پایگاه خبری دنیای سرمایه

رييس اتحاديه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ايران مطرح کرد

تاثیر بسته بندی مناسب بر افزایش ۱۰۰۰ درصدی ارزش کالاها

بابک عابدين

یکی از پارامترهای اثرگذار بر عرضه محصولات، کیفیت بسته‌بندی و استفاده از شیوه‌های نوین آن است، بر همین اساس بسیاری از کالاها با رعایت این مورد، به‌رغم برخورداری از مواد اولیه معمولی تقاضای زیادی دارند. همچنین این موضوع به عنوان یکی از مولفه‌های اساسی در برندینگ و بازاریابی کالاها به شمار می‌رود.

بابک عابدین، رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران گفت: بسته‌بندی می‌تواند ارزش یک محصول را از ۲۰ تا هزار درصد افزایش دهد.

وی به بیان اهمیت بسته‌بندی پرداخت و اظهار کرد: بسته‌بندی را می‌توان به عنوان صدای خاموش فروشنده هر محصول در دنیا تلقی کرد. به عبارت دیگر، بسته‌بندی رسانه‌ای اثرگذار است که در لحظه فروش کالا در فروشگاه، با طراحی هوشمند و جذاب خود، محصول را معرفی و خریداران را به خرید ترغیب می‌کند.

عابدین افزود: اگر بسته‌بندی وجود نداشته باشد، رقابت بین نشان‌ها شکل نخواهد گرفت و این بسته‌بندی است که به عنوان عاملی برای رشد و توسعه محصولات عمل می‌کند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران با بیان اینکه بسته‌بندی به محصول ارزش افزوده می‌بخشد، گفت: محصولات فله‌ای معمولا بر اساس وزن خریداری می‌شوند، اما محصولات بسته‌بندی‌شده به صورت دانه‌ای عرضه می‌شوند و این تغییر در نحوه فروش و صادرات موجب افزایش چند برابری ارزش محصول می‌شود، زیرا مصرف‌کنندگان معمولا محصولات را در بسته‌بندی خریداری می‌کنند.

وی بیان کرد: درصدی که بسته‌بندی قیمت کالا برای فروش و صادرات افزایش می‌دهد، می‌تواند از ۲۰ درصد تا هزار درصد متغیر باشد. به عنوان مثال، در بسته‌بندی آب‌معدنی، ارزش محصول ممکن است که بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یابد.

عابدین تصریح کرد: طبق آمار ارائه شده از سایت فورچون بیزینس اینسایت (‌Fortune Business Insights)، بازار و صنعت چاپ بسته‌بندی در سال ۲۰۲۱ درآمدی چشمگیر به میزان ۹۰۰ میلیارد دلار را در سطح جهانی به خود اختصاص داده است. پیش‌بینی می‌شود که این رقم تا سال ۲۰۲۸ به ۱.۱۳ تریلیون دلار افزایش یابد و رشدی معادل ۴.۵ درصد را تجربه کند. این اعداد نشان‌دهنده رونق و توسعه چشمگیر این صنعت هستند، هر چند متاسفانه ایران سهم چندانی از این بازار بزرگ ندارد.

رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران یادآور شد: تا سال ۲۰۲۲، ترکیه ۱۰ درصد از نیاز چاپ و بسته‌بندی اروپا را به میزان ۸ میلیارد دلار تامین می‌کرد. هدف‌گذاری این کشور افزایش این سهم به ۲۰ درصد، معادل ۱۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۵ است که این مقدار برابر با کل صادرات غیرنفتی ایران است.

وی همچنین گفت: بازار بسته‌بندی در آسیا و شمال آفریقا حدود ۶۵ میلیارد دلار ارزش دارد که از این میزان، ترکیه ۵۰ درصد را به خود اختصاص داده و سهم ایران حدود ۶ درصد است.

عابدین تاکید کرد: سهم ما در این بازار می‌تواند بیشتر باشد و بسته‌بندی جذاب می‌تواند فرصتی برای افزایش فروش محصولات در بازارهای صادراتی فراهم کند؛ ضمن اینکه با توجه به سیاست ما در زمینه توسعه صادرات غیرنفتی، لازم است که به رقبای خود در بازارهای مختلف توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران به مطالعه‌ای که مرکز اپسوس (www.ipsos.com) در زمینه بسته‌بندی انجام شده، اشاره کرد و افزود: طبق این تحقیقات، بسته‌بندی و جذابیت آن نقش به‌سزایی در افزایش صادرات دارند و به‌طور خاص، ۶۷ درصد از مصرف‌کنندگان تاکید کرده‌اند که بسته‌بندی تاثیر قابل توجهی بر تصمیم‌گیری آن‌ها برای خرید محصولات دارد.

وی ادامه داد: بیش از ۷۲ درصد از مصرف‌کنندگان اعلام کرده‌اند که طراحی بسته‌بندی بر تصمیم خرید آن‌ها تاثیر می‌گذارد، حتی اگر کیفیت خود محصول در سطح مورد انتظار نباشد.

عابدین بر اساس اطلاعات سایت پکیجینگ دایجست (www.packagingdigest.com) گفت: بسیاری از افراد معتقدند که کیفیت بسته‌بندی با کیفیت محصول همخوانی دارد، با این حال این موضوع در مواردی ممکن است که درست نباشد.

رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران به حساسیت‌های صنعت بسته‌بندی اشاره و تصریح کرد: طبق آمارهای سازمان جهانی بهداشت، ۱۵ درصد از محصولاتی که از گمرک کشورهای مختلف بازگردانده می‌شوند، به دلیل نقص در بسته‌بندی یا عدم تطابق آن با قوانین و بازارهای هدف است. به عنوان مثال، ممکن است که بسته‌بندی زیست‌تخریب‌پذیر بوده یا الزامات ایمنی در آن رعایت نشده باشد که این مساله ممکن است، با قوانین بازارهای هدف در تضاد باشد؛ بنابراین توجه به این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات