پایگاه خبری دنیای سرمایه

تمرکز صادرات به قاره سیاه رمز موفقیت کالاهای ایرانی

مدیرعامل موسسه آتیه‌داران روماک گفت: این موسسه تنها موسسه‌ای است که در کشورهای آفریقایی به جای تمرکز بر یک محصول خاص، کار بازاریابی و فروش محصولات مختلف را انجام می‌دهد و در کنار آن، یک نمایشگاه دائمی برای کالاهای ایرانی در این قاره دایر کرده تا محصولات شرکت‌های طرف قرارداد خود را به نمایش بگذارد.

حمید خطیب در گفت‌وگوی با پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایه گذاری آنلاین؛ با اشاره به اینکه این موسسه با هدف بازاریابی و توسعه صادرات در سال ۱۳۹۱ تاسیس شد و در حال حاضر به شرکت‌های متقاضی یا شرکت‌هایی که درگیر بحران فروش یا از دست رفتن سهم بازار داخل هستند، از طریق امکان‌سنجی صادرات و جمع‌آوری اطلاعات صادراتی، خدمات‌رسانی می‌کند،گفت: موسسه آتیه‌داران روماک از سال ۱۳۹۵ به بخش بازاریابی و صادرات کالاهای ایرانی در بازارهای خارجی وارد شد و با وجود ظرفیت بازار کشورهای آفریقایی برای جذب کالای ایرانی و همچنین استانداردها و شرایط تولید داخلی، دفاتر صادراتی را در کشورهای این قاره مانند کنیا به عنوان دروازه ورود به شرق و ساحل عاج به عنوان دروازه ورود به غرب راه‌اندازی کرد.

وی افزود: این موسسه با امکان‌سنجی صادرات، وضعیت فروش کالاهای ایرانی را در بازار کشورهای آفریقایی به‌طور کامل بررسی کرده و بازاریابی آن را تضمین می‌کند. برای مثال، با توجه به تفاوت فرهنگی، نوع سلیقه، میزان تقاضا و مصرف، کالاها را از درب کارخانه‌های داخلی خریداری و پس از آن به مشتریان کشورهای آفریقایی عرضه می‌کند. همچنین این موسسه با وجود تقاضای شرکت‌های علاقه‌مند به صادرات، در برخی از مواقع، یک هیات تجاری متشکل از گروه‌های مختلف به این قاره اعزام می‌کند که پیش از این به کشورهای دیگر مانند لبنان، مالزی، فرانسه و… نیز اعزام داشته است.

خطیب تصریح‌کرد: این موسسه تنها موسسه‌ای است که در کشورهای آفریقایی به جای تمرکز بر یک محصول خاص، کار بازاریابی و فروش محصولات مختلف را انجام می‌دهد و در کنار آن، یک نمایشگاه دائمی برای کالاهای ایرانی در این قاره دایر کرده تا محصولات شرکت‌های طرف قرارداد خود را به نمایش بگذارد. از سوی دیگر، موسسه آتیه‌داران روماک با وجود ارتباطی که با تجار کشورهای آفریقایی دارد، بستر بازگشت پول کالاهای ایرانی را در شرایط تحریمی فراهم می‌کند که در این فرآیند، بازگشت پول به فروشنده تضمین داده می‌شود. در حال حاضر کشورهایی مانند هند، چین، لبنان، مصر و… به صورت مستقیم به انبار این کالاها مراجعه و پس از تسویه قیمت نهایی، آن را به کشور مقصد منتقل می‌کنند.ناگفته نماند، این موضوع جز موسسه آتیه‌داران روماک هنوز در بسیاری از شرکت‌های صادراتی در کشور  باب نشده است.

وی افزود: موسسه آتیه‌داران روماک در حال حاضر تنها بر صادرات کالا به کشورهای آفریقایی تمرکز دارد و در تلاش است تا در۴ سال آینده، جزو کشورهای ساحل عاج و کنیا، در آفریقای جنوبی و تونس نیز دفتر صادراتی راه‌اندازی کند.البته باید گفت، هنوز زیرساخت‌های صادرات در شرکت‌های داخلی شکل نگرفته و بسیاری از آنان به جای صادرات، فروش خارجی دارند. به عنوان مثال، بازرگان یا تاجر خارجی به شرکت‌های تولیدی مراجعه کرده و به‌طور مستقیم از آن‌ها کالا خریداری می‌کند یا به قول پدر علم بازاریابی کشور مرحوم استاد روستا، صادرات ما ایرانی‌ها صادرات دوره‌گردی است، به این مفهوم که تولیدکننده بدون بررسی دقیق بازار خارجی، محصولات مناسب داخل را برای صادرات به سایر کشورها ارجاع می‌دهد، اما این موسسه در نظر دارد تا با بسترسازی، فرهنگ‌سازی و بر مبنای نیاز و خواسته بازار هدف، به صادرات بپردازد که خوشبختانه ۴۰ درصد این هدف تاکنون محقق شده است..علاوه بر این، امسال بیشتر فعالیت‌های این موسسه به مطالعه بازار، امکان‌سنجی و اعزام هیات‌های تجاری اختصاص پیدا کرد و در همین راستا در تاریخ ۷ فروردین‌ماه سال آینده نیز یک هیات بازاریابی تجاری و صنعتی به کنیا اعزام خواهد شد. همچنین نمایشگاه دائمی با قابلیت دو سال بازاریابی دایر شده که بازاریابی کالاهای نمایش داده شده، تضمین و هزینه بازاریابی نیز از درصد فروش دریافت خواهد شد.

مدیرعامل موسسه آتیه داران روماک اضافه‌کرد:  یکی از بزرگ‌ترین مشکلات شرکت‌های فعال در این حوزه، دخالت‌های غیرحرفه‌ای دولت است، به‌طوری که بسیاری از افراد شاغل در نهادهای دولتی یا مدیران آن، با ارائه نظرات شخصی به جای قانون، در مسیر این شرکت‌ها سنگ‌اندازی می‌کنند.از طرفی، دولت با وجود علاقه فراوان به افزایش ارزهای صادراتی در کشور، به صادرکننده بهایی نمی‌دهد.متاسفانه یک‌سری از مشکلات در کشور نهادینه شده و اول از هر اقدامی باید آن را حل کرد.در حال حاضر بیش از تحریم‌های خارجی، محدودیت‌های داخلی بر فعالیت شرکت‌های صادراتی اثر منفی داشته است.

خطیب افزود: موسسه آتیه‌داران روماک هم‌اکنون عضو گروه‌های تجاری کنیا و ساحل عاج است و با وجود نظر مساعد آفریقایی‌ها نسبت به ایرانی‌ها که در طول تاریخ در موضوع برده‌داری نقشی نداشته‌اند و همواره با نژادپرستی مبارزه کرده‌اند، با استقبال زیاد آنان روبه‌رو بوده است. با توجه به این موضوع باید تلاش کرد تا با راه‌اندازی خطوط حمل‌ونقل هوایی به این کشورها صادرات را رونق داد.

مدیرعامل موسسه آتیه داران روماک تاکیدکرد: در دنیا شرکت‌های مدیریت صادرات به عنوان پیش قراولان صادرات و بازاریابی شناخته شده‌اند، اما در کشورمان هنوز مورد استقبال قرار نگرفته و از سوی دولت مغفول باقی مانده‌اند. برای مثال، معمولا شرکت‌هایی که قادر به تامین هزینه‌های جاری خود نیستند و اطلاعات کافی از بازارهای خارجی ندارند، به سمت صادرات روی می‌آورند، در حالی که برای انجام این کار ابتدا باید اطلاع کافی را جمع‌آوری کرد.نکته دیگر، بی‌توجهی‌های دولت است، به‌طوری که در شرایط فعلی هیچ‌گونه حمایتی از شرکت‌های صادراتی صورت نمی‌گیرد.

انتهای‌پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.