پایگاه خبری دنیای سرمایه

کمبود مواد اولیه در صنعت پوشاک محسوس است

مدیرعامل هلدینگ بافت کبیر جزه گفت:در صنعت پوشاک، استفاده از مواد اولیه با کیفیت و طراحی بسیار مهم بوده و نقشی کلیدی در جلب نظر مشتریان و سهم فروش تولیدکنندگان در بازار دارد. خوشبختانه هلدینگ بافت کبیر جزه در این زمینه موفق بوده و به کشورهای عراق، ارمنستان، گرجستان وصادرات دارد. همچنین این هلدینگ سهمی ۱۰ درصدی در بازار داخلی را به خود اختصاص داده است.

عمادالدین کبیری در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین؛ با اشاره به اینکهاین هلدینگ در سال ۱۳۶۳ در منطقه شرق اصفهان شروع به کار کرد و در حال حاضر بخشهای ریسندگی، بافندگی، دوخت ورا در بر دارد،گفت: هلدینگ بافت کبیر جزه تاکنون برای حدود یکهزار نفر اشتغال ایجاد کرده و با توجه به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت دانشبنیان شدن صنایع، در صدد تحقق این امر میباشد که امید است، با هوشمند شدن محصولات در بخش پوشاک، به ثمر برسد.

وی افزود:هلدینگ بافت کبیر جزه با توجه به محصولات متنوع رویکردهای مختلفی دارد، بر همین اساس عملکرد آن نیز با توجه به این موضوع متفاوت است، اما بهطور کل باید گفت که وضعیت تامین مواد اولیه در سال گذشته چندان مناسب نبوده است. متاسفانه در این سال با نزدیک شدن به محصول نهایی، قیمت مواد اولیه مانند نخ و الیاف در صنعت بافندگی افزایش یافت  و این مشکل همچنان وجود دارد. قابل ذکر است، واحد قائم بافت جزه هلدینگ بافت کبیر در صدد است تا فاز ریسندگی را به روز کرده و حدود ۶ میلیون دلار در این حوزه سرمایهگذاری کند. این هلدینگ به منظور اجرای طرحهای مورد نظر نیز برنامههایی تعیین کرده تا برای حدود ۳ هزار نفر اشتغال ایجاد کند. همچنین کارخانه بافت کبیر جزه در صدد افزایش ظرفیت تولید بوده و برای تحقق آن اقداماتی را انجام داده است.

کبیری گفت:یکی از راههای پیشرفت هر صنعت و جلوگیری از خروج ارز، صادرات است که به منظور رونق آن باید فرآیند مواد اولیه را تسهیل کرد. در حال حاضر مشکل تامین مواد اولیه موجب شده که کشورمان در بخش صادرات پوشاک نسبت به دیگر کشورها عقب بماند و قاچاق نیز صرفه اقتصادی پیدا کند. به عنوان مثال، در حال حاضر از میزان ۸ میلیارد دلار مصرف پوشاک در جامعه، حدود ۲ میلیارد دلار آن قاچاق است که اگر با قیمت دلار ۲۷ هزار تومانی آن را محاسبه کنیم، حدود ۵۴ هزار میلیارد تومان میشود.

وی تصریح‌کرد:بر اساس آمارها هر یک میلیارد دلار قاچاق از ایجاد یکمیلیون شغل جلوگیری میکند، به این مفهوم اگر میزان قاچاق کاهش یابد، به تناسب آن اشتغال افزایش خواهد یافت، از اینرو با توجه به مشکل تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه، دولت باید موانع را برطرف کرده و زمینه را برای اشتغالزایی فراهم سازد. علاوه بر این، دولت باید به سیاستگذاری پرداخته و متولی اصلی این صنعت باشد.افزایش ۳۰ درصدی قیمت مواد اولیه قدرت تامین آن را از تولیدکنندگان گرفته، در حالی که هیچ حمایتی از تولیدکنندگان نمیشود. مساله دیگر آن است که اکثر تولیدکنندگان برای به روز کردن صنایع و تجهیزات خود با کمبود نقدینگی روبهرو هستند و دولت اقدامات خاصی را برای این موضوع انجام نداده است، به همین دلیل بسیاری از واحدها تعطیل شده و به دنبال آن چندین هزار نفر نیز بیکار شدهاند.

مدیرعامل هلدینگ بافت کبیر جزه اضافه‌کرد:به منظور رشد صنعت نساجی و پوشاک، دولت و نهادهای وابسته به آن باید سیاستگذاری کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدتی داشته باشند، اما در عمل اینطور نیست. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۸ میلادی دولت ازبکستان فروش پنبه به ایران را ممنوع کرد، در حالی که دولت برای حل این موضوع هیچ اقدامی انجام نداد و هماکنون نیز بسیاری از تولیدکنندگان برای  تامین پنبه با مشکل مواجه هستند.طی سالهای گذشته، افزایش نرخ ارز و به صرفه نبودن واردات کالای خارجی، تمایل بازار به کالاهای ایرانی را زیاد کرد، بهطوری که در فروشگاهها و مجتمعهای تجاری بزرگ شاهد حضور برندهای داخل و فروش قابل توجه آن بودیم. البته محدودیت واردات پوشاک نیز به این امر کمک کرد، با این حال اگر کشورمان مانند کشور ترکیه این سیاست را زودتر شروع میکرد، امروز شرایط بهتری داشتیم. در واقع اعمال تحریمها علیه ایران باعث شده تا صنعت پوشاک کشورمان بهتر از گذشته در بازار معرفی شود.

کبیری تاکیدکرد: یکی از نکات کلیدی در رشد هر صنعت، پرداختن به موضوع کیفیت و توجه به سلایق مشتریان است، بهطوری که کشور ترکیه با توجه به این موضوع و اهمیت دادن به تنوع پوشاک، رنگ، جنس وبه یکی از صادرکنندگان پوشاک تبدیل شده است. تولیدکنندگان این کشور قبل از تولید، سلایق مشتریان را بررسی میکنند، بر همین اساس یکی از راههای پیشگیری از قاچاق و رشد صنعت پوشاک، توجه به کیفیت و علایق مشتریان است.در صنعت پوشاک، استفاده از مواد اولیه با کیفیت و طراحی بسیار مهم بوده و نقشی کلیدی در جلب نظر مشتریان و سهم فروش تولیدکنندگان در بازار دارد. خوشبختانه هلدینگ بافت کبیر جزه در این زمینه موفق بوده و به کشورهای عراق، ارمنستان، گرجستان وصادرات دارد. همچنین این هلدینگ سهمی ۱۰ درصدی در بازار داخلی را به خود اختصاص داده است.

وی در پایان متذکر شد:در حال حاضر صنعت پوشاک ۳۰ درصد سبد کالای مردم را شامل میشود، در حالی که رویکرد دولت نسبت به آن مناسب نبوده است. با توجه به این موضوع، از جمله درخواستهای بنده از دولت این است که با استفاده از افراد خبره و متخصص بیشتر به این صنعت بپردازد و به زودی بازارچههای مرزی را محلی برای صادرات پوشاک کند. به اعتقاد بنده، هر چه از افراد قویتر با دیدگاه بهتر استفاده کنیم، زمینه برای اشتغالزایی و رونق صادرات بیشتر خواهد شد. هلدینگ بافت کبیر جزه نیز فعالیت خود را از صفر شروع کرده و در صدد است، بازار خوبی را برای سالهای پیش روی خود ایجاد کند.

انتهای‌پیام/

 

 

v\:* {behavior:url(#default#VML);}
o\:* {behavior:url(#default#VML);}
w\:* {behavior:url(#default#VML);}
.shape {behavior:url(#default#VML);}

Normal
0
false

false
false
false

EN-US
X-NONE
AR-SA

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Table Normal”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt;
mso-para-margin-top:0in;
mso-para-margin-right:0in;
mso-para-margin-bottom:8.0pt;
mso-para-margin-left:0in;
line-height:107%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:”Calibri”,sans-serif;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:Arial;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}

پایان پیام./

4.2/5 - (5 امتیاز)
تبلیغات