پایگاه خبری دنیای سرمایه

مديرعامل شرکت پالايش نفت آبادان عنوان کرد

رشد تولید داخلی با استفاده از ظرفیت شرکـت‌های دانـش بنیان

هرچند خام فروشی به عنوان یکی از معضلات جدی حوزه انرژی به شمار میرود، اما شرکتهای زیادی در این حوزه به منظور ایجاد ارزشافزوده تاسیس شده و به عنوان شرکتهای مطرح در سطح ملی و بین المللی محصولات پرباری را به بازار عرضه میکنند. استفاده برخی از آنها از تکنولوژی و دانش روز شرکتهای دانش بنیان نیز در موفقیت آنها نقشی چندبرابری داشته است.

به گزارش دنیای سرمایه گذاری آنلاین،مهندس حکیم قیم، مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان  با اشاره به اینکه این شرکت با قدمت بالغ بر ۱۱۰ سال قدیمی‌ترین و بزرگترین پالایشگاه نفت ایران و منطقه است و در طول سال‌های مختلف در میان صنایع نفتی ایران نقش قابل توجهی داشته است، گفت: شرکت پالایش نفت آبادان در سال های پیش از انقلاب نیز با ظرفیت ۶۲۰ هزار بشکه، به عنوان بزرگترین پالایشگاه نفت به شمار می رفته. با شروع جنگ تحمیلی با توجه به نزدیکی این پالایشگاه با کشور عراق و قرار داشتن آن در نقطه صفر مرزی، بیشترین آسیب را از این جنگ متحمل شد و بیش از ۶۵ درصد آن از بین رفت. با این حال با فاصله کوتاهی یعنی شش ماه بعد از پایان جنگ تحمیلی، اولین واحد پالایشگاهی آن بازسازی و با حضور مقام معظم رهبری در فروردین ماه سال ۱۳۶۸ راه‌اندازی گردید. پس از آن دیگر واحدها نیز در دست تعمیر قرار گرفت و تولید پالایشگاه نفت آبادان نهایتا به ظرفیت ۳۸۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسید.

وی افزود: بکی از واحدهای مهم راه‌اندازی شده در فاز دوم این پالایشگاه، واحد نیتروژن است که برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در سال‌های گذشته به دلیل فقدان چنین واحدی، ماده نیتروژن از شرکت‎های دیگر تامین می‌شد که هم هزینه زیادی در پی داشت و هم به هدر رفتن گاز نیتروژن در عملیات بارگیری، تخلیه و استفاده منجر می‌شد، از این‌رو از سال گذشته با راه‌اندازی این واحد میزان نیتروژن مورد نیاز در این شرکت تولید شد و با این کار هدر رفت نیتروژن به حداقل رسید، به طوری که در حال حاضر می‌توان آن را به کشورهای همجوار صادر کرد و بدین واسطه پویایی حوزه انرژی را در سطح منطقه افزایش داد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان  خاطرنشان کرد: با توجه به قدمت واحدهای پالایشی این شرکت، طرح‌هایی برای ارتقاء و تثبیت ظرفیت آن تدوین شد که در سه فاز اجراء شده و به افزایش سطح کیفیت محصولات شرکت پالایشگاه نفت آبادان منتهی گردید، بر این اساس بنزین به سطح بنزین یورو ۴  ارتقاء یافت و با تکمیل شدن فاز دوم پالایشگاه آبادان به عنوان یکی از بزرگترین واحدهای پالایشی ایران و منطقه، میزان نفت کوره این شرکت هم از ۴۱ درصد به ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد. شرکت پالایش نفت آبادان در عین حال با تولید حدود ۱۰ میلیون لیتر بنزین و ۱۸میلیون لیتر گازوئیل، نقش مهمی را در کشور ایفا کرده که امید است با تکمیل شدن فاز دوم واحد پالایشی آن سهم پررنگ‌تری در تولید داشته باشد.با توجه به آنچه ذکر شد، این شرکت هم اکنون به عنوان بزرگترین پالایشگاه نفتی در کشور نقش مهمی در تولید محصولات اولیه و مورد نیاز مانند بنزین و گازوئیل دارد.

قیم در پایان نیز گفت: در سال گذشته با تکمیل و راه‌اندازی فاز دوم شرکت پالایشگاه نفت آبادان، استفاده از ۱۱۱ شرکت دانش‌بنیان و فناور داخلی و همچنین طراحی اساسی و راه‌اندازی واحد پالایشی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان، به شعار سال ۱۴۰۱ که در راستای حمایت از تولید دانش بنیان بود، پرداخته شد. به منظور تحقق شعار سال جدید نیز شرکت پالایش نفت آبادان درصدد افزایش ظرفیت تولید خود از ۳۶۰ هزار بشکه به ۴۸۰ هزار بشکه در سال ۱۴۰۲ است و برای رسیدن به ظرفیت‌های بالاتر به مطالعه و اجرای طرحی با عنوان افزایش ظرفیت پالایشگاه نفت آبادان مشغول شده که در صورت اجرایی شدن، ظرفیت این پالایشگاه را به بیش از ۵۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رساند. البته در این طرح قرار است از ظرفیت کلیه شرکت‌های دانش بنیان و فناور استفاده شده و تکنولوژی ساخت واحدهای پالایشی نیز کاملا ایرانی باشد تا در کنار شعار سال گذشته مبنی بر استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان، تولید داخلی هم رشد کند. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، این شرکت ظرفیت اسمی تولید ۶۴۰ هزار بشکه در روز را پیش‌بینی کرده که امید است آن را به ظرفیت واقعی پالایشگاه تبدیل کرده تا مجددا نقش قابل توجه و بزرگی را در این زمینه داشته باشد.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات