پایگاه خبری دنیای سرمایه

کارآفرینی و تحولات صنعت خودرو در آینده

نخستین “همایش تخصصی صنعت خودرو و چالش‌های کارآفرینی در توسعه صنعتی ایران” با حضور برخی از کارشناسان و صاحب‌نظران این صنعت از جمله سید محمد بحرینیان، صنعتگر و پژوهشگر توسعه، محمدرضا نجفی‌منش، رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی خودرو کشور، امیرحسن کاکایی، دانش‌یار و عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران، کامبیز طالبی، استاد دانشگاه تهران و همچنین سایر پژوهشگران صنعت و فعالان این حوزه در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران برگزار شد.

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین؛ در بخش نخست این همایش، جهانگیر یدالهی، رییس همایش تخصصی صنعت خودرو و چالش‌های کارآفرینی در توسعه صنعتی ایران و همچنین رییس دانشکده کارآفرینی تهران ضمن گرامیداشت این نشست و گردهمایی علمی گفت: امروزه در اکثر رسانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی کشورمان، جنبه‌های منفی صنعت خودرو بر جنبه‌های مثبت آن غلبه دارد، در حالی که اگر واقع‌بین باشیم و به نیمه پر لیوان نگاه کنیم، دستاوردها و پیشرفت‌های زیادی نصیب صنعت خودرو شده و ضمن دست‌یابی به جایگاه مناسب و بهره‌مندی از مزایای رقابتی، توان رقابت با صنایع مشابه را نیز دارد.

وی با ذکر اینکه صنعت خودرو از جمله صنایع پیشرو و مهم کشور است، اظهار کرد: امیدوارم با ورود کارآفرینان جوان و بهبود محیط کسب‌وکار از سوی مسئولان، جوانان نوآور و کارآفرین، این صنعت مسیر تعالی را طی کرده و با کمک نشست‌هایی که توسط متخصصان برگزار می‌شود، کارایی خود را افزایش دهد.

غلام‌حیدر ابراهیم‌بای سلامی، دبیر علمی این همایش نیز ضمن تشکر از همه حاضرین در این همایش و اظهار امیدواری از اینکه برگزاری این نشست‌ها و همایش‌ها در توسعه صنایع و پیشرفت کشورمان موثر باشد، خاطرنشان کرد: دانشگاه تهران در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود و برای ایجاد ارزش‌هایی که منجر به تشکیل دانشگاه کارآفرین شده، تلاش زیادی انجام داده که یک مورد از آن برگزاری همایش‌ها با استفاده از نظرات صاحب‌نظران، پژوهشگران، متخصصان و اساتید است.

وی با بیان اینکه این همایش‌ها در صدد طرح مسائل مهم کشور، تحلیل و کارآفرینی بوده و امید است با توجه به امکانات محدود، مسئولیت اجتماعی مجریان آن انجام شود، گفت: امیدوارم بر اساس تحولی که در ساختار پولی و خدمات ارائه می‌شود و همچنین با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، مشاغل به سمت ایدئولوژی‌های مناسب هدایت شوند.

ابراهیم‌بای سلامی با اشاره به اهمیت صنعت خودرو و ضرورت صنعت محوری که منجر به تولید ثروت می‌شود، بیان‌کرد: امیدوارم با برگزاری چنین همایش‌هایی در آینده‌ای نزدیک شاهد پیوند صنعت و دانشگاه بوده و با مشارکت دانشکده‌ها و دانشگاه‌های کشور تحلیل جامعی از صنایع خودرو داشته باشیم.

دبیر علمی همایش تخصصی صنعت خودرو و چالش‌های کارآفرینی در توسعه صنعتی ایران با بیان اینکه صنعت خودرو به عنوان لوکوموتیو صنایع به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: امروزه صنعت یک مساله اجتماعی و ملی را رقم زده و با هزینه‌های خرد و کلان مرتبط است. با توجه به این موضوع دانشگاه تنها جایی است که با رویکرد تخصصی به تحلیل آن می‌پردازد و ما نیز در صدد هستیم تا با ارائه راهبردها و سیاست‌گذاری‌ها به دولت و مدیران صنعت برای ترسیم آینده‌ای روشن، کمک کنیم.

محمدرضا نجفی‌منش، رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی خودرو کشور با اشاره به اینکه صنعت خودرو کمک شایانی به بهبود دیگر صنایع کشور می‌کند، گفت: متاسفانه عمده‌ترین مشکل موجود مونتاژکاری است، به‌طوری که مواد اولیه، ماشین‌آلات، دانش فنی و… را وارد و در داخل مونتاژ می‌کنیم که این موضوع باعث شده تا با کوچک‌ترین اتفاقات و اختلاف‌ها با شرکای خارجی، صنعت دچار آسیب و متوقف ‌شود.

وی تصریح کرد: به اعتقاد بنده، باید دولت، سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران با همکاری فعالان این حوزه دست به دست یکدیگر دهند تا شاهد کاهش وابستگی به واردات باشیم. قابل ذکر است، طی سال‌های اخیر اقدامات مطلوبی در این زمینه صورت گرفته، اما باید در این زمینه تلاش بیشتری انجام شود.

نجفی‌منش با تاکید بر اینکه در زمینه طراحی و توسعه محصول، توان و امکان طراحی سیستم، تکنولوژی تولید و همچنین تامین ماشین‌آلات و مواد اولیه، آن‌طور که باید اقدامات مناسبی صورت نگرفته، گفت: البته در این میان وجود ابزارهای کنترل‌کننده نیز ضروری است، چراکه تولید بدون کنترل، معنا ندارد.

در ادامه این نشست، امیرحسن کاکایی، دانشیار و عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به اینکه تناقض‌هایی در قوانین و درخواست‌های قانون‌گذاران مشاهده می‌شود، گفت: در حوزه افزایش تولید، استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان، صادرات و‌‌‌… در صنعت خودرو اقدامات مطلوبی از سوی وزیر صمت صورت گرفته، ولی متاسفانه برخی از نمایندگان مجلس درصدد هستند تا مانع از انجام برنامه‌های مورد نظر وی هستند که به اعتقاد بنده، این کار تهدید صنعت خودرو و تولید ملی را در پی خواهد داشت.

وی افزود: وضعیت کنونی صنعت خودرو نتیجه عملکرد صنایع مختلف است و باید به این موضوع توجه داشت که کیفیت خودرو با دستورالعمل‌های خلق‌الساعه و یک‌شبه مرتفع نمی‌شود.

عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران اظهار کرد: روسیه پس از مواجه شدن با اعمال تحریم‌ها، صنعت خودروی خود را مدتی تعطیل کرد، ولی این صنعت در ایران در زمان تحریم‌ها، نه‌تنها تعطیل نشد، بلکه تولیدات خود را افزایش و با ارائه محصولات جدید به کار خود ادامه داد.

کاکایی تاکید کرد: خودروسازان کشور برای کاهش وابستگی به خارج از کشور، نهضت داخلی سازی قطعات های‌تِک را در دستور کار خود قرار داده‌اند که در این مسیر، مجلس و وزارت اقتصاد باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند.

بخشی از بیانیه‌ پایانی همایش تخصصی صنعت خودرو و چالش‌های کارآفرینی در توسعه صنعتی ایران

 صنعت خودرو به عنوان یک صنعت راهبردی و پیشرو، مجموعه بزرگی از صنایع و کسب‌وکارهای جامعه را در برمی‌گیرد و دانشگاه تهران در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی، تحقق دانشگاه کارآفرین، مرجعیت علمی و بین‌المللی با محوریت دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در خصوص تحلیل صنایع، کسب‌وکارها و سرمایه‌گذاری‌های حال و آینده کشور سلسله همایش‌ها و کنفرانس‌های علمی و تخصصی را برگزار می‌کند. از آنجا که صنایع به عنوان محور خردمندی، تولید ثروت، رفاه مردم و پیشرفت کشور در بستر کارآفرینی رشد می‌کند، در همایش تخصصی “صنعت خودرو و چالش‌های کارآفرینی توسعه صنعتی ایران” با دعوت از اساتید، صاحب‌نظران، متخصصان و پژوهشگران و با مشارکت دانشجویان از دانشگاه‌ها و صنایع سراسر کشور زمینه هم‌اندیشی، گفت‌وگو و نقادی و ارائه راه‌حل و ایجاد گفتمان توسعه صنعتی در زمینه صنعت خودرو را فراهم آورده است.

محور اصلی کار این همایش ایجاد بستر آینده‌نگری و آینده‌پژوهی در زمینه توسعه صنایع خودروسازی کشور بر محور نوآوری و استفاده از فناوری‌های نوین برای گسترش ارزش‌های رفاهی مردم و حضور موثر در بازارهای منطقه و بین‌المللی است که تحقق این امر، فقط با ارائه راهبردهای کارآفرینی فناورانه و بر پایه آخرین دستاوردهای علمی، تکنولوژیک در مدیریت و توسعه کسب‌وکارهای جدید است و برای دست‌یابی این هدف تحول در سیاست‌گذاری‌ها، راهبردها، برنامه‌ریزی‌ها و مدیریت صنایع موجود خودروسازی ضرورتی انکارناپذیر است.

خبرنگار: مصطفی حاتمی

انتهای‌پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات