پایگاه خبری دنیای سرمایه

نشانه هایی از افق روشن کچاد با تعدیل مثبت بودجه و افزایش سرمایه

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) به‌تازگی افزایش سرمایه خود را به مرحله نهایی رسانده و سرمایه اسمی این شرکت به ۳۷.۱ هزار میلیارد تومان رسیده است. این رقم نشان‌دهنده افزایش بیش از ۳ برابری سرمایه ثبتی شرکت از سال ۱۴۰۱ تاکنون است. با در نظر گرفتن دلار ۶۳,۰۰۰ تومانی و ارزش بازار ۱۱۲ هزار میلیاردی، مارکت کپ دلاری این شرکت در سطح ۱.۷۷ میلیارد دلار محاسبه شده است.

یکی از مزیت‌های رقابتی اصلی کچاد، نیروگاه خودتأمین برق آن است که وابستگی این شرکت به شبکه برق کشور را به‌شدت کاهش داده است. در شرایطی که قطع برق ضربه‌های سنگینی به سایر واحدهای صنعتی وارد کرده، عملیات تولید و فروش کچاد بدون اختلال ادامه پیدا کرده است.

عملکرد ۶ ماهه درخشان

بررسی عملکرد ۶ ماهه شرکت نشان می‌دهد که شمش فولادی، محصول کلیدی این شرکت است که ۵۰ درصد از درآمد کل آن از محل فروش این محصول به‌دست آمده است. این موضوع، با تکمیل زنجیره ارزش فولاد و حاشیه سود بالاتر، به عنوان یک مزیت رقابتی محسوب می‌شود.

  • در نیمه نخست سال ۱۴۰۳، شرکت موفق به ثبت رکوردی جدید در تولید شمش فولادی شده و ۵۶۱ هزار تن شمش تولید کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۵۵۷ هزار تن) اندکی افزایش داشته است.
  • تولید شهریور ماه نیز به ۹۷ هزار تن رسیده که بالاترین میزان تولید تابستان امسال بوده است.
  • بر اساس صورت‌های مالی، حاشیه سود ناخالص شمش فولادی در سطح ۴۱ درصد بوده، به این معنا که به ازای هر ۱۰۰ میلیارد تومان فروش شمش، ۴۱ میلیارد تومان سود ناخالص برای شرکت به‌دست آمده است.
  • موجودی انبار شرکت شامل ۸۰ هزار تن شمش فولادی است که در شهریور ماه هر تن آن به قیمت ۲۲.۸ میلیون تومان معامله شده و درآمد نهفته‌ای بالغ بر ۱.۸۱ هزار میلیارد تومان در انبارهای شرکت وجود دارد.

گندله؛ محصول استراتژیک دیگر

محصول دیگر استراتژیک کچاد، گندله است که در شهریور ۱۴۰۳ هر تن آن به قیمت۵.۱۱ میلیون تومان معامله شده است؛ درحالی‌که این قیمت در شهریور ۱۴۰۲ برابر با ۴.۷ میلیون تومان بود. این نشان از افزایش ۴۰۰ هزار تومانی قیمت فروش در هر تن طی یک سال گذشته دارد.

در ۶ ماهه ابتدایی سال، کچاد مجموعاً ۱.۵۶ میلیون تن گندله تولید کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۱.۹۵ میلیون تن) کاهش داشته است. این کاهش تولید ناشی از تعمیرات اساسی ۴۵ روزه بوده است. با این حال، پیش‌بینی می‌شود که اهداف تولید برنامه‌ریزی‌شده در نیمه دوم سال محقق شود.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات