پایگاه خبری دنیای سرمایه

کشـورها به دنبال اقتـصاد لجستیک‌محور هستند

مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر گفت: مهمترین مشکل، اتصال به زنجیره تامین لجستیک است که به منظور صرفه‌جویی در هزینه و زمان باید برطرف شود تا به نحو مطلوبی از ظرفیت‌های این بخش استفاده کرد. دولت جدید، اقداماتی اساسی برای توسعه ناوگان و بنادر انجام داده و کارگاه‌های مخصوص ترانزیت نیز دایر کرده که به نظر می‌رسد، به زودی دستاوردهای مهمی را در این حوزه رقم بزند. باید دانست که هم‌اکنون دریای خزر در بندرداری، ترانزیت و کشتیرانی رتبه یک را داشته و به خوبی فعالیت می‌کند.

کاپیتان داوود آبداری تفتی در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین؛ در سال ۱۳۹۹ سندی با عنوان سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ در کشتیرانی دریای خزر به عنوان برنامه میان‌مدت توسعه‌ای تعریف شده که بر اساس آن، شرکت کشتیرانی دریای خزر در نظر دارد تا در سال‌های آینده به بازار کشتیرانی تجاری دریای سیاه و سپس دریاهای آزاد نیز ورود کند. این امری بسیار مهم و راهبردی است که با توجه به تاکیدات مقامات ارشد نظام اسلامی بر دریامحور شدن اقتصاد کشور، بحثی کاملا استراتژیک بوده و به عنوان پدافند غیرعامل باید به آن توجه داشت.

وی افزود: خوشبختانه روابط بسیار خوبی از گذشته تاکنون بین ۲ کشور برقرار بوده، اما به دلیل تنش‌های اخیر روسیه با اوکراین؛ روس‌ها به صورت موقت فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌اند که به نظر می‌رسد، با بهبود شرایط، بار دیگر شاهد تداوم آن باشیم.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر تصریح‌کرد: با وجود ۲ بخش حمل ونقل ریلی و جادهای در شمال کشور و توانمندی‌های موجود، کماکان ۵۰ درصد از ظرفیت بنادر شمالی کشور بالقوه باقی مانده و جا دارد که با توسعه تجارت با کشورهای منطقه این ظرفیت نیز مورد بهره‌برداری قرار گیرد. به‌طور کل ۵۰ درصد از سهم تجارت دریایی دریای خزر در اختیار دو کشور آذربایجان و قزاقستان قرار دارد و مابقی این سهم نیز بین دیگر کشورها از جمله ایران و روسیه تقسیم شده است. البته دولت سیزدهم درصدد است که با توسعه ناوگان، سهم ایران را در تجارت دریایی دریای خزر بیش از پیش افزایش دهد.

کاپیتان داوود آبداری تفتی تصریح کرد: شرکت کشتیرانی دریای خزر با تکیه بر برنامه‌ریزی دقیق، شناسایی نیازهای خود و همچنین مذاکرات و هماهنگی‌هایی که با وزارت صمت، گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان بنادر و دریانوردی داشت، اقدامات لازم را برای تامین اقلام مورد نیاز این بخش و جلوگیری از مشکلات حاصل از تحریم در حال و آینده انجام داده است، بر این اساس با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، عملا از تحریم‌ها عبور کرده‌‎ایم.

وی گفت: مهمترین مشکل، اتصال به زنجیره تامین لجستیک است که به منظور صرفه‌جویی در هزینه و زمان باید برطرف شود تا به نحو مطلوبی از ظرفیت‌های این بخش استفاده کرد. شایان ذکر است، دولت جدید، اقداماتی اساسی برای توسعه ناوگان و بنادر انجام داده و کارگاه‌های مخصوص ترانزیت نیز دایر کرده که به نظر می‌رسد، به زودی دستاوردهای مهمی را در این حوزه رقم بزند. باید دانست که هم‌اکنون دریای خزر در بندرداری، ترانزیت و کشتیرانی رتبه یک را داشته و به خوبی فعالیت می‌کند.

کاپیتان داوود آبداری تفتی اضافه‌کرد: لازمه رونق بیشتر فعالیت‌های این کریدور، تشکیل کارگروه ترانزیت با حضور افراد و ارگانهای تصمیم‌گیر است. نکته دیگر، توجه همزمان به اهمیت کریدور شرق به غرب است که کالاهای فسادپذیر و ضروری مورد نیاز شرکتها را می‌توان از طریق آن جابه‌جا کرد. خوشبختانه فعالیت‌های خوبی در این رابطه صورت گرفته است. به اعتقاد بنده، برای تقویت کریدورها باید حریفان و رقبا را شناسایی و بر آن اساس برنامه‌ریزی کرد.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر تصریح‌کرد: این موضوع در تمام کشورها مورد توجه قرار گرفته، به‌طوری که کشوری مانند چین سرمایه‌گذاری‌های بزرگی را در پاکستان در جهت توسعه لجستیکی انجام داده و کشورهای دیگر مانند ترکیه و آذربایجان نیز در این مسیر مشغول فعالیت هستند. همان‌طور که اشاره شد، برای رونق هر چه بیشتر این بخش باید کارگروهی تشکیل شود تا نقاط ضعف را شناسایی و سهم از دست رفته کشورمان را در بخش ترانزیت برگرداند. ایران با داشتن چند مولفه از جمله موقعیت جغرافیایی، جاده‌های هموار و شرایط آب و هوایی مناسب، بهترین موقعیت لجستیکی را در اختیار دارد که باید از آن به خوبی بهره‌مند شد.

وی افزود: هزینه‌های بار معمولا بر اساس ارزش بار مشخص می‌شود، به همین دلیل باید دید چه کالایی یا چه خدمات لجستیکی عرضه می‌شود. به اعتقاد بنده، اظهار نظر در خصوص گرانی یا ارزانی تعرفه‌ها اشتباه است. البته شاید منظور مشتریان از گرانی، بالا رفتن قیمت تعرفه‌های حمل در شیوه‌های حمل ترکیبی باشد که بر اساس آن، کالا از راه‌های دریایی، جادهای یا ریلی جابه‌جا می‌شود. از آنجایی که رانندگان کامیون‌ها مالک هستند، قیمتها را بالا برده و همین امر موجب نارضایتی مشتریان می‌شود، در حالی که در بنادر شمالی و در حوزه حمل‌ونقل دریایی تا ۵۰ درصد به مشتری تخفیف ارائه می‌شود.

کاپیتان داوود آبداری تفتی افزود: بعد از عضویت کشورمان در سازمان همکاری شانگهای، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و دریای خزر به عنوان پیشرو بحث کریدور ایران، چین و قزاقستان قراردادی را امضا کردند تا این کریدور، مسیری برای پیشبرد اهداف ایران در حوزه کشتیرانی باشد.
در شرایط کنونی، آب ورودی به دریای خزر کم شده و تالاب بندر انزلی نیز در حال خشک شدن است، از این‌رو باید این مشکل حل شود تا از تکرار سرنوشت دریاچه ارومیه برای این دریا جلوگیری کرد.

وی گفت: با توجه به عضویت ایران در معاهده شانگهای، افق بسیار مثبتی پیش روی آن قرار دارد. امسال نیز وضعیت ترانزیت از سال گذشته بسیار بهتر بود، به‌طوری که شرکت کشتیرانی دریای خزر در این سال بیش از ۲۰۰ درصد رشد ترانزیتی داشته و خدمات ایمن و با سرعت آن نیز ۳۵ درصد افزایش داشته است. همچنین این شرکت در تعداد سفر و تنوع کالاها با رشد قابل توجهی روبه‌رو بوده و حجم عملیاتی کانتینری آن نسبت به سال گذشته ۲/۵ برابر شده و در حمل فله نیز به رشد ۲۱ درصدی رسیده است. در رابطه با کالاهای عمومی نیز طبق توافقاتی با سازمان توسعه تجارت، اقداماتی انجام شده است.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر تاکید کرد: کشورمان در مرحله جهاد اقتصادی قرار گرفته است، بر همین اساس بسیاری از افراد باید از منافع شخصی چشم‌پوشی کرده تا اهداف متعالی این جهاد برآورده گردد. برای نمونه، یکی از اهداف متعالی در بخش حملونقل، افزایش سهم اقتصاد از دریای خزر است که به این منظور باید دایره خدمات شرکت‌های کشتیرانی افزایش پیدا کند و به دنبال بالا رفتن سهم این حوزه بود که در حال حاضر کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم آن قرار گرفته است.

انتهای‌پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات