تاریخچه برگزاری نمایشگاهها به عنوان یکی از رویدادهای مهم در جهان قدیمی است. در گردهماییهای مردم به مناسبتهای مختلف نظیر مراسمهای دینی و اعیاد، تجار و صاحبان کالا از این گردهمایی برای فروش بهرهمند میشدند.اصولا نمایشگاهها به عنوان فضاهایی برای نمایش و معرفی محصولات، هنرها، فرهنگ و دیگر عناصر مهم جوامع، از زمانهای باستانی و در مکانهای مختلفی برگزار میشدند.
مقاطع رشد نمایشگاهها را میتوان به شرح زیر تقسیمبندی کرد:
نمایشگاههای باستانی: در دوران باستان، نمایشگاههایی برگزار میشد که به نمایش گذاشتن محصولات کشاورزی، دستبافتها و هنرهای مختلف اختصاص داشتند. این نمایشگاهها به عنوان فرصتی برای تبادل کالاها و فرهنگها بین اقوام و مردمان مختلف شناخته میشدند.
نمایشگاههای رنسانس: در دوره رنسانس، نمایشگاهها به عنوان فضاهایی برای نمایش آثار هنری، علمی و فنی به روشی سیستماتیکتر و هنریتر برگزار میشدند.
نمایشگاههای صنعتی: با پیشرفت صنعت در دوران انقلاب صنعتی، نمایشگاههایی برای نمایش محصولات صنعتی و تبلیغات تجاری به وجود آمدند. این نمایشگاهها نقش مهمی در توسعه تجارت و اقتصاد داشتند.
از آن زمان تا امروز، نمایشگاهها به عنوان یکی از ابزارهای مهم تبلیغاتی، بازاریابی و تبادل اطلاعات در جوامع مختلف به شمار میروند و به شکلها و اندازههای مختلف در سراسر جهان برگزار میشوند.
به هنگام برگزاری نمایشگاه، مشاغل و صنایع مختلفی فعالیت میکنند که بهطور مستقیم یا غیرمستقیم با این رویداد مرتبط هستند. برخی از این مشاغل و صنایع عبارتند از:
شرکتهای تولیدی: شرکتهایی که محصولات تولیدی خود را به نمایش میگذارند و برای فروش و تبادل اطلاعات با مخاطبان در ارتباط هستند.
شرکتهای خدماتی: شرکتهایی که خدماتی مانند مشاوره، حملونقل، بستهبندی، بیمه و غیره ارائه میدهند و به دنبال جذب مشتریان و برقراری ارتباط با آنها هستند.
شرکتهای تبلیغاتی و بازاریابی: شرکتهایی که به تبلیغ و بازاریابی محصولات و خدمات شرکتهای دیگر میپردازند و در زمینه طراحی استندها و بنرها، تبلیغات و موارد مشابه فعالیت میکنند.
شرکتهای فناوری اطلاعات: شرکتهایی که سیستمها و فناوریهای مرتبط با نمایشگاهها مانند نرمافزارهای مدیریتی، سیستمهای ردیابی و ابزارهای دیجیتالی را فراهم میکنند.
شرکتهای تدارکاتی: شرکتهایی که وسایل و تجهیزات مورد نیاز برای برگزاری نمایشگاهها از جمله استندها، میزها، نورپردازی و غیره را فراهم میکنند.
شرکتهای خدمات هتلداری و رستورانها: به دلیل نیاز به اقامت و سرویسهای غذایی برای شرکتکنندگان در نمایشگاهها، این صنایع نیز فعالیت زیادی دارند.
نمایشگاهها از طریق ارائه یک فرصت برای معرفی محصولات، خدمات، فناوریهای جدید و شبکهسازی با مشتریان و همکاران، میتوانند به توسعه کسبوکارها کمک کنند.
از جمله راهکارهایی که نمایشگاهها میتوانند به توسعه کسبوکارها کمک کنند، میتوان به معرفی محصولات و خدمات، جذب مشتریان جدید، شبکهسازی، شناخت نیاز مشتریان، ایجاد فرصتهای همکاری، جذب سرمایه، تولید مشترک و ایجاد و تقویت برند اشاره کرد.
متاسفانه تحریمهای اعمال شده بر کشورمان به دلایل زیر در رونق نمایشگاهها تاثیر منفی داشته که مانع از شکوفایی ظرفیتهای بالقوه صنایع شده است.
کاهش حضور شرکتهای خارجی: تحریمها با محدود کردن فعالیتهای تجاری شرکتهای خارجی، عامل جدی در ایجاد موانعی برای حضور آنها در نمایشگاهها بوده است.
کاهش ارتباطات بینالمللی: تحریمها با محدود کردن ارتباطات بین کشورها، ارتباطات و همکاریهای بینالمللی مرتبط با نمایشگاهها را نیز کاهش داده است.
کاهش بازدیدکنندگان: کاهش تعداد بازدیدکنندگان خارجی نمایشگاهها نیز موجب نزول صادرات تولیدکنندگان کشور شده است.
شرکت نمایشگاهی مبادلات نوین هزاره سوم
فعالیت نمایشگاهی این شرکت از سال ۱۳۸۷ تا سال ۱۳۹۴ با نمایندگی بیش از ۲۶ شرکت نمایشگاهی ترکیه و آلمانی با موضوعهای مختلفی نظیر ساختمان، آسانسور، دکوراسیون، مبلمان، مواد اولیه مبلمان، پوشاک، نساجی، کیف و کفش، مواد اولیه شیمیاییو رنگ و رزین در ایران شروع شد که این فعالیت مشتمل بر اعزام و ورود هیات های تجاری، پاویونهای ایران در ترکیه، نشستهای B2B، نشستهای تخصصی هیاتهای تجاری و نمایندگان بخشهای دولتی با بخشهای خصوصی و تشکلهای ترکیه بوده است.
برخی از نشستهای انجامشده:
بـرگزاری نشست رییس صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی (آقای نجفی) با رییس اتاق بازرگانی ازمیر (آقای دمیرتاش) ترکیه
نشست هیات تولیدکنندگان مواد غذایی ایران با مدیران رستورانهای زنجیرهای METRO (عمده فروش مواد غذایی که در بیش از ۳۲ کشور جهان شعبه داشتند.)
برنامهریزی و ساماندهی نشست هیات رسمی وزارت بازرگانی (“صمت” فعلی) ایران با تولیدکنندگان صنعت چوب ترکیه که منجر به احداث کارخانه پارس حیات با محصولات مولفیکس در ایران شد.
برنامهریزی و سازماندهی نشست اتحادیه کشوری خشکبار ترکیه با اتحادیه خشکبار ایران در نمایشگاه آجیل و خشکبار تهران سال ۱۳۹۳
برنامهریزی و سازماندهی نشست اتحادیه کشوری آسانسور ترکیه با اتحادیه تشکلهای آسانسور تهران در نمایشگاه آسانسور تهران در سال ۱۳۹۳
برنامهریزی برای نشستهای B2B صاحبان صنایع شهر هاتای ترکیه و دریافت لوح تقدیر از اتحادیه صاحبان صنایع شهر هاتای در سال ۱۳۹۴
برپایی پاویون ایران در نمایشگاه غذای استانبول، تجارت ازمیر، مواد شیمیایی استانبول، مواد اولیه رنگ استانبول، نمایشگاه حلال استانبول و…
در سال ۱۳۹۵ اولین نمایشگاه داخلی این شرکت تحت عنوان نمایشگاه تخصصی بینالمللی ابزارآلات در مرکز نمایشگاههای بینالمللی شهر آفتاب برگزار شد که در آن ۹ کشور خارجی غرفهدار بودند.
در ادامه، اولین دوره مجموعه نمایشگاههای صنعت هورکا با عنوان نمایشگاه تجهیزات آشپزخانه صنعتی، رستوران، فست فود، کترینگ، قهوه و بیکری در سال ۱۳۹۶ برگزار شده که تاکنون ۵ دوره آن با عناوین و برگزاری مستقل، ولی همزمان آنها به شرح ذیل برگزار گردید.
آرد و نان، تجهیزات، لوازم مصرفی و مواد اولیه کافه بیکری و قنادی
تجهیزات، لوازم و مواد مصرفی آشپزخانه صنعتی، رستوران، کترینگ
تجهیزات، لوازم و مواد مصرفی قهوه، کافیشاپ، نوشیدنیهای سرد و گرم
جشنواره نمایشگاه گاسترونومی غذا و نوشیدنیهای ایران
اولین دوره این نمایشگاه در فضایی حدود یکهزار و ۸۰۰ مترمربع برگزار شده که این متراژ در پنجمین دوره آن به بالغ بر ۸ هزار مترمربع رسید که این اعداد حاکی از رشد متراژی و استقبال صاحبان کسبوکار میباشد. برگزاری نمایشگاه، دانشی جذاب است که مجریان آن باید بر اساس اصول علمی به برپایی رویدادها اقدام نمایند.
برگرفته از ماهنامه شماره ۸۸ دنیای سرمایه گذاری
پایگاه خبری دنیای سرمایه