امروز نگاه متفاوتی نسبت به کاغذ و مصارف آن در میان مردم وجود دارد و تنوع و کاربرد این محصول چندبرابر بیشتر از قبل شده، از اینرو یکی از بخشهای کمککننده به اقتصاد، صنعت کاغذ است و افراد زیادی در این حرفه مشغول شدهاند که هر یک به فراخور سلایق موجود در بازار از کاغذهای با مدلهای متفاوتی استفاده میکنند. در این راستا با مهندس حسین روحی، مدیرعامل شرکت آمرتات، تولیدکننده پاکتهای کاغذی کرافت، گلاسه، تحریر و… گفتوگویی داشتیم که ماحصل آن را میخوانید.
شرکت آمرتات با چه هدفی تاسیس شد و چه فعالیتهایی انجام میدهد؟
این شرکت در سال ۱۳۸۹ با هدف چاپ و فروش محصولات و سپردن ساخت و صحافی ساک دستیهای تبلیغاتی به مجموعههای دیگر تاسیس شد، اما از آنجایی که شرکتهای سازنده ساک دستیهای تبلیغاتی از نظر کیفیت دچار ضعف صحافی پاکت بودند، صحافی محصولات چاپی ما را به خوبی انجام نمیدادند و همین امر موجب کاهش کیفیت محصولات تولیدی میشد. با توجه به این موضوع، کارگاه ساخت پاکت را در سال ۱۳۹۰ به منظور تولید پاکتهای باکیفیتتر تاسیس کردیم. بعد از گذشت چهار سال تولید محصول به صورت دستی، پرسنل این شرکت به ۶۰ نفر افزایش یافتند و در سال ۱۳۹۶ تولید پاکتهای کاغذی را با دستگاه و ماشینآلات پیشرفتهتر شروع کردیم و این کار بدون حذف حتی یک نفر از پرسنل تولید صورت گرفت و توانستیم تولید را دو برابر کنیم که این خود نقطه عطفی در فعالیت ما بود. در سال ۱۴۰۰ نیروهای مستقر در کنار دستگاهها به منظور ارائه خدمات باکیفیتتر به دورههای آموزشی اعزام شدند و در حال حاضر حدود ۱۸۰ نفر پرسنل تولیدی در بخش صحافی و ۱۰ نفر سرپرست تولید در این مجموعه مشغول به کار هستند. بخشی از نیروها به ویژه در بخش ماشینآلات به صورت سه شیفت فعالیت دارند و هماکنون توانایی تولید ما در حال حاضر سه برابر سال ۱۴۰۰ است. با توجه به نیاز بازار جهانی به این محصولات و برنامهریزیهای ما برای صادرات، شناسایی و ورود به بازار هدف در خارج از کشور را هدفگذاری کرده و در این راه قدمهای مثبتی برداشتیم.
به منظور توسعه این فعالیت چه برنامهها و اهدافی را دنبال کردید؟
پرسنل مجموعه ما علاوه بر شرکت در دورههای مختلف و آشنایی با چاپهای مختلف، تصمیم گرفت تا به جای تولید چند محصول که نیاز به بررسی و نظارت بیشتر دارد، تمرکز خود را بر تولید یک محصول (پاکتهایکاغذی) قرار دهد تا بازار هدف خوبی را به دست آورد و خوشبختانه هماکنون در زمینه پاکتهای بیرونبر فست فود طرح عمومی، برترین هستیم و بهطور ماهانه دو میلیون پاکت بیرونبر تولید میکنیم که به صورت چاپ عمومی، بدون چاپ و با لوگوی مشتریان عرضه میشود. در این مسیر با برندهای مختلف همکاری داریم که در صنایع شکلات، فست فود، پوشاک، ذغال و… فعالیت دارند. سیاست شرکت ما بیشتر همکارمحور بوده است. از بهترین مزیتهای کار ما این است که حدود ۱۰ سال با همکاران ارتباط داریم و اسرار مشتریان این همکاران نزد ما محفوظ مانده است.
این شرکت چه برتریهایی نسبت به دیگر رقبا دارد؟
از جمله این برتریها، تولید زیاد و باکیفیت است. به عنوان مثال، روزانه ۸۰ هزار پاکت بیرونبر فست فود تولید کرده و از کاغذهای ایرانی باکیفیت برای محصولات یکبار مصرف مثل پاکت بیرونبر فست فودی استفاده میشود. از دیگر مزیتهای ما نسبت به سایر رقبا، ساخت قالبهای بیشتر و تولید سایزهای متنوعتر این پاکتها است.
فرآیند کنترل کیفی در شرکت آمرتات به چه صورت انجام میشود؟
ما ۴ مجموعه کارگاه داریم که پاکتها در آن ساخته شده و بر آن کنترل کیفی صورت میگیرد. علاوه بر این، یک مجموعه دیگر داریم که محصولات ارسالی این ۴ مجموعه را مورد بررسی نهایی قرار داده تا محصول با کیفیت بالاتری به دست مشتریان برسد. ما برای مشتریانی که محصول آنها نیازمند تحمل وزن بیشتری است، در محصولاتمان از کاغذهای وارداتی درجه یک و حتی با ضخامتهای بیشتر استفاده میکنیم. در بحث مرکبها هم باید گفت، از آنجایی که پاکتهای بیرونبر معمولا مستقیما با مواد غذایی در ارتباط نیستند، از مرکبهای صنعتی استفاده میکنیم، چراکه قیمت پایینتری دارند. در رابطه با پاکتهای مواد غذایی همچون پاکتهای همبرگر و ساندویچ و… از مرکبهای فود گریت (غذایی) استفاده میکنیم تا آسیبی به سلامت مشتریان وارد نکند.
چطور میتوان از مواد قابل بازیافت در صنعت چاپ استفاده کرد و شرکت آمرتات در این زمینه چه فعالیتی انجام داده است؟
در ۹۵ درصد تولیدات مجموعه ما هیچگونه درختی قطع نمیشود و بازیافتپذیر هستند و به چرخه تولید بازمیگردند. کاغذهای ما از خمیر نیشکر (خمیر باگاس) تولید و تنها ۵ درصد تولیدات ما از خمیر چوب تولید میشوند که آن هم وارداتی و از کشورهای دیگر تهیه میشود.
در خصوص مراحل تولید ساک دستی و سایزهای آن توضیح دهید.
با توجه به نوع محصول مشتری، ابتدا از کاغذهایی با سایز استاندارد استفاده میشود. در ابتدا به مشتری قیمت و فرآیند را اعلام میکنیم و مشتری نیز بعد از تایید قیمت، سفارش داده و فایل و لوگوی مورد نظر را ارسال میکند. طراح ما نیز کار را طراحی و ماکتی از کار را به صورت فایل به مشتری ارسال کرده و بعد از تایید او، با توجه به تعداد سفارش مشتری، نوع چاپ مشخص و کار در مرحله اجرا قرار میگیرد.
مهمترین مشتریان این کاغذها از چه صنوف و کارخانههایی هستند؟
از جمله مشتریان پوشاک فروشی، کارخانههای شکلات، تولیدیهای کلوچه، بانکها و ادارات به منظور اهدای هدایا است. همچنین پاکتهای کرافت در فست فودیها، آجیل فروشیها، کارخانههای ذغال، آنلاین شاپها و… مورد استفاده قرار میگیرند، اما بهطور کل هر صنف با توجه به سلایق و تیپ کاری خود از یک نوع پاکت استفاده میکند. هر صنفی یک محصول مشخص سفارش میدهد که ما نیز بر اساس آن سفارشات را ارائه میدهیم. به عنوان مثال، کارخانههایی مانند ذغال در تولید پاکت به این توجه میکنند که رطوبت به ذغال سرایت نکند، از اینرو ما پاکتهایی تولید میکنیم که ضد آب میباشند و به محیط زیست آسیب نمیرسانند و با حرارت میچسبد و مشتری هم از بابت نفوذ رطوبت به محصول خود، خیال راحتی دارد. این موضوع به ویژه در رابطه با ذغالهای صادراتی بسیار مورد توجه است.
و سخن آخر…
باید به مانند کشورهای پیشرفته عمل کنیم و هر سال یک محصول آسیبرسان به محیط زیست خصوصا نایلونها را کنار بگذاریم و از پاکتهای کاغذی استفاده کنیم. میتوان تنها با پرداخت اندکی مبلغ بیشتر، پاکت کاغذی تهیه کرد که ضرر کمتری برای محیط زیست داشته و هم زیبایی و ظاهر بهتری دارد. امید است که این فرهنگ جا بیافتد.