به گزارش دنیای سرمایه، علی بیتالهی، رئیس بخش خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره فرونشست شهرک ولیعصر در منطقه ۱۸ تهران گفت: این شهرک در محدوده جنوب پارک قائم و پارک بانوان نرگس واقع شده و پیش از این گزارشی درباره خطر فرونشست ارائه کرده بودیم و نسبت به وقوع آن هشدار داده بودیم. وی در گفتوگو با ایلنا افزود: این حادثه فرو نشست ناحیهای است که ناشی از برداشت آب برای تامین آب شرب تهران است و ما اعلام کرده بودیم که نرخ فرونشست در این ناحیه و منطقه ۱۸ در دو سال اخیر نسبت به سالهای قبل سه برابر شده است. رئیس بخش خطرپذیری با بیان اینکه پدیده رخ داده از نوع فرونشست ناگهانی است، گفت: به این پدیده اصطلاحاً فرو ریزش زمین هم میگوییم و در این منطقه بهطور همزمان با فرونشست تدریجی که همگان از آن آگاه هستند، شاهد فرونشست ناگهانی نیز هستیم؛ این محدوده در ادامه مسیر قنوات است و شب گذشته نیز از کنار همین نقطه عبور کرده است. بیتالهی تأکید کرد: پیش از این حادثه شهرک ولیعصر درباره این نوع فرونشستهای ناگهانی و موضعی در مناطق مختلف گزارشهایی داده بودم و این پدیده بهویژه پس از بارندگیها و با جریان آبهای زیر سطحی از مسیر قنات اتفاق میافتد؛ با توجه به رگآبهای فراوان زیر سطح شهر تهران، شدت نفوذ آب بارندگیها میتواند جریانهای آب زیرسطحی را تقویت کرده و موجب آبشستگیهای موضعی و ارتعاشات محیطی شود و در نهایت به فروریزش و حوادثی مشابه شب گذشته در شهرک ولیعصر منجر شود. وی ادامه داد: موضوع مهم این است که نرخ فرونشست ناحیهای در این منطقه بالاست و خاک منطقه از نوع غیر چسبنده و پوک است که در اثر فرونشست این خاک پوک میشود و وجود قنوات و آبهای زیر سطحی در اثر بارندگی به بروز این پدیده فروریزش ناگهانی کمک میکند. بیتالهی افزود: در منطقه ۱۸ حفّاریهای شن و ماسه گستردهای وجود دارد که حجم زیادی از ماسه و شن استخراج میکنند و گودالهای بسیار بزرگی به عمق تقریبی ۴۰ متر ایجاد شدهاند؛ علاوه بر آن شاهد گسترش کشاورزی در این منطقه هستیم و بسیاری از اراضی منطقه ۱۸ تحت کشاورزی قرار گرفته و چاههای آب متعددی وجود دارد که از آب آن برای کشاورزی برداشت میشود؛ جزئیات این تهدیدات را به مراجع مرتبط گزارش داده بودیم. رئیس بخش خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به عبور خط آهن تهران-تبریز از محدوده فرونشست منطقه ۱۸ تأکید کرد: موضوع مهم این است که مسیر ریلی تهران-تبریز از این نواحی مجاور فرونشست عبور کرده و بارها به همکاران خود در شرکت راهآهن گزارشهایی درباره تغییر نرخ فرونشست در این منطقه دادهایم؛ با این موضوع باید مانیتورینگ خطی را جدی گرفت.












