با توجه به اهمیت کالای خواب در سلامت افراد جامعه، تولید این محصولات با رعایت استانداردهای کیفی یکی از ملزومات کشور است، بر این اساس واحدهای صنفی مختلفی در این عرصه مشغول به فعالیت هستند که برخی از آنها به صورت زیرپلهای و غیرمجاز فعالیت داشته و برخی نیز صاحب برندهای مطرحی هستند. اگرچه سرمایهگذاری در این صنعت سودآور است، اما عدم حمایتهای دولتی، مشکلات در قانونگذاری، کمبود مواد اولیه و… موجب شده تا شاهد سرمایهگذاریهای کمی در این حوزه باشیم و محصولات تولیدی نیز از تنوعی که باید، برخوردار نباشد. به منظور بررسی بیشتر این موضوع، گفتوگویی با مجتبی شجاعی، مدیر شرکت تولیدی پارس خواب الیاف انجام دادهایم که ماحصل آن را میخوانید.
درباره عمده فعالیتهای شرکت تولیدی پارس خواب الیاف توضیح دهید.
این شرکت که هماکنون با نام پارس خواب الیاف شناخته میشود، با هدف تولید لایههای پلیاستر از ۵۰ تا ۵۰۰ گرم در سال ۱۳۵۷ فعالیت خود را آغاز کرده و از سال ۱۳۶۰ بهطور رسمی مشغول به کار شده و نمایندگی فروش این شرکت نیز بازرگانی شجاعی بوده است. پارس خواب الیاف بعد از چند سال فعالیت به تولید محصولات خواب از جمله تشکهای فنری، بالشت، پتوهای مسافرتی، پتوهای خواب یا سنگین و… روی آورد و تا سال ۱۳۹۰ در این زمینه نمایندگیهایی را در کل کشور دایر کرد. در سال ۱۴۰۰ مالکیت شرکت پارس خواب به بازرگانی شجاعی با مدیریت آقایان مصطفی و مجتبی شجاعی تغییر پیدا نموده و فعالیت های این شرکت از سال ۱۴۰۲ از سر گرفته شد.
خرید و بهروزرسانی ماشینآلات چه کمکی به بهبود فرآیند تولید در این حوزه خواهد کرد؟
از آنجایی که تشکهای فنری دارای حجم و وزن بالایی است، این شرکت با مدیریت جدید به منظور بهرورسانی تکنولوژیهای مورد نیاز در راستای بهینهسازی تولید، تصمیم به خرید ماشینآلات جدید گرفت که در رشد تولید اثرگذار است، بدین منظور طی سفرهای متعدد به کشورهای اروپایی و آسیایی به فناوریهای مورد نیاز دسترسی پیدا کرد تا به صادرات آسان محصول به کشورهای همسایه بپردازد که از جمله آن میتوان به فناوری تولید تشکهای فنری اشاره کرد که در حال آمادهسازی است.
به منظور سرمایهگذاری در این صنعت به چه تجهیزات و امکاناتی نیاز دارید؟
از جمله ماشینآلات جدید ما دستگاههای فنرزنی، پرس، گلدوزی، چاپ مخصوص رویه و دستگاه گردباف مخصوص رویه تشک است. با هر میزان سرمایهگذاری در این صنعت، میتوان در بخش فروش از آن کمک گرفت. در زمینه تولید، یکبار ماشینآلات بهروز خریداری میشود تا از آن در زمینه تولید کالای خواب بهتر، خصوصا لحافهای سبک و… بهره گرفته شود. قطعا میزان سرمایهگذاری به میزان فروش بستگی دارد، اما از آنجایی که کالای خواب در کشور ما تنوع کمی داشته و مواد اولیه وارداتی است، در این زمینه سرمایهگذاری نیز کم است. به عنوان مثال، بیش از ۷۰ نوع بالشت در دنیا وجود دارد که به دلیل نبود مواد اولیه، تولید آن در کشور با مشکل روبهرو است.
مهمترین تکنولوژیهای نوین در تولید محصولات خواب چیست و به منظور افزایش رضایتمندی مشتریان، تا چه اندازه خود را ملزم به استفاده از آن میدانید؟
به منظور جلب نظر مشتریان در تلاش هستیم تا تشک، بالشت و لحاف را به فراخور شرایط جسمی و بهطور کل سلامت شخص در اختیار او قرار دهیم، از اینرو در تولید این محصولات استانداردهای کیفی به منظور تضمین سلامت مشتریان رعایت میشود که در این راستا هتلها نیز به سفارش ما، تشکهایی متناسب با وزن افراد در اختیار آنان قرار میدهند تا مقاومت فنر و قالبهای آن نسبت به وزن فرد، افزایش یافته و به خواب راحت او کمک کند. در این راستا با استفاده از کارشناسان، میزان فنرها و چگونگی تولید آن را بررسی و اجرایی میکنیم.
مدیریت جدید با همکاری با پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیر کبیر به دنبال توسعه فناوری های نوین از جمله نانو فناوری در ایجاد قابلیت های منحصر بفردی از جمله قابلست متعادل کننده گی دما با استفاده از میکرو کپسولهای حاوی مواد تغییر فاز هستند.
مهمترین مقاصد صادراتی این محصولات چه کشورهایی هستند و بازار صادرات آن را چطور ارزیابی میکنید؟
در حال حاضر ۱۵ کشور همسایه داریم که همه آنها میتوانند خریدار کالای ما باشند، بر همین اساس این کالاها را میتوان به این کشورها صادر کرد. ضمن آنکه این محصولات از نظر قیمتی نیز مزیت رقابتی دارند و با استفاده از دستگاههای پرس، هزینه صادرات آن بسیار کاهش یافته است. متاسفانه بانکها به دلیل دریافت سود بالا، هیچ کمکی به تولیدکننده نکرده و در این زمینه کمکبخش نبودهاند.
در حال حاضر وضعیت خرید و فروش این شرکت را چطور ارزیابی میکنید؟
این کارخانه حدود ۱۰ سال تعطیل بوده و مشتریان زیادی را از دست داده است. از آنجایی که هنوز ماشینآلات مورد نیاز بهروزرسانی نشده، بازگرداندن مشتریان دچار مشکل شده، با این حال از میان هتلها مشتریان زیادی داشتهایم که ارتباطات ما دوباره با آنها برقرار شده و از محصولات ما راضی بودهاند. از مهمترین مشتریان فعلی میتوان به بیمارستانهای کسری و شرکت نفت، هتل دیاموند، بانک انصار و… اشاره کرد. لازم به ذکر است، هتلها میتوانند برای این صنعت و افراد فعال آن مشتریان خوبی باشند.
صنعت کالای خواب ایران به چه زیرساختهایی جهت تولید و صادرات نیاز دارد؟
این صنعت در سالهای اخیر رشد خوبی داشته و میتوان یک بازار جدید صادراتی برای این محصول ایجاد کرد و حتی امکان بازارسازی و بازاریابی این محصول در همه دنیا به عنوان یک محصول مصرفی وجود دارد. یکی از بزرگترین مشکلات و موانع این محصول چه در داخل کشور و چه در زمینه صادرات آن، مساله حملونقل این محصول است که به علت حجیم بودن آن صرفه اقتصادی را پایین میآورد. در سالهای اخیر برای رفع این مشکل اساسی در کشورهایی مانند ترکیه و چین که در صادرات این محصول جزو بهترین برندهای معروف دنیا هستند، تدابیر اساسی در زمینه بستهبندیهای وکیوم شده به وجود آمده است. در عین حال یکی از بزرگترین دغدغههای فعالان بازار کالای خواب، هزینههای گزاف و آسیب دیدن محصول در مسیر حملونقل است که این مساله در امر فروش بسیار موثر است. به نظر میرسد که اگر کارخانههای تولید کالای خواب در ایران اندکی هزینه برای بستهبندی صحیح این محصول انجام دهند، میتوانند به صرفه اقتصادی این محصول در امر حملونقل، فروش و بازرگانی کمک کنند.
این صنعت از چه پتانسیلها و ظرفیتهایی برخوردار است و چگونه میتواند در بازارهای جهانی نمود پیدا کند؟
صادرات کالای خواب میتواند به جذب ارز و بهبود تراز تجاری کشور کمک کند که این امر موجب رونق اقتصادی و ایجاد فرصتهای شغلی جدید خواهد شد. حضور موفق در بازارهای جهانی، برند ملی کالای خواب ایرانی را تقویت کرده و به افزایش اعتبار و جایگاه آن در سطح بینالمللی منجر میشود. با تسخیر بازارهای جهانی، سهم بازار کالای خواب ایرانی افزایش یافته و این امر به سودآوری بیشتر شرکتها و توسعه صنعت کمک میکند.
به منظور حضور در بازارهای جهانی چه اقداماتی باید انجام شود؟
بازارهای جهانی کالای خواب با حضور برندهای مطرح و با سابقه، رقابت بسیار شدیدی را تجربه میکنند و برای حضور در بازارهای جهانی، محصولات باید از کیفیت بالا و استانداردهای بینالمللی برخوردار باشند. معرفی و شناساندن برندهای ایرانی در بازارهای جهانی نیازمند استراتژیهای بازاریابی و برندینگ مناسب است. از طرفی، موانع موجود در تولید و تامین مواد اولیه میتواند به کاهش توان رقابتی شرکتهای ایرانی منجر شود. مشکلات مربوط به صادرات مانند تعرفهها، حملونقل و مسایل گمرکی میتواند صادرات کالای خواب را با مشکل مواجه کند. به منظور چیره شدن بر این موانع باید برخی از راهکارها را در دستور کار قرار داد. تولید محصولات با کیفیت بالا و مطابق با استانداردهای جهانی و همچنین توجه به نوآوری و طراحیهای جدید میتواند به افزایش جذابیت کالای خواب ایرانی در بازارهای جهانی کمک کند. سرمایهگذاری در برندینگ و ایجاد برندهای قوی و شناخته شده در سطح بینالمللی از اهمیت بالایی برخوردار است. استفاده از روشهای بازاریابی و تبلیغات موثر در بازارهای هدف، از جمله شرکت در نمایشگاههای بینالمللی، به معرفی و فروش کالای خواب ایرانی کمک میکند. همچنین بهبود زیرساختهای تولید، تامین مواد اولیه و تسهیل فرآیند صادرات میتواند به افزایش توان رقابتی شرکتهای ایرانی منجر شود. همکاری با شرکتهای خارجی و ایجاد مشارکتهای استراتژیک میتواند به ورود کالای خواب ایرانی به بازارهای جهانی کمک کند. حمایت دولت از صنعت کالای خواب و ارائه تسهیلات و مشوقهای صادراتی میتواند نقش مهمی در تسخیر بازارهای جهانی ایفا کند.