امیر اصلانزاده به عنوان یک فعال گردشگری تمامعیار شناخته میشود و از آنجا که مدیرکل تعدادی از هتلهای ۴ و ۵ ستاره و مدیرعامل گروههای هتلی خوشنام کشور بوده، بیشتر به عنوان مدیر حرفهای در صنعت هتلداری شناخته میشود.
وی دوره فوقلیسانس خود را در رشته هتلداری و گردشگری از دانشگاه پلیتکنیک لولئو سوئد دریافت کرده و علاقهمندیاش به ماکائو موجب شد تا از دانشکده دولتی صنعت گردشگری و هتلداری این کشور نیز فارغالتحصیل شود.
اصلانزاده دارای مدرک دکترای حرفهای در رشته مدیریت هتلداری و گردشگری از دانشگاه Rochville University نیز است.
وی از سال ۱۳۸۲ در موسسات و مراکز آموزشی و دانشگاهی کشور، اشتغال به تدریس و تربیت نیروهای کاری و متخصص در صنعت هتلداری و گردشگری دارد.
گفتوگوی ما با این فعال صنعت گردشگری که هماکنون معاون گردشگری مرکز خدمات و مشاوره ایرانیان خارج از کشور و مدیرکل هتل بزرگ جهان مشهد است را در ادامه بخوانید.
در ابتدا اشارهای به سالها فعالیت خود در صنعت گردشگری داشته باشید.
بنده در سال ۱۳۷۰ و در سن ۲۰ سالگی به عنوان کارمند فرانت آفیس وارد هتل بینالمللی لاله تهران شدم که کسب تجربیات ارزشمندی را برایم به دنبال داشت.
همین تجربیات موجب شد تا در سن ۳۰ سالگی، به عنوان سرپرست یکی از چند هتل مطرح کشور انتخاب شوم که تا سال ۱۳۸۲ در این جایگاه حضور داشتم و همزمان به عنوان مشاور مدیرعامل هتلهای دیزین و شمشک نیز فعالیت میکردم.
در سال ۱۳۸۲ پس از پایان تحصیلات در کشور ماکائو به کشور امارات متحده عربی عظیمت کرده و به عنوان مدیر اقامتی باشگاه ایرانیان دبی حضور یافتم و تجربهای جدید را در فضای هتلداری دبی کسب کردم که منجر به آشنایی بنده با آخرین استانداردهای هتلداری دنیا شد.
در ادامه پس از بازگشت به ایران در سال ۱۳۸۳ به عنوان مدیر امور اقامتی و معاون مدیرکل هتل لاله یزد مشغول به فعالیت شدم، اما در شهریور ۱۳۸۳ در یک دوره یکساله به عنوان یکی از مدیران اجرایی و معاونین مدیرکل هتل ۵ ستاره لاله تهران معرفی شدم.
در ادامه در نیمه دوم سال ۱۳۸۴ به عنوان مدیرکل هتل پانیذ کیش، یکی از هتلهای وقت تحت مدیریت گروه هتلهای لاله و شرکت توسعه گردشگری ایران کار خود را آغاز کردم.
مدتی بعد در اردیبهشتماه ۱۳۸۵ از جزیره کیش به مشهد رفتم و سکان اداره هتل پردیسان را بر عهده گرفتم.
در سال ۱۳۸۷ گروه هتلهای آریا که یک زنجیره هتلداری برای برندسازی و یکپارچهسازی خدمات بود، بنده را به عنوان مدیرعامل انتخاب کرد.
در حالی تا اردیبهشتماه ۱۳۹۱ عهدهدار این سمت بودم که در بازه زمانی آذرماه ۱۳۸۹ تا شهریورماه ۱۳۹۰ نیز به عضویت هیات مدیره گروه هتلهای زنجیرهای مارکوپولو درآمدم.
پس شما در این صنعت به عنوان یک فرد باتجربه و باسابقه شناخته میشوید؟
بله دقیقا. بنده فعالیتهای متعددی در این صنعت داشتم.
به عنوان مثال، در بازه زمانی فروردینماه ۱۳۹۲ تا بهمنماه ۱۳۹۳ به عنوان عضو هیات مدیره و معاون بهرهبرداری گروه هتل برجهای باران و از بهمنماه ۱۳۹۳ تا مهرماه ۱۳۹۴ به عنوان بهرهبردار و مدیرکل مجتمع تفریحی و اقامتی باری ارومیه، اشتغال به کار داشتم.
در ادامه و در شرایطی که همهجا صحبت از هتل دریایی ترنج کیش و سوییتهای ساختهشده روی دریا بود، مالک این هتل از بنده دعوت کرد تا به عنوان مدیرکل بهرهبرداری در این هتل حضور پیدا کنم.
البته در خردادماه ۱۳۹۵ به دلیل انتخاب به عنوان مدیرعامل و نایب رییس هیات مدیره گروه هتلهای هما، از سمت مدیرکل هتل ترنج کنارهگیری کردم و از آن زمان تاکنون به عنوان مشاور مدیرعامل هتل دریایی ترنج کیش همکاری دارم.
در بازه زمانی یکساله مدیرعاملی در گروه هتلهای هما سعی کردم که اصول حرفهای هتلداری را در ۵ هتل این زنجیره پیاده کنم.
همچنین در همان بازه به عنوان مشاور مدیرعامل هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی (هگتا) به مدت ۳ سال فعالیت کردم.
پس از پایان دوره مدیرعاملی در گروه هتلهای هما، از آذرماه ۱۳۹۶ تا اسفندماه ۱۳۹۸ به عنوان عضو هیات مدیره شرکت توسعه گردشگری آریا زیگورات، مالک هتلهای فرودگاهی Ibis و Novotel (زیرمجموعه گروه هتلهای بینالمللی Acccor فرانسه) انتخاب شدم.
علاقه فراوان به گردشگری سلامت و فرصت و ظرفیتهای موجود در کشور باعث شد که از مهرماه ۱۳۹۷ تاکنون به عنوان مدیرکل توسعه تجارت بینالملل گردشگری زیبایی و تندرستی کشور مالزی با برند جهانی MyBeauty Tourism و هلدینگ Oriental Mace فعالیت کنم.
همچنین از خردادماه ۱۳۹۸ تاکنون به عنوان مشاور و نماینده شرکت هتلداری Gold s.r.l. ایتالیا در کشورهای حوزه خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی فعال هستم.
بخش معاونت گردشگری مرکز خدمات و مشاوره ایرانیان خارج از کشور، از ابتدای تاسیس تاکنون چه اقداماتی انجام داده است؟
این مرکز کار خود را به شکل رسمی از سال ۱۳۸۴ آغاز کرد که زیرمجموعه شورای عالی ایرانیان مقیم خارج از کشور نهاد ریاست جمهوری محسوب میشود.
بازوی اجرایی این شورا، مرکز خدمات و مشاوره ایرانیان خارج از کشور است که معاونتهای مختلفی را در دل خود جای داده و ماموریت این مرکز، هدایت و سمت و سو دادن به فعالیتهای ایرانیان و هموطنان در اقصی نقاط کشور است.
ماموریت معاونت گردشگری مرکز خدمات و مشاوره ایرانیان خارج از کشور، طراحی تورها در بخش سفرهای زیارتی، گردشگری سلامت و درمان، مباحث آموزشی، موارد مرتبط با حوزه سرمایهگذاری، فعالیت در بخش صنایعدستی و مسایلی از این دست است.
در طول ۳ سال گذشته که مسئولیت این بخش بر عهده بنده بوده، عموم فعالیتهای این معاونت در همین حوزهها متمرکز بوده و در حد توان به نیازهای ایرانیان خارج از کشور پاسخ داده شده است.
شرایط کنونی اقتصادی و روابط سیاسی و اجتماعی که ایران با سایر کشورهای دنیا به وجود آورده، بهگونهای است که فعالیتهای این معاونت در طول سال جاری و در ادامه در سال ۱۴۰۳، مهمتر و چشمگیرتر خواهد شد.
در همین راستا، توسعه فضاهای کسبوکار، فضاهای خدماتی و بهطور ویژه مباحث گردشگری، هتلداری، صنایعدستی و موارد فرهنگی جزو رسالتها و ماموریتهای این معاونت قرار گرفته است.
از نگاه این معاونت گردشگری، مهمترین مشکلات این گروه از ایرانیان چیست؟
یکی از مشکلات عمومی این قشر، آمد و رفت به ایران و دلنگرانیهای مرتبط با این حوزه است؛ از این جهت که هنگام ورود و خروج، دچار مشکلی نشوند.
مشکل دیگری که تمام کشور و به خصوص ایرانیان خارج از کشور با آن مواجه هستند، بحث نقلوانتقال پول و سرمایه از خارج کشور به داخل برای سرمایهگذاری و برعکس است.
مشکل سوم هم، مسایل و رویههای بروکراسی جهت رفع مشکلات از طریق سفارتخانههای ایران در سایر کشورها است که بعضا مسیر حرکت و رفع مشکلات آنها بهقدری طولانی میشود که ناگزیر میشوند، رویههای دیگری را طی کنند.
در خصوص فعالیتهای هتل بزرگ جهان مشهد که شما مدیرکلی آن را بر عهده دارید، توضیح دهید.
این هتل در شهر مقدس مشهد، ذیل یکی از هلدینگهای تابعه بانک ملت است که فعالیت رسمی خود را از نوروز ۱۴۰۱ آغاز کرده و امسال، دومین سال فعالیت خود را پشت سر میگذارد.
این هتل با ۱۵۶ اتاق و انواع سوییت و ظرفیت اسمی بیش از ۴۰۰ نفر در مجاورت حرم مطهر ثامنالحجج قرار گرفته و فاصله آن با حرم مطهر، کمتر از ۱۵۰ قدم است و به پیاده راه واعظ طبسی معروف است.
زائران عزیز میتوانند بدون کمترین دغدغه و استفاده از وسایل نقلیه، به راحتی بین هتل جهان و حرم امام رضا (ع) آمد و شد داشته باشند.
هتل دارای ۳ رستوران بزرگ و مجهز به انواع امکانات رفاهی از جمله مجموعههای ورزشی و استخر، سونا و خدمات ماساژ است.
یکی از خدمات منحصربهفرد این مجموعه هم سالن اجتماعات با ظرفیت حدود ۱۸۰ نفر و با چیدمان سینمایی است که این سالن، شکل فلت دارد و چند منظوره محسوب میشود.
همچنین در مجاورت سالن اجتماعات، سالنهای کوچکتری برای نشستهای مدیریتی تعریف و تعبیه شده است.
این مرکز دارای حدود ۱۱۰ واحد تجاری در طبقات تحتانی منفی یک، همکف و مثبت یک است که از جمله بخشهای خدماتی هتل بزرگ جهان محسوب میشود.
همچنین به جهت نزدیکی به حرم، بخشی از مهمانان هتل را گردشگران زیارتی و شیعیان از کشورهای حوزه خلیجفارس مانند کویت، بحرین، عمان، قطر، امارات متحده عربی، عربستان و عراق تشکیل میدهند.
مزیت رقابتی و ویژگی خاص این هتل نسبت به سایر هتلهای مشهد چیست؟
همانطور که اشاره کردم، نزدیکی به حرم مطهر، از ویژگیها و مزایای خاص این هتل است که مهمانان ما بدون کمترین فوت وقت و بدون نیاز به استفاده از وسایل نقلیه، میتوانند از طریق صحن غدیر، به حرم رفتوآمد داشته باشند.
ویژگی دیگر آن، اتاقهای بسیار لوکس و بزرگ با طراحی و دکوراسیون بسیار مدرن است که مورد توجه مهمانان عرب و خانوادههای پرجمعیت آنها قرار دارد.
در اختیار داشتن نزدیکترین مرکز اجتماع و همایش به حرم مطهر و کارکنان بسیار آموزش دیده، مودب، محترم و کاردان از دیگر مشخصات بارز و شاخص این هتل به شمار میرود.
با توجه به رواج اجاره دادن منازل به مسافران در شهر مشهد، تاثیر این موضوع بر صنعت هتلداری را چگونه ارزیابی میکنید؟
بحث اجاره دادن منازل و املاک شخصی به مسافران، مقولهای است که از سالها پیش در مقاصد گردشگری رواج داشته و دارد؛ بنابراین نمیتوانیم در صدد ممانعت از آنها برآییم و دنبال این باشیم که این اتفاق رخ ندهد.
تنها موضوعی که مورد اتفاق نظر صاحبان صنعت هتلداری و سرمایهگذاران قرار دارد، این است که شرایط بهگونهای مدیریت و کارشناسی شود که اجاره دادن منازل به مسافران در زمان پیک سفرها و تقاضای بالا برای اقامت باشد.
البته نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که با توجه به شرایط اقتصادی حاکم در کشور، صاحبان منازل شخصی از این سیاستها تبعیت کنند و امروز هر کسی به اندازه خود و به اندازه داراییاش، در تلاش است که سهم خود را از بازار بگیرد و امرار معاش و کسب درآمد داشته باشد.
تنها موضوعی که وجود دارد این است که دولت این کسبوکارهای خرد و صاحبان منازل شخصی که اقدام به اجاره دادن ملک خود میکنند را شناسایی، با آنها همراهی کند، آموزش دهد و مجوز فعالیت اعطا کند؛ در غیر این صورت اگر قرار باشد که به شکل چکشی عمل و با این افراد برخورد شود، نهتنها خروجی مناسبی نخواهد داشت، چهبسا ممکن است که تبعات بدتری را هم رقم بزند.
در عین حال باید توجه داشت که این موضوع نهتنها در ایران، بلکه در اغلب کشورها رخ میدهد، اما در این کشورها اجارهدهندگان منازل شخصی به گردشگران از سازوکارهای مشخصی تبعیت میکنند و سازمانهای بالادست بر کار و عملکرد آنها نظارت دارند؛ بنابراین این موضوع فقط محدود به کشور ایران نیست و جزو لاینفک فعالیتهای گردشگری در دنیا محسوب میشود.
وضعیت صنعت هتلداری در ایران در شرایط فعلی را چگونه ارزیابی میکنید؟
صنعت گردشگری و به ویژه صنعت هتلداری یک صنعت فصلی (Seasonal) است و البته وابسته به عوامل متعددی از جمله شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و آب و هوایی و سایر موارد مانند مسایل تکنولوژیکی و قوانین و مقررات رفتوآمد به کشور و شهر مقصد است.
با وجود تمامی ظرفیتها و پتانسیلهایی که در عرصه گردشگری از آن بهرهمند هستیم، اما باید بتوانیم ظرفیتهای گردشگری و صنعت هتلداری و به شکل کلیتر داشتههایمان را معرفی کنیم.
همین امروز و در همین شرایط اقتصادی و سیاسی و… فعالان حوزه گردشگری و به ویژه فعالان صنعت هتلداری از کسادی کار خود رنج میبرند و دقیقا در همین ایام، برخی از همکاران حرفهای و با دانش همسو با رویههای نوین، کسبوکارهای بسیار قابل قبولی دارند.
بهطور ویژه نمیتوانم بگویم که امروز صنعت هتلداری در رکود است یا در رونق به سر میبرد.
در این بین هر هتلداری که حرفهایتر، متخصصانه و با دانش لازم در حوزههای مختلف از جمله توجه ویژه به سرمایههای انسانی، بازاریابی مدرن و شناخت بازار، کنترل هزینهها و سایر رویههای معمول و متعارف در سطح بینالمللی عمل کند، رونق کسبوکار خواهد داشت.
در مقابل اگر میشنویم و میبینیم که بعضا برخی از همکاران، صاحبان صنایع، سرمایهگذاران و مدیران بخش هتلداری نسبت به کسبوکار خود انتقاد دارند و گلایهمند هستند، بخشی از آن به رفتارها و عملکرد به خودشان مربوط میشود و نباید انتظار داشت که تمام کارها را دولت انجام دهد.
آیا میتوان صنعت هتلداری را سودآور دانست؟
به اعتقاد بنده، باید به صنعت هتلداری از دو زاویه نگریست؛ ابتدا از نگاه کسبوکار و شغل هتلداری و دیگری از دید یک نوع سرمایهگذاری روی بنایی که نام آن را ساختمان میگذاریم.
در کشور ما با توجه به جمیع شرایط و وضعیت تورم که در تمام کسبوکارها خود را نشان میدهد، یکی از سرمایهگذاریهای سودآور، ملک و ساختمان است که همیشه ارزش خود را داشته و خواهد داشت.
تفاوتی که صنعت هتلداری با سایر سرمایهگذاریها در بخش ساختمان دارد، این است که به جهت ارائه خدمات حرفهای به مهمانان، باید از هتل نگهداری کنند و مراقب عدم افت ساختمان باشند و این موضوع باعث شده که همیشه ارزش ساختمانهای هتلی، رشد قابل توجهی را داشته باشد.
از سوی دیگر، به عنوان یک شغل و کسبوکار و ارائه خدمات به مهمانان شرایط متفاوت میشود، بهطوری که افراد حرفهای، اشخاص حرفهای را استخدام میکنند، آموزشهای حرفهای ارائه میدهند، با صنعت روز دنیا همسو هستند، مدرن و بهروز فکر میکنند، با موج هتلداری دنیا حرکت میکنند و محکوم به موفقیت هستند؛ اما افرادی که به مدرن شدن، باور و اعتقادی ندارند و همچنان در عصر گذشته و سنتها به سر میبرند، نباید انتظار داشته باشند که سرمایهگذاری در این صنعت برایشان سودآور باشد.
با توجه به آنچه که اشاره کردید، چشمانداز صنعت هتلداری را در ایران چگونه میبینید؟
چشمانداز این صنعت را مناسب، امیدوار و امیدبخش میبینم.
امروزه در بین همکاران ما در اقصی نقاط کشور و در تمامی سطوح به ویژه در سطح هتلهای ۵ ستاره و ۴ ستاره و همچنین در بخش سرمایهگذاریهای خرد و محدود که آن را به نام بومگردی و اقامتگاههای سنتی میشناسیم، رقابت بسیار شدیدی وجود دارد.
در عین حال علاقهمندی و تقاضا در سطح جامعه ملی، منطقهای و بینالمللی بسیار چشمگیر است.
البته به نظرم، موفقیت در این عرصه متعلق به افرادی است که یا دانش لازم را کسب کنند یا دانشها را به استخدام بگیرند و به جوانان خوشفکر، بهروز و صاحب ذوق و ایده،اعتماد کنند و به آنها برای انجام کارهای بزرگ و عالی اختیار دهند.
برگرفته از ماهنامه شماره ۸۸ دنیای سرمایه گذاری
پایگاه خبری دنیای سرمایه