پایگاه خبری دنیای سرمایه

نقل و انتقالات پولی و بانکی مهمترین مانع صادرات

مدیرعامل شرکت نصیرلوازم گفت: یکی از مهمترین موانع صادرات به موضوع نقل و انتقالات پولی بازمی‌گردد. اگر به خوبی دقت کنیم، در شرایط فعلی تعاملات مالی با شرکتهای اروپایی از مسیرهای غیررسمی ممکن نیست و روند بازگشت پول به کشور دشوار است. با توجه به این مسائل و مشکلات مربوط به LC، شرایط مناسبی برای صادرات وجود ندارد، با این حال شرکت نصیرلوازم در تلاش است تا با انجام فعالیت‌های مرتبط در بخش بازاریابی و فروش، بستر لازم برای صادرات را فراهم سازد.

جعفر نصیری در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین؛ با اشاره به اینکه با توجه به تغییر تکنولوژی‌های روز در تولید خودرو، شرکت نصیر لوازم نیز با وجود سابقه ۴۰ ساله در صنعت قطعه‌سازی، واحد R&D فعال و تیم فنی و مهندس خود، تغییرات زیادی را در روند تولید خود ایجاد کرده است؛گفت: برای مثال، چهار مدل از خودروهای جدید گروه صنعتی ایران‌خودرو و سایپا به جای سیستم‌های قفل سوئیچی قدیمی از مدل‌های جدید اسنیکی که در شرکت نصیر لوازم به صورت تک سورس ایجاد شده، استفاده می‌کنند. به عبارتی دیگر، این شرکت مدل‌های جدید قفل سوئیچ “کِیلِس” و “اِسنِیکی” را پس از طی مراحل طراحی، ساخت، تولید انبوه و… به بازار عرضه کرده تا روند استفاده از آنها برای مصرف‌کنندگان راحت باشد. البته باید دانست که فرآیند تولید قفل‌های سوئیچ جدید با توجه به استفاده از سازه‌های مکانیکی و الکترونیکی، پیچیده و فوق ایمنی بوده و طراحی و تولید آن حدود ۲ سال زمان برده است. در حال حاضر نیز ماهانه حدود ۵ هزار عدد از این محصولات عرضه می‌شود و مدل‌های جدید نیز در خردادماه سال آینده وارد بازار خواهد شد.

وی افزود: از آنجایی که شرکت نصیر لوازم در شمار شرکت‌های باسابقه و اصلی تولید قطعه قرار دارد و نسبت به رشد صنعت قطعه‌سازی و فعالیت‌های آن تعصب ویژه‌ای دارد، اهداف خود را متناسب با تغییرات تکنولوژی و کاربردهای آن تقسیم‌بندی کرده تا با سرعت بیشتری محقق شود، اما باید دانست که به دلیل شرایط بد اقتصادی و کاهش تیراژ ۲ خودروساز بزرگ، میزان تولید قطعه نیز کاهش خواهد یافت.بخش دیگر اهداف شرکت نصیرلوازم به موضوع بازار یدکی بازمی‌گردد که با برگزاری جلسات متعدد، سرمایه‌گذاری در بخش تکنولوژی و منابع انسانی در دستور کار قرار گرفته است. علاوه بر این، بررسی‌های زیادی از سوی این شرکت به منظور شناسایی کامل بازار لوازم یدکی، واردکنندگان این کالاها، میزان تقاضا و عرضه صورت گرفته و در این راستا مرکز پخشی را در بازار ایجاد کرده‌ایم تا تیم فعال شرکت نصیرلوازم ضمن آشنایی با خلق‌وخوی بازار و نیاز و خواسته مصرف‌کنندگان، اعتماد آنان را نیز جلب کند. خوشبختانه راه‌اندازی این مرکز پخش، بازخوردهای مناسبی داشته و ضمن شناسایی محصولات جدید، بر افزایش کیفیت و تیراژ محصولات تاثیر مثبتی داشته است.

نصیری تصریح‌کرد: به اعتقاد بنده، پایین نگه داشتن نرخ دلار سیاست غلطی بود که با وجود درآمدزایی و سودآوری آن‌چنانی برای عده‌ای خاص، به صادرکنندگان آسیب جدی زده و بازاری کاملا غیررقابتی ایجاد کرده بود، اما در حال حاضر با واقعی شدن نرخ دلار، تولیدکنندگان می‌توانند با افزایش کیفیت محصولات خود و تعیین قیمت مناسب با یکدیگر رقابت کنند. در همین راستا، شرکت نصیرلوازم نیز با پاسخ‌گویی به نیاز و خواسته مصرف‌کنندگان، اعتماد آنان را جلب کرده و اکثر مشتریان با رضایت کامل از قیمت‌ها، آماده پیش خرید هستند. البته تاکید می‌شود که قیمت محصولات این شرکت به‌گونه‌ای تعیین شده تا پس از رفع تحریم‌ها و باز شدن درهای کشور به روی دیگر محصولات ارزان‌قیمت خارجی نیز خریدار داشته باشد، بر همین اساس شرکت نصیرلوازم به‌طور منظم برنامه‌ریزی کرده و با وجود بحران‌ها و چالش‌های موجود، منابع مالی خود را تکمیل کرده است.

مدیرعامل شرکت نصیرلوازم تاکید کرد : موضوع صادرات قطعه، زمانی معنی پیدا میکند که کشورهای دیگر نیازمند و متقاضی آن باشند، اما اگر به خوبی دقت کنید، اکثر خودروهای تولیدی در کشورمان متعلق به دهه‌های گذشته بوده و در کشورهای دیگر تولید نمی‌شود، از این‌رو قطعات تولیدی داخل به جز بازارهای عراق، سوریه و آذربایجان که خودروهای ایرانی دارند، در دیگر کشورها متقاضی ندارد. با این حال شرکت نصیرلوازم در تلاش است تا مدل‌های جدیدی مانند کلید اسنیکی را تولید کند که با توجه به ورود خودروهایی با سیستم جدید و افزایش آن طی دهه‌های آینده، طرفداران زیادی خواهد داشت و در آینده‌ای نه‌چندان دور نیز بازار صادراتی خوبی را در اختیار می‌گیرد.

نصیری گفت: یکی از مهمترین موانع صادرات به موضوع نقل و انتقالات پولی بازمی‌گردد. اگر به خوبی دقت کنیم، در شرایط فعلی تعاملات مالی با شرکت‌های اروپایی از مسیرهای غیررسمی ممکن نیست و روند بازگشت پول به کشور دشوار است. با توجه به این مسائل و مشکلات مربوط به LC، شرایط مناسبی برای صادرات وجود ندارد، با این حال شرکت نصیرلوازم در تلاش است تا با انجام فعالیت‌های مرتبط در بخش بازاریابی و فروش، بستر لازم برای صادرات را فراهم سازد.

وی اضافه‌کرد: خوشبختانه شرکت نصیرلوازم سالانه در نمایشگاه‌ها حضور پیدا می‌کند، اما امسال مسائلی مانند کرونا، محدودیت‌های رفت‌وآمد و دریافت ویزا موجب شد تا به جز برخی از شرکت‌های چینی، شرکت‌های خارجی کمتری در این نمایشگاه‌ها حضور داشته باشند. البته باید یادآور شد، با توجه به رشد شرکت‌های صنعتی و موفقیت آنها در فرآیند داخلی‌سازی و از سوی دیگر، کاهش مزایای واردات به دلایلی مانند زمان‌بر شدن فرآیند واردات، مشکلات گمرکی و افزایش نرخ ارز، شرکت‌های چینی انگیزه کمی برای حضور در نمایشگاه‌های ایران داشتند.

نصیری افزود: از آنجایی که رشد و توسعه اقتصادی کشور از مسیر تولید می‌گذرد، دولت و نهادهای مسئول باید چاره‌ای برای رونق این بخش در نظر گرفته و زمینه را برای استفاده درست از ظرفیت‌های آن به منظور تامین بازار داخلی و صادرات به بازارهای خارجی فراهم سازند. از سوی دیگر، مسئولان باید توجه داشته باشند که در روزهای سخت تحریم، تولیدکنندگان داخلی نیازهای کشور را تامین و از خروج ارز جلوگیری کرده‌اند، بنابراین انتظار داریم که در صورت لغو تحریم‌ها و ایجاد درآمدهای ارزی برای کشور، این منابع به صورت درست مدیریت شده تا زیرساخت‌های تولیدی کشور تقویت شود.

انتهای‌پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات