مرتضي احساني، مدير بازرگاني «شرکت قطران کاوه» با ذکر اینکه با وجود سابقه طولاني در صادرات، مزيت رقابتي اصلي «گروه قطران کاوه» در بازارهاي خارجي، پيش از تشديد تحريمها، بر تنوع محصولات (توليد انواع روغنهاي پايه و افزودنيها) و ظرفيت توليدي تخصصي در بخش روغنموتور متمرکز بود، گفت: در حالي که «شرکت فومن شيمي» از نظر ساختاري بزرگتر است، «قطران کاوه» در مدل و ظرفيت توليد روغنموتور جايگاه مطرحتري دارد. اين شرکت توانسته است با حفظ مشتريان قديمي، کيفيت بالاي محصولات خود را در بازارهاي منطقهاي، غرب آفريقا و شرق اروپا به اثبات رساند.
وی افزود: تحريمها از سال 1396 هزينههاي سنگيني را بر شرکت تحميل کرده و مزيت رقابتي قيمتي را از بين برده است، که اين امر منجر به کاهش مقاصد صادراتي از 63 کشور به 40 کشور شده است. با توجه به فعال شدن مکانيسم ماشه، که احتمالا اشاره به تشديد محدوديتهاي بينالمللي دارد، ارزيابي وضعيت مقاصد صادراتي نيازمند احتياط شديد است. اين موضوع ريسک مبادله کالا را به دليل ترس ناشي از نام ايران افزايش داده و هزينههاي مبادلاتي را بالا ميبرد. بنابراين، انتظار ميرود فشار بر مقاصد صادراتي کنوني شامل پاکستان، آذربايجان، افغانستان، کشورهاي CIS و حاشيه خليج فارس افزايش يابد و حفظ همين 40 بازار اولويت اصلي باشد.
مدير بازرگاني «شرکت قطران کاوه» تاکید کرد: اصليترين راهکار «گروه صنعتي قطران کاوه»، بوميسازي دانش فني است. از آنجا که برخي مواد افزودني ضروري وارداتي هستند، تلاش بر اين است که تا حد امکان، مواد مورد نياز بهخصوص روغنهاي پايه گروه يک به صورت مستقيم تامين شوند، هرچند که بهترين مواد افزودني جهان متعلق به آمريکاست. راهکار بلندمدت، افزايش ظرفيت توليد و بهروزرساني مداوم است تا بتوان در بازارهاي رقابتي، بهويژه در برابر رقباي غيرتحريمي مانند امارات و ترکيه، بقا و توسعه را تضمين کرد.











