بابک کریمخان مدیر عامل شرکت پیک افروز غرب

خون پر رنگ صنعت در رگ‌های اقتصاد هند

هند، پرجمعیت‌ترین کشور جهان، با شهری چون دهلی، کلان‌شهری پهناور با جمعیتی نزدیک به سی میلیون نفر، در شمال این کشور واقع شده و پس از توکیو، دومین شهر پرجمعیت جهان به شمار می‌رود. حتی از آسمان و هنگام نزدیک شدن به فرودگاه دهلی، صدای بوق خودروها که گویی از دل آسمان شنیده می‌شود، گواهی بر این ازدحام است.

موتور محرکه اقتصاد هند

رشد اقتصادی هند بسیار بالاست؛ موتور محرکه اقتصاد این کشور روشن شده و با عبور از مرز ۶.۷٪، شتابان به پیش می‌رود. نخست‌وزیری محبوب، فرایند خصوصی‌سازی را توسعه داده و هند را چون سدی محکم در برابر بازار چین قرار داده است تا اشتغال کشور در دستان چینی‌ها قرار نگیرد. میزان سرمایه‌گذاری خارجی از ۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۴ به ۸۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ رسیده است که عمده این سرمایه‌گذاری توسط کشورهای سنگاپور، موریس، امارات متحده عربی و آمریکا صورت گرفته است. بیشترین سهم این سرمایه‌گذاری به بخش نرم‌افزار اختصاص یافته است، چرا که هندی‌ها آینده کامپیوتر و نرم‌افزار جهان را در چنگ خود می‌بینند و با توسعه هوش مصنوعی، بدون شک نقششان در مدیریت جهان پررنگ‌تر خواهد شد.

چالش‌های منطقه‌ای و اقتصادی

هرچند روابط تیره هند با چین، که با اشغال خاک این کشور همچنان خاکستری مانده است، باعث شده تا هیچ پروازی از هند جرأت رفتن به شهرهای چین را نداشته باشد. اختلاف ریشه‌دار با پاکستان بر سر مسئله پنجاب نیز پایانی ندارد و به نظر نمی‌رسد تمایلی از سوی هیچ‌کدام از دو طرف برای برقراری روابط دوستانه وجود داشته باشد. این روابط خصمانه تا جایی پیش رفته که هر کسی که به پاکستان سفر کرده باشد، به ندرت اجازه ورود به خاک هند را پیدا می‌کند.

شکاف طبقاتی و مشکلات شهری

در پایتخت، اختلاف طبقاتی گسترده‌ای به چشم می‌خورد؛ اشرافی با تمکن مالی بسیار بالا که در میان ۱۰۰ ثروتمند بزرگ جهان جای دارند، در کنار مردمان بسیار فقیری که در حاشیه شهر زندگی می‌کنند. هنوز تمیزی و پاکیزگی به عنوان یک مفهوم عمومی تلقی نمی‌شود، چرا که بوی نامطبوع شهر، ساکنانش را آزار نمی‌دهد. آلودگی صوتی برایشان عادی و حتی جذاب است و در شهرهای بزرگ نیز همین وضعیت برای آلودگی هوا صادق است.

چشم‌انداز آینده: هدف‌گذاری برای جایگاه سوم اقتصاد جهان

اما بدون شک، با برنامه‌ای که تا سال ۲۰۳۰ برای دو برابر کردن تولید ناخالص داخلی از ۳.۵ تریلیون دلار به ۷.۳ تریلیون دلار و پیشی گرفتن از آلمان در تولید ناخالص داخلی (GDP) تدوین شده است، هند در مسیر دستیابی به رتبه سوم اقتصاد جهان قرار دارد و بدون شک وضعیت عمومی این کشور از مشکلات کنونی رهایی خواهد یافت.

صنعت خودرو: از دوچرخ تا تراکتور

هند در صنعت خودرو، اعم از دوچرخ، سه‌چرخ، چهارچرخ و کامیون، بسیار فعال است و بزرگترین تولیدکننده تراکتور در جهان محسوب می‌شود. سهم شرکت‌های خودروسازی در این بازار به شرح زیر است:

  • سوزوکی ماروتی: ۴۳٪
  • هیوندای: ۱۷٪
  • تاتا: ۱۲٪
  • ماهیندرا: ۱۰٪
  • تویوتا و هیوندای: هر کدام ۴٪
  • رنو، کیا و فورد: هر کدام ۳٪

تراز تجاری واردات و صادرات در صنعت قطعه‌سازی تقریباً برابر است؛ اگر حدود ۲۱ میلیارد دلار صادرات داشته باشد، به همان اندازه نیز واردات انجام می‌دهد. هر شرکت خارجی که در هند خودرو تولید می‌کند، موظف است ۸۰٪ قطعات را داخلی‌سازی کند تا تکنولوژی و اشتغال در اختیار کشور قرار گیرد.

انقلاب خودروهای برقی در هند

کشور هندوستان سالانه حدود ۴ میلیون خودروی سواری با سوخت‌های دیزلی، بنزینی و گازی، و ۱۰۰ هزار خودروی برقی تولید می‌کند. برای تشویق به توسعه ۲.۵ درصدی خودروهای برقی، دولت بین ۸ تا ۱۵ درصد یارانه، بسته به میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در این صنعت، به صورت نقدی پرداخت می‌کند. این اقدام با هدف ایجاد مزیت رقابتی برای تولید خودروهای برقی در ۳۰۰ رشته فناوری پیشرفته صورت می‌گیرد. گلوگاه کنونی این صنعت، باتری‌های لیتیومی است. در بازدیدی که از یکی از شرکت‌های باتری‌سازی داشتیم، متوجه شدیم که سلول‌های باتری لیتیومی از چین وارد شده، سپس مونتاژ شده و پس از نصب بردهای کنترلی، پک می‌شوند. این شرکت در حال حاضر باتری‌هایی برای موتورهای دوچرخ برقی، خودروهای تجاری، مصارف خانگی و مخابراتی تولید می‌کند و در آینده برنامه تولید باتری برای خودروهای سواری را نیز در دستور کار دارد. بازدید دوم ما از کارخانه تولید سیستم‌های خنک‌کننده و تهویه مطبوع برای خودروهای برقی بود که با چند شرکت خارجی به صورت جوینت ونچر (Joint Venture) فعالیت می‌کرد تا در حداقل زمان به دانش تولید در زمینه‌های مختلف دست یابد. این شرکت پیش از این با “سندن ایرانیان” همکاری تجاری داشته است.

نمایشگاه تخصصی خودروهای برقی و نقش کلیدی انجمن قطعه‌سازان (ACMA)

نمایشگاه صنعت خودروی برقی، یک نمایشگاه تخصصی و اختصاصی بود که با دعوت انجمن قطعه‌سازان هند (ACMA)، برای بازدید ۱۶ کشور از جمله هیئت ایرانی تدارک دیده شده بود. ACMA با سابقه ۶۰ ساله و ۸۵۰ عضو قطعه‌ساز، ۸۵٪ از سهم مالی صنعت خودروی هند را در اختیار دارد. صد پرسنل استخدامی این انجمن، مسئولیت ارائه خدمات آموزشی و تحقیقاتی، ارائه راهکار به صنایع، تبلیغات و بازاریابی محصولات قطعه‌سازان، و برگزاری نمایشگاه‌های عمومی و خصوصی را بر عهده دارند. ارتباط قوی اعضای این انجمن با یکدیگر و روابط خوبشان با سیاست‌گذاران دولتی، آن‌ها را به یکی از مؤثرترین نهادها در هند تبدیل کرده است. برای حفظ و توسعه خود، یک‌هشتم از هزینه‌های جاری خود را از درآمد حق عضویت و مابقی را از فعالیت‌های جانبی ذکر شده کسب می‌کنند. رئیس انجمن و سایر کادر اجرایی توسط هیئت مدیره هشتاد نفره آن‌ها استخدام می‌شوند.

قطعات برقی هندی ارائه شده در نمایشگاه شامل موتورهای برقی و گیربکس، شارژر، باتری لیتیومی، انواع کنترلرها، کانکتورها، ترمز و … بود که حدود ۸۰ شرکت هندی در آن حضور یافته و محصولات خود را به نمایش گذاشتند. در طول دو روز، سمینارها و جلساتی با حضور معاون صنایع هند، مدیران ACMA و مدیران خودروسازی هند برگزار شد که در آن‌ها برنامه‌های هند در صنعت خودرو معرفی گردید.

این بازدید، دیدگاه وسیع‌تری نسبت به خودروی برقی برای حاضران ایجاد کرد و در بازدید از خطوط تولید، با جزئیات بیشتری از فعالیت‌هایشان آشنا شدیم. نحوه عملکرد موفقیت‌آمیز ACMA، سطح بالای برگزاری و تقبل هزینه‌ها، پذیرش و تابعیت قطعه‌سازان از این انجمن، همراهی و تأثیرگذاری در برنامه‌های کلان توسعه صنعت خودرو، و حمایت از صنایع نوپای هند؛ همه و همه مانند یک دوره آموزشی و نمایش تجربیات موفق یک انجمن خصوصی قطعه‌سازی بود که امیدواریم بتوانیم از آن‌ها الگو بگیریم.

برای همگان آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.

پربازدیدترین اخبار

بانک توسعه تعاون از طرح تسهیلاتی «وصال» ویژه زوج‌های جوان رونمایی کرد

اقتصاد آمریکا دچار رکود می‌شود؟

بازار آپارتمان‌های ۶۰ متری در تهران

انرژی برق اصلی‌ترین محرک صنعت است

انرژی برق اصلی‌ترین محرک صنعت است

یادداشت احمد میدری در روزنامه ایران کلان طرح جدید پزشکیان

جدیدترین اخبار
قیمت-جدید-طلا-و-سکه-۱۵-آذرماه-۱۴۰۴/ سرعت-افزایش-نرخ-سکه-و-طلا-بالا-رفت

قیمت جدید طلا و سکه ۱۵ آذرماه ۱۴۰۴/ سرعت افزایش نرخ سکه و طلا بالا رفت

پیش‌بینی-جالب-یک-کارشناس-از-قیمت-طلا-در-بازار/-الان-طلا-بخریم-یا-نخریم؟

پیش‌بینی جالب یک کارشناس از قیمت طلا در بازار/ الان طلا بخریم یا نخریم؟

قیمت-جدید-دام‌زنده-۱۵-آذرماه-۱۴۰۴-اعلام-شد/-گوسفند-و-گوساله-گران-شد-+-جدول

قیمت جدید دام‌زنده ۱۵ آذرماه ۱۴۰۴ اعلام شد/ گوسفند و گوساله گران شد + جدول

کاهش-فشار-آب-در-تهران-کمک-کننده-بود؟/-راهکارهایی-که-تخلیه-پایتخت-را-منتفی-کرد؛-ارائه-راه-حل-های-اضطراری-برای-سپری-کردن-روزهای-سخت

کاهش فشار آب در تهران کمک کننده بود؟/ راهکارهایی که تخلیه پایتخت را منتفی کرد؛ ارائه راه حل های اضطراری برای سپری کردن روزهای سخت

وضعیت-ذخایر-آبی-تهران-هولناک-شد/-سدهای-تهران-فقط-۳-درصد-آب-دارند

وضعیت ذخایر آبی تهران هولناک شد/ سدهای تهران فقط ۳ درصد آب دارند