزر، مشکلات این حوزه در تمامی ابعاد مورد بررسی و کارشناسی دقیق قرار گرفت. در این میان، مهمترین دلیل کُندی در حوزه خدمات لجستیک و نحوه ورود و خروج کالا، نبود یک سیستم هماهنگ لجستیکی برای مدیریت فرآیند و پروسه تحویل و تحول کالا است. با وجود پتانسیل‌ها و مزیت‌های منحصربه‌فرد لجستیکی در ایران، تاکنون بنا به دلایل گوناگون، توسعه لجستیک و زیرساخت‌های آن در کشورمان مغفول مانده است. از عمده‌ترین چالش‌های حوزه لجستیک کشور می‌توان به عدم وجود سند جامع برای حوزه لجستیک، فقدان حمل‌ونقل چندوجهی در کشور، عدم شکل‌گیری و توسعه شرکت‌های لجستیکی، عدم مشارکت بخش خصوصی در توسعه لجستیک، نابسامانی و عدم هماهنگی در زنجیره‌های تامین کالا و سازمان‌های مرتبط، عدم توسعه مراکز لجستیکی در ایران و تبدیل نشدن کشور به هاب تجاری در منطقه و نبود توسعه زیرساخت‌های فیزیکی اشاره کرد.

رییس هیات مدیره شرکت خدمات لجستیک خزر تاکید کرد: امروزه لجستیک نقش کلیدی در تحقق رشد اقتصاد کشور ایفا می‌کند و پایه و اساس تجارت داخلی و خارجی را تشکیل می‌دهد. برخورداری از خدمات و فعالیتهای لجستیکی کارآمد، به میزان قابل‌توجه‌ای موجب کاهش هزینه و افزایش سرعت تحویل کالا به مشتری و در نهایت، گسترش بازار محصولات بنگاه‌ها در سطح ملی و بین‌المللی می‌شود. اهتمام جدی به بهبود وضعیت لجستیک، علاوه بر افزایش توان رقابت‌پذیری و تجارت، منجر به افزایش رفاه مصرف‌کننده و تولیدکننده، شکوفایی اقتصادی، ایجاد منابع درآمدی برای کشورهای دارای موقعیت جغرافیایی مناسب و افزایش اشتغال در آنها می‌شود. در حال حاضر بهبود وضعیت کشورها در حوزه لجستیک به یکی از اهداف مهم توسعه اقتصادی تبدیل شده و کشورها برای ماندگاری در عرصه رقابت، اقدامات ویژهای در راستای بهبود عملکرد لجستیک انجام داده‌اند که مهمترین آن استفاده از شیوه حمل‌ونقل چندوجهی است.

وی اضافه کرد: ایران به لحاظ قرار گرفتن در یک موقعیت جغرافیایی استراتژیک و برخورداری از مزی‌تهای لجستیکی فراوان، به‌طور بالقوه به عنوان یک کشور تجاری- لجستیکی شناخته می‌شود و بهبود فعالیتها و خدمات لجستیکی و دارا بودن زیرساختهای توسعه‌یافته در این حوزه، ضرورتی انکارناپذیر برای افزایش توان رقابت‌پذیری و توسعه تجارت کشور محسوب می‌شود. از آنجایی که در سند چشمانداز افق ۱۴۰۴، دستیابی به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه برنامه‌ریزی شده، بنابراین بهبود خدمات و زیرساخت‌های لجستیکی می‌تواند کمک شایانی به طی کردن این مسیر و دستیابی به هدف مورد نظر کند.

قنبری اضافه‌کرد: به اعتقاد بنده، با توجه به موانع و مشکلات موجود در حوزه لجستیک، اقداماتی نظیر تدوین نقشه راه جامع لجستیک، ایجاد و به‌کارگیری حمل‌ونقل چندوجهی، حمایت از ایجاد شرکت‌های لجستیکی طرف سوم، مشارکت بخش خصوصی در توسعه لجستیک، ساماندهی زنجیره‌های تامین کالا در کشور، ایجاد و توسعه مراکزی لجستیکی و ارتقای زیرساخت‌های فیزیکی در کنار وجود یک نهاد متولی مشخص و واحد برای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در حوزه لجستیک، می‌تواند تاثیر به‌سزایی در بهبود عملکرد لجستیکی کشور داشته باشد.

انتهای‌پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات