به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین، مهندس آرش زمانيراد، رييس هياتمديره شرکت مهندسي راژمان کبير گفت: از سال 1374 فعاليت خود را در حوزه سيستمهاي سيگنالينگ (کنترل سير و حرکت سيستمهاي ريلي) مترو و راهآهن آغاز کردهام. در سال 1376 با همکاري جمعي از همکاران و متخصصان امر، شرکتي در حوزه تخصصي سيگنالينگ تاسيس کرديم که از سال 1380 با عنوان شرکت مهندسي راژمان کبير، توسعه يافت و از آن زمان تاکنون نيز در صنعت ريلي مشغول به کار و توسعه خدمات فني هستيم. شايان ذکر است، عمده فعاليتهاي ما طراحي، ساخت، تامين، نصب و راهاندازي و تعمير و نگهداري تجهيزات سيگنالينگ ميباشد. در پيشينه فعاليتي اين شرکت، پروژههاي متعددي در راهآهن و مترو، اجرا و عملياتي شده که بيش از 70 قرارداد از اين فهرست، مربوط به قراردادهايي به کارفرمايي راهآهن جمهوري اسلامي ايران بوده است.
وی افزود: يکي از مهمترين پروژههاي اين فهرست که حاصل بيش از دو دهه تحقيق و توسعه در حوزه اتوماسيون صنعتي (سيگنالينگ) ميباشد، پروژه طراحي، ساخت و نصب و راهاندازي تجهيزات سيگنالينگ مترو گلشهر، شهر جديد هشتگرد (مهستان) در ادامه خط 5 متروي تهران و همچنين پيادهسازي سيستم کنترل مرکزي CTC براي پايش و نظارت بر خط اين محور بوده است. از ديگر قراردادهاي اين شرکت در خطوط مترو ميتوان به پروژه توليد تجهيزات سيگنالينگ براي خط 5 مترو تهران و تعمير و نگهداري سيستمهاي سيگنالينگ در کليه متروها و راهآهن جمهوري اسلامي ايران اشاره کرد. مهمترين دستاورد شرکت مهندسي راژمان کبير در بازه زماني عنوانشده، طراحي و توليد يک سيستم جديد مدار راه با قابليت ارسال کدهاي ديجيتال براي سيستمهاي On Board قطار ميباشد.
زمانيراد گفت: دهمين نمايشگاه صنعت ريلي نسبت به سال گذشته افت داشته است، چراکه در نمايشگاه پيشين، سالنهاي بيشتري به صنعت ريلي اختصاص داده شده بود، ولي امسال تعداد اين سالنها با کاهش مواجه شد که اين امر نشاندهنده کاهش ميزان مشارکت شرکتهاي مهم در زمينه صنعت ريلي است. از ديدگاه بنده و بررسيهاي آماري بازديدکنندگان غرفه ما و ديگر غرفههاي مجاور، تعداد بازديدکنندگان اعم از مديران، متخصصان و ذينفعان اين صنعت، کاهش داشته است. بهطور کلي استقبال کمي، هم از نظر مشارکتکنندگان و هم از نظر بازديدکنندگان صورت گرفته بود. به نظر بنده، اين مهم بايد توسط مسئولان امر مورد توجه قرار گرفته و براي رشد و تعالي هرچه بيشتر اين صنعت حياتي، اقدامات اساسي انجام شود. شاخصه مشترک تمامي نمايشگاهها، نزديکي بيشتر مشارکتکنندگان با مديران صنعت، ذينفعان و کارفرمايان است که دستاندرکاران نمايشگاه سعي در اجراي اين هدف داشتهاند.
وی ادامه داد: مهمترين نياز صنعت ريلي کشور در شرايط کنوني، تزريق نقدينگي در پروژهها براي بهسازي و بهروزرساني سيستمهاي سيگنالينگ در خطوط موجود و همچنين ساخت و توليد اين سيستمها در خطوط جديد در راهآهن و مترو است. توسعه صنعت ريلي يکي از الزامات پيشرفت کشور بوده که فوايد زيادي در بخشي از زندگي مردم خواهد داشت و قصور در اين توسعه، باعث عقبافتادگي جامعه گرديده و نياز به توجه ويژه و تلاش تمام قد مسئولان دارد.
رييس هياتمديره شرکت مهندسي راژمان کبير گفت: يکي از چالشهاي اساسي در صنعت ريلي و در شرايط کنوني، نبود اعتبار کافي در اجراي پروژههاي عمراني است. عدم حضور شرکتهاي توانمند خارجي، عدم سرمايهگذاري خارجي و داخلي، نبود نقدينگي و انباشته شدن مطالبات شرکتها بخشي از فهرست بلند چالشها و مشکلات اين صنعت ميباشد. علاوه بر اين، مشکلات زيادي در مسير توسعه حملونقل ريلي وجود دارد و بيشتر مراکز عمده بار کشور که اغلب در شهرهاي بندري وجود دارند، به شبکه ريلي متصل نيستند و اتصال دادن اين شهرها به شبکه راهآهن سبب توسعه و شکوفايي اين بندرها خواهد شد. همچنين مشکلات و چالشهاي ديگري نظير قديمي بودن تعداد زيادي از ايستگاههاي راهآهن، فرسوده بودن برخي واگنها و خطوط راهآهن، کمبود لوکوموتيو و عدم وجود شبکه ريلي سريعالسير و غيره… در سيستم حملونقل راهآهن کشور وجود دارد که نياز به حمايت، تدبير و برنامههاي اساسي دارد. به عنوان مثال، کمبود نقدينگي و عدم اولويت نگاه مديران به اين مهم براي توسعه قطارهاي شهري در خطوط موجود و يا احداث و راهاندازي در شهرهاي جديد، از ديگر چالشهاي اين صنعت است. البته اين امر که مردم يک شهر و يا منطقه، پروژه کلنگ خوردهاي را در محل زندگي خود ببينند که نزديک به يک دهه از محل بودجه کشور و بيتالمال خرج آن شده، ولي به بهرهبرداري نرسيده و گرهاي از زندگي آنها باز نميکند، اصلا خوشايند نيست و باعث دلسردي، بروز مشکلات و تبعات اجتماعي و اقتصادي ميشود.
وی افزود: يکي از بخشهاي مهم سيستم حملونقل در اغلب کشورها که نقش زيربنايي و غير قابلانکاري در توسعه پايدار و عرصههاي گوناگون ايفا ميکند، حملونقل ريلي است. اين سيستم به دليل مزاياي نسبي که در مقايسه با ديگر بخشهاي حملونقلي مانند جادهاي، هوايي و دريايي دارد، سهم خاصي را در بخش حملونقل مختص خود کرده است. در اکثر کشورهاي توسعهيافته و بيشتر کشورهاي در حال توسعه، راهآهن يک مکانيزم مهم و کارآمد در زمينه حملونقل درونشهري و برونشهري محسوب ميشود. در گذشته حملونقل بار در خطوط ريلي 3 درصد مجموع حملونقل كشور بود كه در حال حاضر اين ميزان به 7 درصد رسيده و اگر اين مهم به 30 درصد برسد، ميتوان گفت كه صنعت ريلي كشور ايران در زمره صنايع ريلي قابل اعتناي منطقه قرار داد که بهطور يقين درآمدزايي ارزي قابل توجهي به ارمغان آورده و ميتواند چرخ توسعه صنعت ريلي را در بخش بار و مسافر به خوبي و با سرعت به حرکت درآورد. شرايط امروز دنيا رقابتي است و براي ماندن و رقابت كردن بايد فناوري بهروز، سرعت در ساخت و قيمت تمامشده مناسب، احراز استانداردهاي قابل قبول و كيفيت بالا در دستور كار برنامهريزان و بهرهبرداران سيستمهاي ريلي قرار گيرد. در دو يا سه سال گذشته انتظار ميرفت که شرايط اقتصادي كشور رو به بهبود حركت كند، اما امسال به دلايل مختلف از جمله تحريمها، کاهش سرمايهگذاريهاي خارجي، عدم تزريق بودجه کافي و…، شرايط فعالان صنعت ريلي وخيمتر شده و ادامه فعاليت خصوصا براي بخش خصوصي سخت شده که نياز به چارهانديشي اساسي دارد. در صورتي که اهميت خاصي به معضلات متعدد صنعت ريلي داده نشود و روال کار تغييري پيدا نکند، آينده مثبتي را جهت توسعه صنعت ريلي شاهد نخواهيم بود.
زمانيراد در انتها بیان کرد: موارد مطرحشده، نشان از پتانسيل بالاي صنعت ريلي در کشورمان دارد که با نامهرباني و مشکلات متعددي دست به گريبان است. از ديدگاه يک فعال بخش خصوصي عرض ميکنم که در حال حاضر معدود شرکتهاي فعال در اين عرصه، تمام تلاش خود را براي بقا و حفظ موقعيت خود به انجام ميرسانند، ولي حرکت سريع ثانيهشمار اين ساعت، نشان از نزديک شدن به خط پايان است.












